משיח



משיח 

כשהייתי קטן סיפרו לי סיפורים חסידיים שיום אחד יבוא משיח. המשיח יגיע על חמור לבן, יהיו קולות שופר בכל העולם, ואנחנו נעלה על עננים שייקחו אותנו לירושלים שבו בית המקדש ירד מהשמיים הישר להר הבית. שם יהיה משתה גדול והרבי יקבל את פנינו בחיוך ובזרועות פתוחות. הוא יעמוד שם לצד אבותינו הקדושים. מלאכים ישירו לכבודו וכל עם ישראל ירקוד מעגלים, ישמח, ויעשה משתה. אחרי זה יהיה שלום בעולם, כולם יאהבו זה את זה, כולם יעבדו את ה' מתוך שמחה וטוב לבב. היצר הרע יעלם, לא יהיו מלחמות, ואז בשבל האחרון, המתים יקומו לתחיה והמוות יעלם מן העולם.

הסיפור הוא ללא ספק מעניין אבל הוא מותיר אחריו יותר שאלות מתשובות. שאלות עליהם אשתדל לענות בפוסט הזה.

מי הוא המשיח?

לפני שנדבר על המשיח הבה נסתכל במקורות. מי הוא המשיח? מאיפה הרעיון הזה או הדמות הזאת הגיעה? מה אנחנו יודעים על המשיח? נתחיל מהמילה עצמה. משיח מלשון משיחה והשם מתייחס לשמן הקודש בו משחו את הכהן הגדול בבית המקדש. על "הכהן המשיח" כתוב בספר במדבר ל"ה, כ"ה: «הַכֹּהֵן הַגָּדֹל אֲשֶׁר מָשַׁח אֹתוֹ בְּשֶׁמֶן הַקֹּדֶשׁ». בנוסף ניתן למצוא בתורה פסוק המדבר על קיבוץ גלויות «וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ, וְרִחֲמֶךָ; וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים, אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה. אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם - מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ. וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ, וִירִשְׁתָּהּ, וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ» (ספר דברים, פרק ל', פסוקים ג'–ה').

אבל על משיח כעל שליט, או מלך אשר יגיע ויושיע את עם ישראל בתורה לא כתוב שום דבר מפורש. הרעיון הזה מגיע מספר נביאים מכמה מקומות. למשל, כתוב בירמיהו פרק ל"ג: «[יד] הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וַהֲקִמֹתִי אֶת הַדָּבָר הַטּוֹב אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל בֵּית יִשְׂרָאֵל וְעַל בֵּית יְהוּדָה. [טו] בַּיָּמִים הָהֵם וּבָעֵת הַהִיא אַצְמִיחַ לְדָוִד צֶמַח צְדָקָה וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ. [טז] בַּיָּמִים הָהֵם תִּוָּשַׁע יְהוּדָה וִירוּשָׁלַ‍ִם תִּשְׁכּוֹן לָבֶטַח וְזֶה אֲשֶׁר יִקְרָא לָהּ יְהוָה צִדְקֵנוּ. [יז] כִּי כֹה אָמַר יְהוָה לֹא יִכָּרֵת לְדָוִד אִישׁ יֹשֵׁב עַל כִּסֵּא בֵית יִשְׂרָאֵל. [יח] וְלַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם לֹא יִכָּרֵת אִישׁ מִלְּפָנָי מַעֲלֶה עוֹלָה וּמַקְטִיר מִנְחָה וְעֹשֶׂה זֶּבַח כָּל הַיָּמִים». מכאן אנחנו יכולים לראות שהמשיח נקרא צמח צדקה לדוד. נכון שניתן לפרש את זה שמדובר על בשר ודם, ממש מלך פיזי, אבל ניתן גם להבין באותה דרך שמדובר על תקופה מסויימת ולא על אדם ספציפי.

