פוליטיקה

פוליטיקה

אה כן, פוליטיקה, קשה איתה אי אפשר בלעדיה. בפוסט הזה החלטתי לשתף את דעתי האישית בכל מיני נושאים פוליטיים של מדינת ישראל. 

קיום המדינה
עקב שנים רבות של אנטישמיות ברחבי העולם שקיימת מראשית ההסטוריה של העם היהודי, עקב זוועות הפוגרומים, הגירושים, והשואה. מדינת ישראל היא לא רשות אלה חובה. מדינת ישראל היא קודם כל בית בטוח לעם היהודי בו ניתן לקיים אורך חיים יהודי ללא פחד. וכל עוד יש בעולם אנטישמיות, קיום המדינה היהודית הוא לא ויכוח בכלל. 


דת ומדינה
הנושא של דת ומדינה הוא מעט מורכב יותר. מצד אחד מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה יהודי דתי יכול לקיים אורך חיים דתי מלא ללא בעיות.
רק פה, דתיים שומרים שבת וחגים, וחילונים לא שומרים שבת וחגים רצויים בשוק העבודה באותה רמה. רק פה, חייל דתי מקבל אוכל כשר וזמני תפילות מסודרים מטעם הצבא. אפילו חייל שסוגר שבת לא מחויב לחלל שבת במסגרת תפקידו, אלה אם כן זה פיקוח נפש, שאז זה בסדר הלכתית. רק פה יש מגוון חנויות ומסעדות כשרות אליהם יהודים שומרי מסורת יכולים ללכת ללא חשש. בחו"ל גם יש מוצרים כשרים ואף מסעדות כשרות, אבל צריך להשקיע יותר זמן כדי למצוא אותם. רק פה המדינה מממנת לא רק חינוך חילוני אלה גם חינוך דתי וחרידי מכל הצורות.
אך עם כל היופי שדבר יש כמה בעיות עם דת ומדינה שפוגעות באורך חיי החילונים. בעיות כגון חוסר תחבורה ציבורית בשבת, חוסר אפשרות לחתונות חילוניות, ומימון לא הוגן כלפי תלמידי ישיבה. (אני אשמח אם תרשמו בתגובות בעיות נוספות שאתם מכירים)
יש לי כמה הצעות לפתרון הבעיות האלה:
בחיפה יש תחבורה ציבורית בשבת. היא במתכונת מצומצמת, כי הצורך בה נמוך יותר בשבת מאשר ביום חול, כי אנשים לא נוסעים לעבודה. והיא גם לא עוברת בשכונות חרדיות. נהגים שומרי שבת בחיפה לא מתקשים למצוא עבודה גם, כי בחיפה הם מיעוט וניתן לשחרר אותם ללא בעיה, יש מי שיעבוד בשבת.
ניתן לעשות פתרון כזה בכל הארץ. תחבורה ציבורית בשבת בכל הארץ באיזורים עם רוב חילוני במתכונת התואמת את הצריכה.
חתונה חילונית היא חתונה שלא תואמת את ההלכה היהודית, מבחינת ההלכה הם כאילו רווקים. אבל, לפי ההלכה, ילד שהוריו נשואים בחתונה כזאת הוא לא ממזר, והוא עדיין יהודי כי אימו יהודיה. לכן, אם ילד שנולד להורים חילונים מחליט לחזור בתשובה, הוא יהודי כשר לכל דבר. את יהדות האם ניתן לבדוק לפי המסמכים. מי שיהודי, כתוב לו בתעודת זהות שהוא יהודי. לכן אני מציע שתהיה אופציה לחתונה אזרחית בארץ. ואת יהדות האם לבדוק בקפידה בעת נתינת תעודת הזהות ולא לפני החתונה.
מימון הישיבות שכולם מדברים עליו. כל אזרחי המדינה משלמים מיסים. עשירים יותר, משלמים מס הכנסה, אלו שלא מרוויחים מספיק כדי לשלם מס הכנסה, עדיין משלמים מע"מ מכל קנייה שהם עושים. אחוז מסויים מהכסף הזה הולך לחינוך. איזה סוג של חינוך? ובכן, יהודים חילונים, מסורתיים, דתיים, חרדים, וגוים, כולם משלמים מיסים. לכן הגיוני שהמדינה תממן את כל סוגי החינוך. חינוך חילוני, חינוך דתי, חינוך חרדי ואחר. מה לא הוגן אבל? לא הוגן לתת העדפה לסוג מסויים של חינוך על פני סוג אחר. קראתי באתר של הביטוח הלאומי שיש מימון נוסף של אברחים שהוא גבוה יותר מאשר מימון של סטודנטים. זה מימון שאני באמת לא מסכים איתו ואני לא אתנגד אם המדינה תסגור אותו. בנוסף לכך אני חושב שבית ספר שהמדינה מממנת צריך לעמוד בדרישות משרד החינוך.

