צדק


צדק

מה זה צדק? למה אנחנו רוצים (או לא רוצים) צדק? כיצד אנחנו מבינים את המושג הזה? ומה ההשלכות של עולם המתנהל במאה אחוז לפי מידת הצדק? על כל אלו ועוד פילוסופים, שופטים, ואנשים הקובעים חוקים מדברים כבר שנים רבות. כל תנועה פוליטית רוצה צדק, למעשה, אולי כולם רוצים צדק. ועם זאת, אין צדק בעולם. למה? על כל אלה ועוד אשתדל לענות בפוסט הזה.

מה זה צדק ולמה אנחנו רוצים אותו?

בתרבויות שונות ובדורות שונים בעולם אנשים יצרו לעצמם חוקים תחתיהם הם ניסו להתקיים זה לצד זה. חוקים קיימים לא רק בעולם האדם אלה בכל עולם החי. יש חוקים גם בלהקות של אריות, קופים, זאבים, וכד'. כולם חיים תחת חוקי חברה מסוימים ואלו אשר מפרים את החוקים, החברה מענישה אותם. אריה שינסה להזדווג עם נקבה שלא חלק מהלהקה שלו ייענש על ידי הזכר של הלהקה ממנה היא הגיעה. זאב שעובר על חוקי הלהקה יודח ויהפוך לזאב בודד [3]. ככל שהחיה יותר מורכבת ככה החוקים יותר מורכבים, ומי יותר מורכב מהאדם?

מצד אחד אולי ניתן להגיד שצדק הוא כאשר כולם פשוט חיים לפי החוק של הלהקה, שבט, מדינה, ועושים את מה שאומרים להם. אבל הבעיה בגישה הזאת היא שלא כל החוקים הם תמיד הוגנים ושוויוניים כלפי כולם. חוסר הוגנות בחוק בדרך כלל מגיעה מזה שכאשר מחוקקים חוק מסויים לא לוקחים בחשבון את טובת כולם. לפעמים זה נעשה בגלל תאוות בצע ורצון לקחת לעצמך יותר. למשל, במדינות דיקטטוריות כמו קוראיה הצפונית או ברית המועצות השלטון דאג בעיקר לצרכים שלו ושל העשירים. (במדינות דמוקרטיות כמו ארצות זה בערך אותו הדבר רק פחות מובהק). ולפעמים יש סיבות אחרות. למשל גזעניות (כמו החוקים של המפלגה הנצאית), או להיפך הישרדויות (כמו ישראל). קחו את חוק השבות בישראל. הוא לא שיוייוני כלפי כולם אלה נותן העדפה ברורה ליהודים. אבל זה לא נעשה עקב גזענות אלה צרכים הישרדותיים, הייתי אפילו אומר, כתגובה לגזענות של מדינות אחרות כלפי היהודים המקומיים הנמצאים שם.

הסיבה בגללה אנחנו רוצים צדק בעולם היא בגלל שאנחנו רוצים עולם שניתן לחזות, כאשר החיזוי הזה הוא צורך הישרדותי. למשל, אם אני צדתי אוכל עבור השבט שלי ואכלו הכל בלעדי זה חוסר צדק כי ציפיתי שיישאר לי, אם הייתי יודע שהם יאכלו לי הכל מה היה האינטרס שלי לעזור בצייד, או בכלל לצוד איתם ביחד? אם סיכמנו שאני עובד ומקבל משכורת תמורת העבודה שלי, אני עובד כדי לקבל משכורת. אם לפתע אני לא מקבל את המשכורת מכל סיבה שהיא הציפיות שלי לא מתממשות, ואני מרגיש חוסר צדק, אז בשביל מה עבדתי? אם אני לא גונב מאחרים אני מצפה שלא יגנבו ממני, אם אני לא רוצח אחרים אני מצפה שלא ירצחו אותי או את מי שקרוב לי. זה צדק. אני מצפה שהעולם ייתן לי את מה שמגיע לי. אם אני למדתי הרבה שנים ומתקבל לעבודה מקצועית אני מצפה למשכורת גבוהה יותר מאשר אחד שלא למד והתקבל לעבודה שהיא לא מקצועית ולא דורשת ניסיון, ידע מקדים, תעודת הסמכה, או תואר. אם אני אדם נחמד ומדבר בנימוס אני מצפה שידברו איתי בנימוס ולא בצעקות או לעג או כל צורה אחרת שהיא לא מכבדת.