בספר ישעיהו מופיע משהו דומה יותר למשיח כפי שאנחנו מתארים אותו היום. ישעיהו פרק יא' מדבר על זמן של שלום עולמי וקיבוץ גלויות. «[א] וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה. (המילה חטר מדברת על צאצא) [ב] וְנָחָה עָלָיו רוּחַ יְהוָה רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת יְהוָה. (מדובר באדם חכם וירא שמיים) [ג] וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת יְהוָה וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ. [ד] וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי אָרֶץ וְהִכָּה אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע. (שליט בעל כח רב אשר עושה משפט צדק בעם) [ה] וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו. [ו] וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם. [ז] וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יֹאכַל תֶּבֶן (שלום עולמי). [ח] וְשִׁעֲשַׁע יוֹנֵק עַל חֻר פָּתֶן וְעַל מְאוּרַת צִפְעוֹנִי גָּמוּל יָדוֹ הָדָה. [ט] לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים. (ואנשים לא חוטאים כי הם פוחדים מה') [י] וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא שֹׁרֶשׁ יִשַׁי אֲשֶׁר עֹמֵד לְנֵס עַמִּים אֵלָיו גּוֹיִם יִדְרֹשׁוּ וְהָיְתָה מְנֻחָתוֹ כָּבוֹד. [יא] וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יוֹסִיף אֲדֹנָי שֵׁנִית יָדוֹ לִקְנוֹת אֶת שְׁאָר עַמּוֹ אֲשֶׁר יִשָּׁאֵר מֵאַשּׁוּר וּמִמִּצְרַיִם וּמִפַּתְרוֹס וּמִכּוּשׁ וּמֵעֵילָם וּמִשִּׁנְעָר וּמֵחֲמָת וּמֵאִיֵּי הַיָּם. [יב] וְנָשָׂא נֵס לַגּוֹיִם וְאָסַף נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל וּנְפֻצוֹת יְהוּדָה יְקַבֵּץ מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ (קיבוץ גלויות). [יג] וְסָרָה קִנְאַת אֶפְרַיִם וְצֹרְרֵי יְהוּדָה יִכָּרֵתוּ אֶפְרַיִם לֹא יְקַנֵּא אֶת יְהוּדָה וִיהוּדָה לֹא יָצֹר אֶת אֶפְרָיִם (שלום אחים בין בני ישראל). [יד] וְעָפוּ בְכָתֵף פְּלִשְׁתִּים יָמָּה יַחְדָּו יָבֹזּוּ אֶת בְּנֵי קֶדֶם אֱדוֹם וּמוֹאָב מִשְׁלוֹח יָדָם וּבְנֵי עַמּוֹן מִשְׁמַעְתָּם (והפלסטינים יסתלכו מהארץ). [טו] וְהֶחֱרִים יְהוָה אֵת לְשׁוֹן יָם מִצְרַיִם וְהֵנִיף יָדוֹ עַל הַנָּהָר בַּעְיָם רוּחוֹ וְהִכָּהוּ לְשִׁבְעָה נְחָלִים וְהִדְרִיךְ בַּנְּעָלִים (איסור הוצאת דיבה נגד ישראל). [טז] וְהָיְתָה מְסִלָּה לִשְׁאָר עַמּוֹ אֲשֶׁר יִשָּׁאֵר מֵאַשּׁוּר כַּאֲשֶׁר הָיְתָה לְיִשְׂרָאֵל בְּיוֹם עֲלֹתוֹ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם».

בהמשך, האמונה במשיח מופיעה בדברי חז"ל, בתלמוד, ברש"י, ברמב"ם וכו'. המשיח לפי הכתובים הוא מלך אשר תפקידו לגאול את עם ישראל מן הגלות אל הגאולה. כאשר הגאולה היא תקופה בה עם ישראל מתקיים בשלום ולא נרדף על ידי עמים אחרים שזה משהו שלמעשה אף פעם לא קרה עד עכשיו בהסטוריה. 

עיניין מרכזי נוסף הוא נושא של בניית בית המקדש השלישי. בניית בית המקדש היא מצווה ישירה מהתורה שנאמר: «וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ, וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ, אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל-כֵּלָיו; וְכֵן תַּעֲשׂוּ» (שמות פרק כ"ה). אין הבטחה מפורשת בתורה שיבנה בית שלישי אבל אם יגיע משיח והר הבית יהיה שוב בידינו כמו שזה כתוב בספרי הנביאים, אין סיבה שלא נבנה את בית המקדש השלישי שהרי זוהי מצווה מן התורה. למעשה הסיבה היחידה שאנחנו לא יכולים לבנות את בית המקדש השלישי מחר היא בגלל שהר הבית לא בידינו. כלומר, שטכנית, אם נכבוש חזרה את הר הבית אפשר להתחיל לבנות מקדש לה' כפי שצוונו בתורה. כבר יש לנו את כל המידע כיצד לבנותו. בתלמוד בבלי - סנהדרין-דף כ - ב כתוב: «תניא רבי יוסי אומר שלש מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ להעמיד להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות להם בית הבחירה».

ועכשיו נשאלת השאלה: אז אם יש לנו ציווי, ועלינו לארץ, למה אנחנו לא בונים את בית המקדש לבד? למה אנחנו מחכים למשיח בשביל זה? ישנם שתי תשובות. התשובה הראשונה היא שאין לנו היום את האמצעים. על מנת לכבוש את הר הבית עלינו לצאת למלחמה נגד הפלסטינים וזה לא יהיה קל בכלל כי אין לנו גב כמו שלהם. לבד הפלסטינים לא מהווים אויב חזק ואנחנו יכולים לגבור עליהם בקלות. אבל אם אנחנו נתקוף אותם כל העולם ייקח את הצד שלהם. אני מדבר על התקוממות גלובלית נגד ישראל. אני מדבר על סנקציות וסירוב למחירת נשק אשר ייחלישו את הכוח הצבאי שלנו, ואני מדבר תקיפה ישירה. לא יודע כמה מדינות בדיוק, אבל לפחות כמה מהמדינות הערביות כמו איראן, סוריה, וירדן בטוח ייתקפו אותנו צבאית. זוהי מלחמה שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו ולכן מבחינת ההלכה איננו יכולים לקיים את מצוות בניית המשכן. אנחנו מה שנקרא בלשון הגמרא "אנוסים". המקסימום שאנחנו יכולים כרגע לעשות זה לבנות בתי כנסת, ופעולות צבאיות ממוקדות לצורך הגנה עצמית בפני הטרור הפלסטיני, זה הכל לצערי.

כדי לקיים את מצוות בניית הבית והשמדת זרע העמלק, כדי שתתקיים הנבואה של ישעיהו, אנחנו צריכים כוח צבאי מספיק חזק שהעמים יפחדו מאיתנו. כוח צבאי מספיק גדול ומאיים שהמדינות יעדיפו לתת לנו לכבוש את הר הבית בשקט בלי להתערב לנו בעניינים. כוח צבאי כה אמתני שצבאות העולם יעדיפו לשמור על החיילים שלהם בחיים מאשר לשלוח אותם למוות וודאי מול מדינת ישראל. שמנהיגי העולם יגידו, "אני לא שולח את חיילי למוות, הפלסטינים יצתרכו להסתדר בלעדינו". מה שאנחנו צריכים זה להפוך ממדינה קטנה לאמפריה בעלת כוח עולמי. אימפריה יותר גדולה מרוסיה וארצות הברית יחד. 

או, אלטרנטיבית, שהפלסטינים יאבדו את התמיכה שלהם. שכל העולם יפנה את גבו אליהם ויתנו לנו אישור לעשות בשנאינו כרצונינו. מה שלמעשה קרה בממלכת אחשוורוש במגילת אסתר. «[י] וַיִּכְתֹּב בְּשֵׁם הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ וַיַּחְתֹּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ וַיִּשְׁלַח סְפָרִים בְּיַד הָרָצִים בַּסּוּסִים רֹכְבֵי הָרֶכֶשׁ הָאֲחַשְׁתְּרָנִים בְּנֵי הָרַמָּכִים: [יא] אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְ לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל עִיר וָעִיר לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל נַפְשָׁם לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׁלָלָם לָבוֹז: [יב] בְּיוֹם אֶחָד בְּכָל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר: [יג] פַּתְשֶׁגֶן הַכְּתָב לְהִנָּתֵן דָּת בְּכָל מְדִינָה וּמְדִינָה גָּלוּי לְכָל הָעַמִּים וְלִהְיוֹת הַיְּהוּדִים עֲתִידִים לַיּוֹם הַזֶּה לְהִנָּקֵם מֵאֹיְבֵיהֶם:». (מגילת אסתר פרק ה').

שהרי הפלסטינים מה הכוח האמיתי שלהם? התשובה היא לא נשק, ולא מטעני חבלה, ולא הרקטות. הכוח שלהם הוא שקרים, פרופוגנדה ואנטישמיות. למרות הפיגועים, הטרור, רצח אזחרים חפים מפשע, ושאר הזוועות שהם עושים, מכונת הפרופוגנדה שלהם מוציאה אותם כקורבן ואותנו כצוררים. כמובן שלא כולם מספיק עיוורים כדי להאמין בזה אבל למרבה הצער לא חסרים אידיוטים ואנטישמים שאוכלים את השקרים האלה בלי לחשוב פעמיים ובלי להסתכל על הסטוריה ועובדות. הפלסטינים יודעים להעמיד פני קורבן באופן כה תיאטרלי שמגיע להם אוסקר. לא רק אנשים בחו"ל אלה אפילו פה בארץ לא חסר יהודים שנופלים בפח הזה. כל מיני בצלם ושוברים שתיקה למיניהם שמזדהים עם השקרים האלה. שיוצאים עם כרזות לרחובות תל אביב עם סיסמאות כמו "דיי לכיבוש" ו-"חופש לעם הפלסטיני". אותה תל אביב בה לא מזמן מחבל מג'נין נכנס לבית קפה ופשוט טווח בסועדים לא חמושים. אותה תל אביב בה היה פיגוע הדולפינריום שלקח איתו ילדים! אותה תל אביב שגם עליה נופלות רקטות של החמאס. 

התשובה השניה לשאלה למה אנחנו לא יכולים לבנות את בית המקדש לבד אלה מחכים למשיח היא חוסר אחדות בעם. לא כולם רוצים שהמשיח יבוא בכלל, לא כולם מרגישים את הצורך. אנשים לא מאמינים שיכול להיות עולם מושלם והם פשוט מסתפקים במה שיש. הם עובדים בעבודה שלהם, חיים עם המשפחה שלהם, ומתרכזים בקריירה ובתחביבים שלהם. אז נכון שבכל רגע נתון יכול לבוא מחבל ולרצוח אותם או את הקרובים אליהם, אבל באותה מידה הם יכולים גם למות ממחלה, בתאונת דרכים, או אפילו ביד עבריינים שאין להם קשר לטרור. טרוריזם היא גם לא בעיה שקיימת רק בארץ אלה בהרבה מדינות. ואני חייב להגיד שלא בדקתי את המספרים, אבל יש סיכוי שבמדינות אחרות זה אפילו יותר גרוע. קחו את ארצות הברית למשל. אין להם פלסטינים מחבלים, אבל לא חסר להם טרוריסטים. טרור איסלאמי, טרור נאצי (כוח לבן), כתות, כנופיות, פושעים בודדים, וסתם ילדים שנמאס להם מהכל אז הם לוקחים נשק והורגים את כולם. אם לראות את מה שקורה שם היום נשמע שהם צריכים משיח לא פחות מאיתנו (אם לא יותר). 

אם המשיח יביא סוף לטרור ולשאר הבעיות בעולם אף אחד לא יתנגד לו. לא משנה אם אתה שמלאני או ימני אתה רוצה שלום בארץ. אבל יד ביד עם קץ לבעיית הטרוריזם המשיח יביא איתו דברים שפחות אנשים יאהבו. הייתי אומר בית המקדש השלישי, אבל תבוא היום לכל שמלאני אפילו הכי הדוק ותגיד לו: מה אתה מעדיף? שמהיום לא יהיה יותר אף פיגוע וישראל תהפוך למעצמה עולמית - אבל ייבנה בית כנסת ענק בהר הבית איפה שפעם עמד מסגד אל-אקצה? או שאתה מעדיף שזה לא יקרה אבל אז גם אזרחים חפים מפשע ימשיכו להירצח בפיגועים. אם אלו האופציות היחידות הקיימות אני חושב שהתשובה תהיה זו שבה הטרור ייפסק ויהיה שלום. לכן, אני לא חושב שבית המקדש יפריע לאנשים לא דתיים, הם לא ביקרו שם עד עכשיו והם ימשיכו לא לבקר גם אחרי. מה איכפת להם אם יש שם בית כנסת או מסגד? אולי יהיו גם מיעוטים שיגידו שאל-אקצע הוא קדוש לעם המוסלמי ואין לנו זכות להחריב אותו, אבל גם אנשים כאלה רוצים שיהיה שלום, אז אולי השלום חשוב יותר מעקרונות. הרי כשאתה נוסע באוטובוס ולידך יושב מחבל מתאבד זה לא משנה במה אתה מאמין ובמי אתה תומך, אתה ישראלי אז אתה על הכוונת שלהם. 

אז לא, אני בספק שבית המקדש הוא מה שיעורר מחאה בעם ישראל. אני חושב שהבעיה תהיה יותר דומה לבעיה שהייתה בעת מתן תורה. להזכירכם, אפילו אחרי יציאת מצרים לא כל היהודים קיבלו את דת משה, רבים עדיין נשארו עם אמונות באלים מצריים וכאשר משה עלה להר סיני הם בנו את עגל זהב. היום אין עגל זהב אבל היום יש משהו יותר חזק - אתאיזם. בניגוד לעגל הזהב, אתאיזם זה לא דת אלה חוסר דת. הרבה אנשים היום לא רוצים להשתחוות ולהתפלל לאף אחד. הם לא מאמינים באלהים והם לא רוצים שלטון דתי. אם המשיח יהיה מישהו בסגנון משה רבינו שהוציא אותנו מעבדות מצרים כדי שנוכל לעבוד את ה', היום זה לא יילך. אנשים היום לא רוצים לעבוד אף אחד. הם לא צריכים בית תפילה, הם לא צריכים הקרבת קרבנות, הם פשוט חיים את חייהם ומשיגים את מה שהם צריכים ורוצים בכוחות עצמם. הם לא צריכים את אלהים. לא את אלהי ישראל ולא אף אל אחר.

ודבר נוסף שאנשים ממש לא רוצים היום זה אותוקרטיה. אם המשיח יהיה מלך כמו דוד ושלמה זה מה שיביא מחאות. אנשים לא מוכנים היום לקבל מלך. הם רוצים ראש ממשלה שנבחר באופן דמוקרטי בעל כוח מוגבל. ואני לא שופט את האנשים האלה, ההיפך הוא הנכון - אני מבין אותם. גם אני נגד מלוכה ואני לא חושב שזאת מערכת שלטונית טובה. כמו שראינו עם דוד ושאר המלכים, אין דבר כזה אדם מושלם, כולם יכולים לטעות ולכן אי אפשר לתת את הכוח הזה לאף אחד. הוכח הסטורית לא מעט פעמים שכוח משחת. אין אדם ראוי כדי להיות משיח כי האדם בטבעו הוא בעל יכולת בחירה ויכולת לטעות. תחשבו למשל על מקרה שבו על המשיח להוציא מישהו להורג. אולי הוא הוציא מישהו להורג כי זה הגיע להם, אבל אולי הייתה טעות בחקירה ומדובר באדם חף מפשע. ושוב כמו שאמרתי, כוח משחת. אדם בעל צבא בלתי מוגבל עלול להפוך לרודן אכזר. ואם לא הוא אז הצאצא שלו כמו שכתוב: «וַיָּקָם מֶלֶךְ חָדָשׁ עַל מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף» (שמות א' ח'). 

לפי דברי הנביאים וחז"ל המשיח אמור להגיע ולהיות הכוח שיציל את עם ישראל מרודפיו. אבל רודפינו הם רק חלק מהבעיות שלנו. מה עם הלכלכה? מה עם האקלים? מה עם שנאה בין אחים? ומה עם מיעוטים אחרים שצריכים עזרה? מה עם פשע? מה עם טרור בסקלה העולמית? כדי להפוך את העולם למושלם כמו באגדות החסידיות המשיח צריך למשול לא רק בארץ אלה בכל העולם.

טוב, לא בדיוק. המשיח צריך להביא פתרון לבעיות שגורמות למלחמות מלכתחילה. והבעיה העיקרית שהיא הגורם לכל האלימות בעולם היא משאבים. שטחים, אוכל, מים וכו'. במיוחד אצל הגברים יש אינטסטינקט של טרטוריאליות. גם אם בפועל יש לי מספיק אוכל, אני אלך למלחמה ואקח את האוכל והטרטוריה של האחר כדי שיהיה לי יותר אוכל. אותו הדבר גם לגבי כסף. למה פוטין יצא להלחם באוקראינה? הוא רוצה עוד שטח ועוד כוח. זה מבוסס על אינסטינקט טבעי ופרימיטיבי. למה הפלסטינים רוצים להשטלת על מדינת ישראל? למה הלוגו של החמאס הוא מדינת ישראל, מסגד אל-אקצע ושתי דגלים פלסטיניים? כי זה מה שהם רוצים - עוד שטח ועוד משאבים ועוד כוח. הם יכולים להשקיע במה שיש להם ולנסות לפתח את עזה למקום עסקים פורחים, כלכלה חזקה, תשתיות הולמות, ומגורים נהותים, אבל הם משקיעים במקום זאת כסף בנשק כי הם מאמינים שאם יהיה להם יותר שטח איכות החיים שלהם תשתפר ובמקום לקבל עזרה מישראל בפיתוח עזה הם מקבלים טילים מישראל כתגובה לטילים שלהם. למה? טרטוריאליות - אינסטינקט פרימיטיבי שאומר ככל שיש לי יותר אני יותר חזק. 

המשיח, לא משנה כמה כוח יהיה לו, הוא לא יצליח לפתור את הבעיה הזאת כי זה טבע האדם. קחו חית פרא למשל. ניתן לשים אותה בכלוב, ניתן לכבול אותה, להתעלל בה עד שהיא לא תעשה את רצונך מתוך ייאוש ופחד (כמו אריות בקרקסים) אבל לא ניתן לשנות את האינסטינקטים שלה, אפשר רק לדכא אותם, שזה יהיה דבר מאוד אכזרי. כל המלחמות בעולם הם על שליטה ושטח ולדכא אותם זה כמו לדכא חיה טורפת. הדרך היחידה לעשות שלא יהיו מלחמות בעולם זה ליצור מצב שבו לכל אחד יש מספיק משאבים וטריטוריה שאין להם את הצורך הטבעי לצאת למלחמה. ועל זה בדיוק מדבר הנביא ישעיהו - שינוי הטבע עצמו «[ו] וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם. [ז] וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יֹאכַל תֶּבֶן» (ישעיהו פרק יא').

כמה שזה לא נשמע מוזר, אבל השינוי הזה הוא אפשרי. אם יש לך בננה אחת ושתי קופים הם יילכו מכות על מי ייקח את כל הבננה, אבל אם יש לך שני בני אדם משכילים אינטלגנטים הם יחלקו את הבננה לשתיים ובמקום לפתור קונפליקטים באלימות הם יפתרו אותם בעזרת המדע. הם ימצאו דרך איך גדל עוד בננה שפעם הבאה יהיו מספיק בננות לכולם. והמטאפורה שלי היא פחות מטאפורה ויותר מציאות. מדענים היום באמת מנסים למצוא דרכים לשכפל אוכל כי אוכלוסיית העולם גדלה מתמיד ואין מספיק אוכל שגדל באופן טבעי כדי להאכיל את כולנו. הם שמים הורמים וקוטלי חרקים, הם משתמשים בהנדסה גנטית וכל הזמן מפתחים עוד שיטות על מנת להגדיל את הכמות ולהקטין את המחיר והזמינות של האוכל בעולם. «[ב] וְנָחָה עָלָיו רוּחַ יְהוָה רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת יְהוָה» (ישעיהו פרק יא').

הפתרון לכל הבעיות הוא לא מטוסים וטנקים אלה חכמה ומדע, חקר העולם וחקר הטבע. הייתי רוצה להגיד שככל שאנשים יותר אינטלגנטים ככה הצורך שלהם באלימות קטן. וככל שהמדע יותר מתקדם ככה הם צריכים להיות יותר אינטלגנטים. אבל היו גם מדענים נאצים, כך שאינטלגנציה במשהו אחד לא מחסנת נגד טיפשות במשהו אחר. הם חקרו ולמדו כשזה הגיע לפיזיקה של פיתוח כלי מלחמה מתקדמים אבל הם פשוט האמינו בעיניים עצומות לפרופוגנדה ולשקרים שהנאצים הפיצו בלי לבדוק אף עובדה. בדיוק כמו שפרופסורים היום מאמינים לשקר הפלסטיני. אז לא, חוכמה לא מספיקה, צריך גם מערכת ערכים חזקה שמחזירה את האדם לדרך הישר «וְיִרְאַת יְהוָה». וכשאני אומר יראת ה' אני לא מדבר על פחד מיצור עליון וחזק אשר יעניש אותך (למרות שזה גם אופציה), אני מדבר על מערכת ערכים שאתה מפחד לסטות ממנה. יראת ה' היא יראת חוקותיו. כלומר, אמונה חזקה בחוקים שלו. אני לא רוצח כי כתוב לא תרצח, בעבורי זה ערך קדוש ואני לא עובר עליו. אלה אם כן אני בסכנה מיידית. אבל גם אז אני לא רוצח אלה הורג, אני מגן על עצמי ואת זה התורה מתירה לכן אני לא עובר על חוקיה. אדם אינטלגנטי בעל ערכים טובים שלא סותה ממידויות ומיסודותיו. 