ביטחון
לגבי ביטחון אני יכול לדבר הרבה ואני יכול לסכם הכל במשפט. אני אנסה לעשות משהו באמצע. אני מאמין בשלום. אני חושב שעם אנשים רציונאלים שלא מאיימים להשמיד אותך, שלא תוקפים חיילים שלך, שלא מתפוצצים באוטובוסים וקניונים, לא דוקרים אזרחים, ולא משגרים עליך רקטות, אנשים שמוכנים לדבר על שלום, עם אנשים כאלה ניתן למצוא שפה משוטפת ופתרון שיספק את שתי הצדדים.
צבא ההגנה לישראל עושה כמיטב יכולותו לספק הגנה לאזרחי מדינת ישראל יהודים וגוים כאחד. החמאס בינתיים, ממרר את חיי הציבור הישראלי והפלסטיני. אני חושב שהחמאס הוא אויב משותף לשתי העמים, וכל עוד החמאס קיים, השלום עומד בשהייה, לזמנים טובים יותר.

כלכלה
על כלכלה גם אין לי הרבה מה לומר. דיברתי על מימון ישיבות בתת כותרת של מדינה ודת. נוסף על כך אני חושב שמבחינה כלכלית, המערכת שלנו היא דיי טובה, רק שהיא לא תמיד מייושמת כראוי. אני לא מאמין בקפיטליזם האמריקאי או בקומוניזם הסובייטי. אני מאמין שהמערכת שלנו היא טובה, רק צריכה חלוקה נכונה והוגנת יותר.
כיצד פועלת הכלכלה בארץ? כולם משלמים מיסים, מהמיסים האלה בונים תקציב מדינה, את התקציב מחלקים לענפים שונים: חינוך, רפואה, צבא, תשתיות וכו'. לא הייתי משנה את המערכת הזאת, אבל כן הייתי אולי מנסה לראות אם ניתן לחלק את התקציב באופן יותר הוגן שיספק את אזרחי המדינה בצורה הטובה ביותר.

תקשורת
פה אני אכניס קצת יותר דיעה אישית מהרגיל. אם יש מישהו שאני שונא זה את התקשורת. הם גורם עיקרי לבעיות רבות. הם מפיצים מידע בספק אמין אותו אנשים קוראים ומפיצים האלה בלי לבדוק בכלל את נכונות ואמינות המידע. וזה קורה עם כל המידע. כי מידע שקרי אף אחד לא בודק, ומידע אמיתי ניתן להציג בצורה שתואמת את האג'נדה של העיתון המפרסם. הנושא הזה הוא דיי רחב ואני אכתוב עליו פוסט נפרד בהמשך.
אז מה אני מציע לעשות? להתייחס לתקשורת עם סקפטסיזם בריא. כשאני קורא שקרה משהו אני קורא על אותו המקרה מכמה מקורות מידע כדי לקבל תמונת מצב יותר כללית ולא חד סתרית. כשמישהו זורק לעברי רשימה של עובדות אני תמיד מבקש מקור אמין. אני תמיד מסתכל על האג'נדה של המפרסם, זה חשוב, זה עוזר לי לעכל נכון את מה שהם אומרים.
לשים לב למקורות. מה שניתן לקרוא ממקור אמין אני תמיד אלך למקור האמין ביותר. למשל, כל המידע בנושא רפואה ניתן למצוא באתר של משרד הבריאות. על מה שקורה בכנסת ועל תקציב המדינה, ניתן לקרוא באתר הכנסת. על הזכויות שלי אני קורה באתר כל זכות והאתר הרשמי של ביטוח הלאומי. נתונים סטטיסטיים אני מביא רק מהאתר הרשמי של הלשכה הארצית לסטטיסטיקה. גם למידע מדעי יש מקורות מידע אמינים. כל המחקרים נמצאים באתרים של המכונות החוקרים ואני לא צריך עיתון שיגיד לי ש"מדענים גילו" ו-"ממחקרים עולה כי…" מידע כזה הוא ישר פסול בעיני כי העיתון מעולם לא יביא לי מאיפה הם לקחו את המחקרים האלה.

בעיה נוספת היא הסתה בתקשורת. נגד כל מגזר יש הסתה תקשורתית, חילונים, דתיים, חרדים, ערבים וכו'. מידע שכוונתו להסית הוא מידע לא אמין. ואני אישית תפסתי עיתונים על שקרים. אבל ההסתה החמורה ביותר היא הסתה נגד צה"ל. יש ענפי תקשורת שמאשימים את צבא ההגנה לישראל בפשעי מלחמה וההאשמות האלה הן מאוד חמורות. אך האמינות שלהם לא תמיד… קיימת. אין לי שום בעיה עם ביקורת מתקנת, אבל ממה שאני ראיתי, זה לא נראה כמו ביקורת מתקנת אלה ניסיון להסית את העולם נגד צה"ל וזה איום ישיר על בטחון המדינה. האשמות כאלה גם באופן ישיר מעודדות את הטרור ולכן יש הסתה, ויש הסתה אלימה, זדונית, ומסוכנת.

