איפה אלהים היה בשואה?


איפה אלהים היה בשואה?

התשובה הדתית / פילוסופית:

תחשוב רגע שמחר אלהים יירד מהשמיים ויגיד: מעכשיו כולכם - כל בני האדם לאף אחד אין יותר זכות בחירה, אתם חייבים לעשות רק מה שאני אומר. אם לא, מכת ברק במקום. היית מוכן לחיות בעולם כזה? אני כן - כי השואה ושאר הזוועות של העולם הן הוכחות שבני האדם לא מסוגלים לעשות עולם טוב לבד בלי התערבות אלהית ועם זכות בחירה מלאה. מה שהנאצים עשו זאת הוכחה שבני האדם ללא אלהים מסוגלים לרדת לרמות מתחת לחיות פרא אם לשטוף להם את הראש עם אידיאולוגיה לא נכונה.

אתה יכול להביא אינספור הוכחות שבני האדם עשו גם זוועות בשם הדת. אבל סליחה, לרצוח בשם דת שבה נאמר "לא תרצח" זה לא בשם הדת. ומצוות לא תרצח קיימת לא רק ביהדות.


התשובה הציונית:

השואה היא גם הוכחה לכך שקיום מדינת ישראל היא עניין של חיים ומוות. בלי מדינת ישראל וצהל תהיה עוד שואה. כל מי שמתנגד לקיום המדינה שלנו אפשר להציג לו מגן דוד צהוב ולאמר: זה מה שקורה כשאין פה מדינה יהודית ציונית. "יהודים לא צריכים מדינה" שווה ל-"יהודים מקומם בגטו".


אבל האם זאת תשובה מספקת? האם "להוכיח נקודה", אפילו נקודה חשובה. היא מטרה מספיק חשובה להצדיק רצח של מיליונים? לא. אבל ברור שלא. לשאלה למה אלהים לא עצר את השואה אין תשובה ואף אדם דתי שמכבד את עצמו לא אמור לנסות לענות על זה. אני לא עונה על השאלה למה הייתה שואה, רק אומר מה ניתן ללמוד ממנה.


תגובות