ניתן להביא עוד אלפי דוגמאות אבל זה הרעיון הכללי. צדק הוא הרצון לקבל תמורה, לחזות כיצד המעשים שלי ישפיעו על החיים שלי על מנת שאוכל להחליט מה נכון ומה לא נכון לעשות. תחושת הצדק קיימת אפילו בבעלי החיים. קחו דוגמה את הכלבה של פבלוב [1]. הכלב התרגל שכאשר מצלצל הפעמון הוא מקבל אוכל. ההרגל הזה כל כך טמון במוח שלו שהוא מתחיל להוזיל ריר כבר בשמיעת הפעמון עצמו. תחושת הצדק של (פעמון שווה אוכל) טמונה בתוך המוח שלו. אם לצלצל בפעמון ולא להאכיל אותו הוא ירגיש צער כאילו הבטיחו לתת לו אוכל ולא קיימו את האבטחה. עד כדי כך תחושת הצדק טמונה בנו גנטית.


כיצד אנחנו מבינים את המושג הזה - צדק?

אמנם הצדק טמון בכולנו גנטית וזה לא סתם איזה רעיון פילוסופי רחוק, לכל אחד מאיתנו יש תחושה שונה של מה הוא צדק. ולמה? כי לכל אחד מאיתנו יש ציפיות שונות. תחשבו על שני אנשים שהתרעיינו לאותו מקום עבודה עם אותם תנאים ותמורת אותו השכר. אחד יגיד תודה שלקחו אותו, ואחר ייצא מהרעיון בתחושה של גועל "כיצד הם בכלל מעיזים לתת משכורת כה זעומה תמורת עבודה כה קשה?!". מה שמשנה את ההבנה של צדק היא הציפיה שלנו. 

ילדים קטנים רבים על צעצועים כי כל אחד מהם חושב שהצעצוע הזה הוא שלו-ה. מבוגרים רבים על שטחים וכוח בדיוק מאותה סיבה. כל המלחמות בעולם הם בגלל הרצון לצדק. כאשר שני עמים או שבטים חושבים שטריטוריה מסויימת אמורה להיות שלהם הם נלחמים עליה. וזה אפילו לא משנה מי גר שם לפני כי אלו שהולכים לכבוש שטחים הם חושבים שהם טובים יותר ולכן הטריטוריה הזאת פשוט מגיעה להם על סמך זה שהם חזקים יותר. האימרפיה הרומית, הבריטית, האותומנית, וכל שאר האימפריות הן דוגמאות מצויינות. מסעות הצלב של ימי הביניים או הטרור המוסלמי של היום נעשה תחת תחושה של צדק דתי. האנשים שעלו על סוסים לכבוש את ירושלים והאנשים שמשטלטים על מטוס ומפוצצים אותו לתוך בניין הומה אדם עושים את מה שהם עושים מתוך תחושה של צדק. הם בטוחים שזה הדבר הנכון לעשות. זה מה שהמנהיגים שלהם אומרים להם שאל רוצה אז זה מה שהם עושים. הנאצים נלחמו כי הם האמינו שהגזע שלהם עליון לגזעים אחרים ולכן להשמיד אחרים היא זכותם והמעשים שהם עושים הם מעשי צדק.


מה ההשלכות של עולם המתנהל במאה אחוז לפי מידת הצדק?

דמיינו רגע עולם של צדק מוחלט. האם זה אפשרי בכלל? האם יכול להיות עולם בו מה שאתה עושה חוזר אליך? ובכן, בכדי לדמיין את זה בואו נסתכל בעולם החי. עולם החי מתפצל לציידים וטרף. בעולם החי החזק ביותר הוא השורד. בעולם החי אין ביטוח לאומי או אחוזי נכות או פנסיה, בעולם החי אם אתה לא מסוגל עוד לצוד ואין מי שדואג לך אתה פשוט מת. אם נולדת נכה, אתה נשאר מאחור. אתם יודעים מי בלהקת האיילות נופלת טרף לנמר? זאת שרצה הכי לאט. אם היא נפצעה ברגלה ואף אחד לא עוצר לעזור לה, היא הטרף. האם זה צודק כאשר נמר טורף איילת? אולי כן, אולי לא, אבל ככה העולם נברא. 