סיכום
אני אוהב את הארץ ואני שמח שגדלתי פה. מדינת ישראל היא המדינה הכי טובה בעולם ואני מאמין שאנחנו, אזרחי מדינת ישראל, נתגבר על הקשיים ונמצא פתרונות לכל הבעיות הצצות. אני קורא לכל נגזרי האוכלוסיה, שמאל, ימין, מרכז, חרדים, דתיים, חילונים, רפורמים, פמיניסטים, להטב"ים, טבעונים, לא יהודים, לעבוד יחד ולא לריב זה עם זה כל הזמן.

תמונה:
https://static.wixstatic.com/media/2f1730_e481600f4ef945bb842af2cf3e398742~mv2.jpg/v1/fit/w_320,h_320,al_c,q_80/file.jpg

תגובות

  1. טוב, יש לי כמה נקודות שאני חלוק עליך. חשבתי לכתוב אותם פה בתימצות ולדבר יותר באריכות מתישהו.

    קודם כל, לגבי תחבורה ציבורית בשבת, העניין הוא שאנחנו לא חיים במדינה שהיא חילונית ששומרת על זכויות אדם של הזכות לדת. מדובר פה במדינה שמוגדרת כמדינה יהודית ושיש לה צביון יהודי. זה לא אומר שאנחנו נתערב בחיים הפרטיים של כל אחד ונכפה עליו דת כמובן. אבל זה כן אומר שיש דברים במרחב הציבורי שנשמרים על מנת לשמר את הצביון היהודי. וזה לא דבר שרק דתיים רוצים. המון אנשים שהם חילונים/מסורתיים גם רואים בזה ערך. זה מתבטא בהרבה דברים כמו חגים יהודיים, איסור מכירת חמץ בפסח בציבור, חובת אוכל כשר בצה"ל, איסור חילול שבת ברמת המערכת הצבאית חוץ מפיקוח נפש (לגמרי ולא רק מותר לדתיים). אסור בהגדרה לנסוע בהאמר צבאי לדוג' אלא אם כן מדובר בפיקוח נפש). אז אחד הדברים האחרים הוא תחבורה ציבורית בשבת שברוב היישובים בארץ בארץ לא מתקיימים. זה לא אומר שחוסמים את הכבישים אבל בהתנהלות הציבורית יש הימנעות מחילול שבת בוטה כ"כ לשמירת הצביון בארץ. יש דברים דומים במדינות אחרות שגם באים על חשבון זכויות חופש מסוימות.

    בנוסף, בענין של נישואין אזרחיים יש בזה בעיה גם כן. כי לחלק מהדעות, אדם שמתחתן בחתונה אזרחית זה תופס למפרע מבחינה הלכתית אם הם חיים ביחד. יש מצב שזה תופס. הבעיה לא מתחילה אז אלא רק אחרי שהם מתגרשים אם הם מתגרשים בצורה לא הלכתית, ואז הם מוגדרים כנשואים אבל מתחתנים פעם שנייה ומולידים מזרים

    השבמחק
  2. מהצביון בנוסף, נישואין ע"פ ההלכה גם כן היא חלק מהצביון היהודי פה במדינה. אי אפשר למחוק הכל שקשור ליהדות כי זה גר על חשבון זכויות הפרט של חלק מהאוכלוסייה החילונית שלא מזדהה עם זה. ככה זה כשמדובר במדינה לאומית. זה לא מדינת כלל אזרחיה כמו צרפת (שאגב גם שם נרמסים מלא זכויות פרט בשם אידאולוגיה).

    השבמחק
  3. בנוסף, זה לא נכון להשוות בין בני ישיבות ואברכים שמקבלים מימון מסוים לבין סטודנטים מכמה סיבות. קודם כל, כל ציבור יש לו את הנציגים שלו בכנסת, וכל אחד יש לו את מה שחשוב לו שאותו הוא דוחף. לדוג' יש מימון לכל מיני עמותות כאלה ואחרות או מכינות קדם צבאיות של ציבורים אחרים. לכן זה לא נכון לומר שרק הם מקבלים יותר מציבורים אחרים. כל ציבור יש לו דברים שהוא דוחף והוא מקבל אותם באמצעות הגוח האלקטורלי שלו. ככה עובד דמוקרטיה.

    בנוסף, זה חלק מהצביון היהודי של הארץ שהחג תומכת בלומדי תורה. זה לא קשור לסטודנטים. המדינה היא מדינה יהודית בסוף. לא מדינה המוגדרת כמדינה חילונית דמוקרטית בלבד. המדינה היא מדינה יהודית ודמוקרטית. מי שקובע מה הגבולות של כל צד זה העם. יש לו נציגים שקובעים איפה הגבול של ה"יהודית" ואיפה הגבול של הדמוקרטיות.

    השבמחק
  4. הערה אחרונה, אני לא מאמין שקיום המדינה היא חובה רק בכדי להוות מקלט עבור יהודים. המדינה היא פה כדי שהעם שלנו יוכל לפתח תרבות משלו ולאומיות חיה משלו ולהוות אור לגויים בכל המובנים. זה לא רק לשלילה של מצב גרוע של גלות אלא גם לבנות משהו חיובי.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה