אמת (?) העולם השטוח

 

אמת (?) העולם השטוח

ישנה קבוצה קטנה של אנשים שחושבים שהעולם הוא שטוח, וקבוצה הרבה יותר גדולה של אנשים שלא מכירה, או לועגת לרעיון הזה. אבל אנחנו אנשים מבוגרים, כל אחד בה עם ניסיון חיים וידע קדום. עבור רבים מאיתנו צורת העולם היא משהו שלמדנו בילדות ואף פעם לא נתנו לזה מחשבה שנייה. ככל שאנחנו מתבגרים כך יותר ויותר קשה לנו לקבל רעיונות חדשים ולשקול מחדש את המציאות שלנו. חשיבה מחוץ לקופסה, מחוץ למערכת, מחוץ לנורמות, היא לא בהכרח שגויה.

קבוצת האנשים הנקראים "שטוחיסטים" מעיזים לשאול שאלות שאנשים לא שואלים בדרך כלל, הם מעמידים במבחן מידע שכולם פשוט קיבלו כנכון. ואני חייב להודות שאופן החשיבה הזה הוא לא דבר פסול. הפוך, המצאות, ותגליות מדעיות חדשות נולדות מכך שאנשים מעיזים לשאול שאלות, לבחון מידע מקובל ולראות אם הוא באמת נכון. 

אבל בערך פה הדמיון בין שטוחיסטים למדענים אמתיים וממציאים גדולים נגמר. זאת לא בעיה לשאול שאלות, זאת לא בושה לומר - "לא יודע". אבל ברגע שנותנים לך תשובות לפחות אל תתעלם מהם. צורת כדור הארץ המקובלת עונה על כל השאלות שקהילת העולם השטוח שואלת. עולם כדורי מסביר תופעות נצפות כגון זריחה, שקיעה, פאזות ירח, ליקוי חמה, ליקוי ירח, חילופי עונות, כוח משיכה, מיקום הכוכבים בשמיים, ואני כבר שותק על כל התמונות והסרטונים שנלקחו על ידי חברות החלל השונות בעולם. 

מודל העולם השטוח לא מסביר בצורה הגיונית וברורה אף אחת מהתופעות שהזכרתי ומספיק פנס קטן ומשטח עגול ושטוח כדי להיווכח בזאת. אבל אם ניסוי תיאורטי לא מספיק להם ניתן לקנות טלסקופ ולהשקיף דרכו אל שמי הלילה. לפי מודל העולם השטוח אנחנו אמורים לראות את השמש גם בלילה כי לטענתם אנחנו אף פעם לא נמצאים עם הגב אליה. 

איור 1 - אם העולם היה שטוח היינו רואים את השמש בלילה (מקורי)

אבל מהניסיון שלי איתם כל ההוכחות בעולם לא ישכנעו אותם כי הם פשוט משוכנעים שהעולם שטוח לא משנה כמה פעמים יפריכו את המודל הזה. אני חושב שהשאלה הנכונה פה היא למה? למה אנשים מאמינים שהעולם שטוח למרות כל הדרכים בהם ניתן בקלות להפריח את הטענה הזאת? למרות שהמודל שלהם לא עונה על שאלות בסיסיות כגון זריחות ושקיעות, שזה תופעות נצפות בכל העולם על בסיס יומי. למה להאמין למרות חוסר היגיון מוחלט? 

ובכן, יש פה שתי תשובות לדעתי. התשובה הראשונה היא חוסר ידע. לא כולם באמת יודעים למה יש חילופי עונות. לא כולם יודעים למה יש פאזות ירח, למה דברים כמו עננים ובלוני הליום עולים לשמים ואילו דברים אחרים נופלים ארצה. איך זה הגיוני שאם אנחנו עומדים על כדור אנחנו לא נופלים ממנו? אם הוא מסתובב מהר איך זה שאנחנו לא מרגישים שאנחנו זזים? ואם כבר, איך זה יכול להיות שאנשים שנמצאים בקצוות תבל שונים כולם מרגישים שהם עומדים על מישור ולא על הצד? אם אנחנו על כדור מדוע הוא נראה לנו שטוח? 