הצדק שאנחנו רוצים לא תמיד גובל עם המציאות כי הדרך בה אנחנו רואים צדק היא סובייקטיבית מאוד. אני אתן לכם דוגמא: לפי האיסלם או הנצרות המקום שלי בגיהינום כי אני לא שומר על חוקי הקוראן או הברית החדשה. אני לא מאמין לא באללה ולא בישו ולא הולך בחוקיהם של אלים אלו. למעשה, לפי הדת שלי, הם אלילים ואסור לי להאמין בהם. אז האם מגיע לי עונש מוות או גיהינום? תלוי את מי שואלים. לפי האיסלם והנצרות כן, לפי היהדות ההיפך, מגיע לי לחיות חיים ארוכים ולהגיע לגן עדן בסוף על שהאמנתי באלהים הנכונים.

בואו ניקח דוגמא אחרת, פוליטית יותר. יש עכשיו הפגנה גדולה בישראל על הרפורמה המשפטית. גם האנשים שהם בעד הרפורמה וגם האנשים שהם נגד כולם רוצים מדינה שמתנהלת לפי צדק, רק שכל אחד מבין צדק באופן אחר ועל זה ההפגנות. הימין טוען כי הבג"ץ הוא שמלאני והוא לא מאפשר לממשלה ימינית להתקיים ולנהל את המדינה לטובת העם, ואילו השמאל טוען כי הממשלה הימנית ללא הבג"ץ תקבל כוח בלתי ניתן לעצירה ותהפוך את המדינה מדמוקרטיה לדיקטטורה ואז כולנו נפסיד. כולם רוצים צדק אבל לכל אחד יש הבנה אחרת של צדק.

על מנת לדמיין אפילו עולם שמתנהל לפי מידת הצדק עלינו תחילה להסכים על מה זה צדק וזה לא פשוט בכלל. העולם נברא ככה שהחזק הוא השורד, אולי זה הצדק. מצד שני, אולי העולם נברא בחוסר צדק מוחלט והתפקיד שלנו הוא ליצור בו צדק. לעשות עולם בו לא רק החזק שורד אלה גם החלש. עולם שבו לכל אחד יש זכות קיום ותנאי מחייה בסיסיים. אנחנו ללא ספק מנסים ליצור עולם כזה בעזרת רעינונות כמו סוציאליזם. דברים כמו חינוך ממלכתי, ביטוח לאומי, תחבורה ציבורית מדינית, ושאר תנאים סוציאליים.


הצדק לפי התורה

נושא נוסף ואחרון עליו אני רוצה לדבר הוא הצדק כפי שהוא מופיע במקרא. לפי התורה הצדק הוא רעיון "החטא ועונשו". כלומר, שמי שעושה חוסר צדק נענש, מידה כנגד מידה. גירוש אדם וחווה מגן עדן, עונש קין על רצח אבל, המבול, השמדת סדום ועמורה, מגדל בבל, עשרת מכות מצרים, המצווה להשמיד את העמלק כעונש על מה שהעמלק עשה לנו, עונש המרגלים, עונש על חטא העגל, בני אהרון, ועוד מגוון רחב של חטאים ועונשם.

התורה לא באה ללמד אותנו שיש צדק בעולם אלה שאלהים מעניש את אלו שיוצרים חוסר צדק. מצד אחד זה טוב. אחרי מה שהמצרים עשו לבני ישראל עם השלכת התינוקות ליאור, אני חושב שמכת בכורות הייתה עונש הוגן למדי. אבל מצד שני, מה עם המשפחות השקולות שאיבדו את ילדיהם במצרים? להם לא נעשה צדק. אותו דבר היום, כאשר אנחנו הורגים מחבל זה טוב כי הוא לא יוכל להרוג עוד. אבל מצד שני זה צדק חלקי, כי המשפחות השקולות עדיין יישארו שקולות, לא משנה כמה מחבלים נהרוג זה לא יחזיר להם את מי שהם איבדו. אין זה אומר שלהרוג מחבלים זה לא צדק, רק שזה לא צדק מלא. אנשים חפים מפשע ללא עוול בידים נהרגו, ואנשים אחרים איבדו קרובי משפחה וחברים ועכשיו צריכים לחיות בצער. הצדק שלהם לא נעשה ולמעשה, לעולם לא יעשה. 

לפי חוקי הטבע, החזק שורד. ברגע שאתה עומד מול מחבל ובידו נשק חם, הוא החזק ואתה החלש ולכן לפי חוקי הטבע הגיוני שהוא יהרוג אותך, זה בדיוק כמו הנמר והאיילה. ואילו לפי חוקי התורה אסור לו לרצוח אותך, אבל אם הוא בוחר לעשות את זה הוא פשוט נענש ודינו מוות. יותר מזה, המצב הזה הוא מלכתחילה לא תקין כי הכלל המוסרי המבוסס על התורה אומר "הבא להורגך השכם להורגו", כלומר שאנחנו צריכים להרוג את כל המחבלים עוד לפני שהם עושים פיגועים ולא אחרי.