כמובן שאני מצפה שהמשיח יהיה כזה בעצמו, אבל זה לא מספיק. הוא צריך איכשהו להפוך את כולם לכאלה. רק כאשר כל האנושות מאמינה בערכים טובים של איכפתיות, אהבה, שלום, מדע, שיוויון זכויות וכו' רק אז יהיה באמת שלום עולמי וגר זאב עם כבש. אני מדבר פה על מדרגה חדשה של אבולוציה. 

ולסיום אני שואל את השאלה: אדם אחד יכול לשנות את העולם באופן כה דרסטי? התשובה היא שלא. שינוי הוא תהליך בו משתתפים הרבה אנשים והוא לוקח זמן וקורה בהדרגתיות עם ירידות ועליות בדרך. אבל השינוי קורה ואנחנו כן הולכים לקראתו. בניגוד אפילו לשנות השמונים והתשעים בהם גדלנו, היום אנחנו רואים יותר שיוויון זכויות ממה שהיה פעם, יותר טולרנטיות והדדיות בין אנשים שונים. אני מאמין שהגזענים, שונאי החינם, והרדיקלים היום הם אולי יותר רועשים אבל הם לאט לאט הופכים למיעוט. היום כבר לא מפחיד להיות גיי מחוץ לארון כמו שזה היה לפני מאתיים שנה, היום לנשים יש יותר שיוויון זכויות ממה שהיה איי פעם בהסטוריה. היום יש פחות גזענות בתקשורת ובמדיה, ובמקומות בהם היא עדיין קיימת היא מקבלת יותר התנגדות מאשר פעם. היום יש תנועות של צעירים ליברלים אפילו במדינות יותר שמרניות כמו סין או רוסיה. העולם עוד רחוק משם, אבל אנחנו בדרך. 

אני לא יודע אם יבוא משיח או לא, אף אחד לא יודע. אבל יש נבואות רבות של אחרית הימים. לא אדם מסויים אלה יותר תקופה בה יהיה יותר טוב. אני לא יודע אם איי פעם יהיה באמת שלום עולמי, אבל כמות המלחמות היום קטנה משמעותית מאז ימי הביניים ומי ייתן כי היא תמשיך לצנוח. אני לא יודע בוודאות אבל קשה לי להאמין שהמשיח הוא אדם אחד שפשוט יבוא ילחץ על כפתור והכל יהיה טוב ברגע, אבל אני מאמין שהעולם כן הולך לשם בהדרגתיות. כתוב שיהיה מלך חזק בישראל אבל אני לא רואה בזה חשיבות גדולה, אני דווקא מעדיף את חסרונות הדמוקרטיה על פני חסרונות הדיקטטורה. אני לא יודע אם מישהו מזרע דוד ישלוט על ישראל או לא אבל אני מעדיף שאנחנו נבחר אותו. ולגבי הטרור, הכלכלה, ובניית הבית השלישי, הפתרון הכי ריאלי כרגע זה לקוות שה' יעזור לנו לנצח את השקרים המופצים נגדינו ולהביא את העולם לצד שלנו כדי שנוכל שוב כמו במגילת אסתר להגן על עצמינו באמת. ולגבי הר הבית ובית המקדש השלישי, פה בהחלט צריך עזרה מלמעלה. אולי באמת ישלחו לנו איזה משיח בדורו כזה כמו שהיה משה רבינו. איזה נביא שידבר עם ה' שיעשה לנו ניסים כמו ביציאת מצרים. אולי מה שיציל אותנו זה איזה אסון טבע ענק שבעקובותו לא יישארו אנשים שיתנגדו לבניית בית המקדש השלישי. זה מה שקרה בפעם האחרונה שה' גאל אותנו בעשרה מכות.

מה שלא יהיה, אני חושב שהסיבה בגללה המשיח הוא כל כך חשוב היא לא בגלל שאנחנו צריכים איזה מלך דיקטטור אלה בגלל שאנחנו צריכים את האלהים קרוב יותר אלינו. שהוא יתגלה לנו, יציג לנו שהוא קיים, שהוא לא שכח אותנו. כמו שהוא שמע אותנו והגיע לעזרתינו במצרים ככה צריך אותו פה שוב שיעשה סדר בעולם. הוא החזיר אותנו לארץ הקודש בשנת 48 אבל הוא לא פתר לנו את הבעיות עם השכנים ונכון למה שאני רואה אנחנו לא מסתדרים כל כך טוב בלעדיו. 


תמונה:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Chabad_Mashiach_Flag.svg

תגובות