למרבה המזל, חוסר ידע זאת לא בעיה שקשה לפתור. במיוחד היום בעידן האינטרנט. חילופי עונות נובעות מכך שהכדור לא עומד ישר אלה נמצא באלכסון מסוים כלפי השמש. זה גם מסביר מדוע העונות לא אחידות לכל היבשות ובזמן שבישראל חורף באוסטרליה קיץ.

איור 2 - למה יש חילופי עונות (מקור [2])

פאזות ירח תלויות בזווית של הירח לשמש. שימו לב שהירח מואר רק בחציו, אך לנו הוא נראה מלא בגלל שהחצי המואר נמצא בזוויות שונות כלפינו.

איור 3 - למה יש פאזות ירח, מבט מהצד (מקור [3])

איור 4 - למה ליקוי ירח ושמש לא קורה כל חודש (מקורי)

ליקויי ירח וליקויי חמה קורים כאשר השמש, הירח, והארץ מתיישרים בקו ואחד מסתיר את השני. לפי ההגיון הזה אם נסתכל בתמונה הקודמת נראה שליקוי ירח צריך להיות פעם בחודש, אבל זה לא קורה כי אסור לשכוח שהמציאות היא גם תלת-מימדית והירח לא מסתובב בקו ישר סביב כדור הארץ אלה שגם לו יש זווית. (ראו איור 4)

איור 5 - ליקוי ירח (מקור [4]) ליקוי חמה הוא בדיוק על אותו עיקרון אבל הירח הוא בין כדו"ה לשמש

בלוני הליום ועננים יותר קלים מהאוויר והם צפים עליו כמו עץ על המים, זה קשור בדחיסות ומשקל החומר [6].

כל מה שנמצא על פני כדור הארץ נמשך למרכז שלו לכן אנחנו לא נופלים ולא עפים. אנחנו מרגישים מה למעלה מה למטה בזכות חיישני שיווי משקל טבעיים הממוקמים באזור האוזניים [5]. במוחנו, למטה זה תמיד עם כיוון כוח המשיכה.

אנחנו לא רואים את עקומת הכדור עליו אנחנו עומדים בגלל הגודל שלו. אבל אם אתם רוצים אינדיקציה כלשהי, אנחנו לא רואים שום דבר מעבר לאופק בגלל העקומה של הכדור, העובדה שכדור הארץ הוא כשמו - "כדור" היא הסיבה שלא רואים את צרפת למשל מחופי ישראל גם לא בטלסקופ. אז כן רואים את העקומה, התופעה הזאת נקראת אופק.

איור 6 - קו האופק נראה כפי שהוא בגלל עקומת כדור הארץ. הסיבה שאנחנו לא יכולים לראות ארצות אחרות אפילו לא בטלסקופ היא כי העולם כדורי. בעולם שטוח היינו יכולים לראות ארצות אחרות. (מקורי)

ולבסוף, אנחנו לא מרגישים שאנחנו זזים גם כשאנחנו יושבים באוטובוס, הסיבה היא שהאוויר בתוך האוטובוס זז איתנו. אם נפתח חלון תוך כדי נסיעה תהיה רוח חזקה, זה קורה כי אנחנו זזים יחסית לאוויר בחוץ. אותו דבר עם כדור הארץ, נכון שאנחנו מסתובבים במהירות עצומה, אבל כל האוויר על פני הכדור מסתובב איתנו לכן אנחנו לא מרגישים זאת [7].

כמו שאתם רואים, יש תשובות לכל השאלות האלה והן זמינות באינטרנט, בספרים, ובכל מקור מידע אחר. ואם כך, אז מדוע אנשים עדיין מאמינים שכדור הארץ הוא שטוח? הסיבה השנייה, לדעתי, היא הרצון לצאת דופן, להאמין במשהו מוזר ושונה מכולם. כמו שציינתי בתחילת הפוסט, חשיבה מחוץ לקופסה זה דבר טוב. רק אנשים שמעיזים להטיל ספק במידע שהם מקבלים יכולים לגלות / להמציא משהו חדש. סקפטיות זה דבר מצוין ללא ספק ואילו אנשים לא היו סקפטיים, מעולם לא היינו עולים על טעויות.

אבל לכל סקפטיות יש גבול בריא, ועולם שטוח זה הרבה מעבר לגבול הזה. השערות חדשות הן מבורכות, כל עוד הן מבוססות על משהו. אם מודל העולם השטוח היה עונה על שאלות שהמודל הרגיל לא יכול לענות עליהן, הייתי מתייחס אליו ברצינות לפחות. אך בינתיים מודל העולם השטוח רק נופל שוב ושוב בכל ניסוי שלא יעשה. החל מהעובדה שלא רואים את השמש בלילה ועד לזה שלא רואים בכלל שום דבר מעבר לקו האופק (שנוצר כתוצאה מעקומת הכדור). מודל טוב עונה על שאלות שלא הייתה להן תשובה עד כה, ואילו מודל הארץ השטוחה רק יוצר שאלות שכבר קיימת להן תשובה הגיונית יותר. אני נמנע מלקרוא לזה "תיאוריה" כי תיאוריה היא נוסחה או מודל אחיד שניתן לבדוק בעזרת ניסוי, מודל העולם השטוח הוא לא אחיד אפילו, הוא שונה מאדם לאדם. יש כמה צורות שונות והסברים שונים לתופעות נצפות שניתן למצוא באינטרנט. 

לסיכום, רעיונות חדשניים ומהפכניים הם הקידום של האנושות. תחשבו על זה, כשהייתי בכיתה ב' המורה שלי אמרה שאני לא אסתובב עם מחשבון בכיס לכל מקום, ותראו אותי היום. תמיד יש מקום לעצור ולשאול - האם הדרך בה אנחנו חיים היא נכונה? האם מה שאנחנו מקבלים כעובדות, אכן עובדות? אבל מצד שני רעיונות חדשניים לא תמיד נכונים. זה שאתה מטיל ספק במשהו לא הופך את הדבר ללא נכון באופן אוטומטי. זה שאתה אומר שיש לך רעיון יותר טוב לא אומר שהרעיון שלך באמת יותר טוב ויותר נכון. לשלול את המדע לא הופך אותך לאדם שחושב מחוץ לקופסה. אין פסול בזה שיש לכם רעיון חדשני, אבל אם הוא לא נכון, לא עובד, לא מוכח בשום דרך, אולי לא צריך להיתקע עליו כל-כך? מאמיני העולם השטוח מוכחים כטועים שוב ושוב, יש אינספור הוכחות שהעולם הוא עגול, תפתחו גוגל. אני לא רואה משהו פסול ברעיון יוצא מהקופסא, אני רואה משהו פסול בזה שאנשים תקועים על הרעיון הזה ולא מוכנים לשחרר אותו לא משנה כמה פעמים הוא הוכח כלא נכון.


תמונות
[1] תמונה ראשית https://www.dreamstime.com/flat-earth-cartoon-illustration-concept-image153216830
[2] איור 2 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Seasons.svg
[3] איור 3 http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/Solar/moonphase.html
[4] איור 5 https://www.timeanddate.com/eclipse/total-lunar-eclipse.html

מקורות מידע
[5] מערכת שיווי המשקל
 https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%AA_%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%95%D7%99_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%A7%D7%9C
[6] הליום https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9D
[7] מדוע לא מרגישים את תנועת כדו"ה https://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/physics/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%A0%D7%95-%D7%9E%D7%A8%D7%92%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%AA-%D7%9B%D7%93%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%9E%D7%94%D7%95-%D7%9B%D7%99%D7%95%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%94%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%98

תגובות