אז מתי הצדק לפי התורה יגיע?

התורה לא מדברת על העולם באופן כללי אלה שהיא יותר מפוקסת ספציפית על העם שלנו. ולכן הצדק יגיע כשאנחנו היהודים נתקן את עצמינו. לפי התורה היינו עבדים במצרים 430 שנה בערך. ומתי ה' ירד לעולם כדי להציל אותנו? ברגע שקראנו אליו "וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים מִן הָעֲבֹדָה" (שמות ב' כג'). כלומר שכל מה שאנחנו באמת צריכים כדי ש-ה' יושיע אותנו מהצוררים שלנו זה לבקש ממנו.

אז למה זה לא קורה? אני אסכם עם הציטוט הזה מהאתר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "נכון לסוף 2016, 75% מהאוכלוסייה בישראל היו יהודים, כ-20% - ערבים וכ-5% - אחרים. בקרב היהודים, כ-45% הגדירו את אורח חייהם חילוני, כ-25% - מסורתי, כ-16% - דתי מאוד ודתי ו-14% - חרדי. בקרב ערבים, כ-11% הגדירו את אורח חייהם חילוני, כ-57% - מסורתי וכ-31% - דתי מאוד ודתי" [2]. כלומר שכרגע ההבדל בין יהודים לערבים זה שאצליהם הרוב פונה לאלהים שלהם, ואילו אצלינו רק 55%, זה בקושי רוב, זה כמעט חצי. ה' לא רוצה להושיע רק חצי מהעם, הוא רוצה את כל העם. אבל איך הוא יושיע את כל העם אם כמעט חצי לא הולכים בדרכיו, לא מבקשים ממנו שום עזרה? הערבים כרגע יותר קרובים אליו מאיתנו. אני לא אומר שהחילונים הם אנשים רעים חלילה או שהם עושים משהו בזדון, לא. כל אחד חי לפי מה שהוא מאמין בו. אני רק אומר שלפי התורה ה' יושיע את עם ישראל כשעם ישראל יבקש ממנו ולא לפני. במצרים לקח לעם ישראל 430 שנה [4], נראה כמה זמן זה ייקח לנו הפעם. 



תמונה

https://creazilla.com/nodes/5456874-scales-of-justice-clipart

מקורות

[1] הכלב של פבלוב https://davidson.weizmann.ac.il/online/maagarmada/med_and_physiol/%D7%94%D7%9B%D7%9C%D7%91-%D7%A9%D7%9C-%D7%A4%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%91

[2] אוכלוסיית ישראל לפי דת והגדרה עצמית של מידת דתיות https://www.cbs.gov.il/he/mediarelease/pages/2018/%D7%90%D7%95%D7%9B%D7%9C%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%AA-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%9C%D7%A4%D7%99-%D7%93%D7%AA-%D7%95%D7%94%D7%92%D7%93%D7%A8%D7%94-%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%99%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%AA-%D7%93%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%A0%D7%AA%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%A0%D7%91%D7%97%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%9A-%D7%93%D7%95%D7%97-%D7%A4%D7%A0%D7%99-%D7%94%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%94-%D7%9E%D7%A1-10.aspx

[3] זאבים https://www.goodreads.com/topic/show/1127884-wolf-laws-rules-positions

[4] כמה זמן היינו עבדים במצרים https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93_%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D#:~:text=%D7%96%D7%9E%D7%9F%20%D7%94%D7%92%D7%9C%D7%95%D7%AA%20%D7%95%D7%94%D7%A9%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%20%D7%91%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D,-%D7%91%D7%A1%D7%A4%D7%A8%20%D7%91%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99%D7%AA&text=%D7%9C%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%AA%20%D7%96%D7%90%D7%AA%2C%20%D7%91%D7%A1%D7%A4%D7%A8%20%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%AA,%D7%A9%D6%B0%D7%81%D7%9C%D6%B9%D7%A9%D6%B4%D7%81%D7%99%D7%9D%20%D7%A9%D6%B8%D7%81%D7%A0%D6%B8%D7%94%20%D7%95%D6%B0%D7%90%D6%B7%D7%A8%D6%B0%D7%91%D6%B7%D6%BC%D7%A2%20%D7%9E%D6%B5%D7%90%D7%95%D6%B9%D7%AA%20%D7%A9%D6%B8%D7%81%D7%A0%D6%B8%D7%94.


תגובות