כמה שאלות על האלוהים

כמה שאלות על האלוהים

אם אלוהים הוא טוב, אז למה יש רע?

בדתות רבות אלוהים הוא-היא ישות עליונה (אחת או כמה) השולטת/ות בעולם. אלוהים בדרך כלל מושווה לשליט, הורה, וזה שנושא באחריות למקרים גדולים ומשמעותיים כמו אסונות טבע, ומלחמות. (אפילו שבני האדם הם האשמים במלחמות). 

מתוך השקפת העולם הזאת נובעת השאלה התיאולוגיה המפורסמת: אם אלוהים הוא טוב, למה יש רע בעולם? למה אלוהים לא עוצר את הרוע בעולם? האם הוא לא מספיק טוב? או לא כל-יכול?

אמנם טוב ורע זה מושג דיי אינדיבידואלי, ישנם דברים שהם סטטיסטית נחשבים לטובים ורעים. נגיד מלחמות, פשע, אסונות טבע, ומחלות בעיני הרוב נחשבים לרעים. ואילו אהבה, רעות, שלום, בריאות, וכדומה נחשבים לטובים. 

אמנם השאלה הזאת היא דיי עתיקה, פילוסופים ותיאולוגים רבים דנו בה במשך שנים ועד עצם היום הזה. אני לא יכול לומר בוודאות אבל אני חושב שיש לי תשובה והיא דיי פשוטה - אלוהים הביאו אותנו לפה כדי שנתמודד. כדי שנלמד להסתדר זה עם זה ולא לצאת למלחמות, כדי שנלמד להתמודד עם מחלות ולא למות מהן, כדי שנבנה תשתיות להתמודד עם אסונות טבע ולא לטבוע בגלל קצת גשם כמו תל אביב ומערכת ניקוז המים שלהם. 


למה אלוהים צריך שיעבדו אותו?

הוא לא. התפילות נועדו כדי לקבל תמיכה ועזרה, כדי להכיר תודה, וכדי לעשות חשבון נפש. תפילה היא לחש קסם שתמיד עוזר וצריך להבין את זה. התפילה הינה בגדר בקשה, לא דרישה. התפילה היא גם לא נטל אלה פריבילגיה שאנשים לא מעריכים מספיק. אז נכון שיש ספרי הלכה שלמים על איך להתפלל נכון אבל זה נוצר לצורך אחידות. אילו תפילות לא היו אחידות וכל אחד היה רק מתפלל במילים שלו היה מאוד קשה להקים בתי כנסת ולהתפלל ביחד.

ההלכה היא מערכת מוסרית העוזרת לנו להבדיל בין טוב ורע, לדעת מה מותר מה אסור. התורה היא המסורת של העם, החגים וההיסטוריה. התרבות שלנו היא מה שהופכת אותנו לעם ואנחנו חייבים לשמור עליה כדי שלא נאבד את זהותנו. אני לא מטיף מוסר חלילה, רק אומר שאנשים לא ישכחו את השורשים שלהם.


למה לא רואים ולא שומעים אותו?

בואו נזכר דקה במגילת אסתר. אלוהים לא מוזכר שם אפילו פעם אחת אך עם זאת כולם אומרים שבח תודה לאל שהציל אותנו מיד המרצחים. אז איפה הוא היה בסיפור? התשובה היא בצירופי מקרים. מרדכי ב-"טעות" שמע את השיחה של בגתן ותרש, בלילה ההוא "משום מה" נדדה שנת המלך, ומכל הדברים שהיו עוזרים לו ללכת לישון הוא "במקרה" בחר לפתוח את ספר ההיסטוריה דווקא במקום בו מסופר על מעשה מרדכי. אחשוורוש "במקרה" בחר דווקא באסתר. המן נפל על מיטתה "בדיוק" כשהמלך נכנס. והרשימה עוד ארוכה.


מדוע התורה עושה האנשה לאלוהים?

"אצבע אלוהים", "ויחר אפו", "ויתעצב אל לבו". אם אלוהים הוא לא כמונו, מדוע כתוב שהוא כמונו? מדוע הוא זכר ולא נקבה או ללא מין מסוים אם כבר? ובכן, לגבי המין שלו זה קל - שולחן הוא גם זכר בעברית למרות שזה אפילו לא יצור חי. השפה העברית פשוט מקנה מין לכל דבר חי או לא. לגבי האנשה - יש לנו לב ים, גשם בוכה, שמש מחייכת, ועוד ביטויים שעושים האנשה לתופעות טבע.

תגובות