פרוגרסיביות או שמרנות?


פרוגרסיביות או שמרנות?

לפני שתקראו את הפוסט, ראו את הסרטון בקישור הבא:

https://subsplash.com/freedomproject/lb/mi/+hmd5ck8



בכתבה שהצגתי יש שני צדדים. מצד אחד אנשים שהילדים שלהם מזדהים כבעלי חיים (או FURRIES, פרוותיים ליתר דיוק) ומגיעים לבית הספר עם אוזניים וזנב (לפחות לטענתם). ומצד שני, אנשים צרי אופקים שחושבים שהם יותר טובים מכולם ושונאים כל מי שלא כמוהם. וזה פותח את השאלה המרכזית בפוסט היום - איפה גבול הטעם הטוב בין פרוגרסיביות לשמרנות והאם הוא קיים?


שמרנות

שמרנות מלשון לשמור. על מה שומרים השמרנים? הם שומרים על דרך אבותיהם. דוגמה מצוינת ובכוונה קיצונית לשמרנות במיטבה היא תנועת האיימיש בארצות הברית. אנשים אלו חיים כיום בדיוק באותה דרך בה חיו במאה ה-17. הם מתנגדים נחרצות לטכנולוגיה מודרנית ומתנזרים משאר החברה. אם יש דוגמה יותר קיצונית אולי זה שבטים שעד היום חיים בטבע וצדים למחייתם. למעשה - שמרנות במיטבה היא שמירה על הדרך בה הלכו אלו שקדמו לנו. 

היתרון בשמרנות היא העובדה שללא עבר אין עתיד. שמרנות עוזרת לנו להתחבר לשורשים שלנו ולמסורת שלנו. מיהו אדם שאין לו שורשים? שאין לו מסורת? שאין לו היסטוריה? במיוחד עבורנו, העם היהודי, בהיותנו בגלות המסורת היא מה ששמרה עלינו מלהתפזר ולהתבולל, להתערבב עם שאר העמים ולהיעלם כקבוצה.

החיסרון של השמרנות הוא שקשה ללכת קדימה כשמסתכלים אחורה. אנשים שסגורים על דרכי העבר לא מתקדמים לשום מקום. זה אומר שגם כל הטעויות של העבר נשארים איתם ועוברים לדורות הבאים. שמרנות קיצונית עוצרת את הפיתוח והצמיחה של האדם הפרטי ושל המין האנושי ככלל.



פרוגרסיביות

מלשון PROGRESS, התקדמות האנושות קוראת באופן טבעי בין אם נרצה בין אם לא. גם אם יהיו כאלה שרוצים לחיות בעבר, הרוב צועד קדימה. הפרוגרסיביות היא אימוץ רעיונות, טכנולוגיות, ותגליות חדשות. הפרוגרסיביות היא מה שהביאה אותנו מתקופת האבן לתקופת האינטרנט והטלפונים החכמים. הפרוגרסיביות היא זאת שהוציאה את אנשי המערות לחקור את העולם מחוץ לכפרים שלהם, והיא שהנחיתה את האדם הראשון על הירח. הפרוגרסיביות היא הסיבה שאנחנו לא מתים מכל שטות כמו שזה היה בימי הביניים. והיום אחד הצעדים הגדולים שהפרוגרסיביות לוקחת היא קידום בפן החברתי. היום אנשים שלא מצליחים להתאים את עצמם לנורמות חברתיות סטנדרטיות מרגישים גל חדש של חיזוק ועידוד. היום להיות שונה זה כבר לא בושה. היום אנחנו בפתח עידן חדש של ביטוי עצמי וטולרנטיות כמו שמעולם לא הייתה.

אבל פרוגרסיביות עלולה להיות מסוכנת גם. כשאנחנו נוסעים בכביש יש לנו שלוש מראות שבעזרתן אנחנו אמורים תמיד להסתכל לאחור. אמצעי הבטיחות האלה קיימים כדי להגן עלינו ועל הנהגים האחרים. אותו הדבר בפרוגרסיביות, אנחנו חייבים להסתכל על העבר כדי לוודא שאנחנו הולכים בדרך הנכונה. אם אנחנו הולכים בכיוון חדש אבל באותה הדרך בה נפלו אבותינו, גם אנחנו ניפול כמוהם. אנחנו צריכים לוודא תמיד שהחידוש שלנו לא יביא אותנו להרס עצמי. 


קו הזהב

תחשבו על הקידום הטכנולוגי. מצד אחד החיים היום בעולם המודרני הפכו הרבה יותר קלים בעזרת הטכנולוגיה הסובבת אותנו. מכוניות מהירות יותר מהליכה ברגל, שליחת ווצאפ קלה ומהירה יותר משליחת דוא"ל, שהוא בתורו יותר קל ומהיר מטלגרמה, או מכתב. אנחנו חיים יותר זמן ואנחנו בריאים יותר בזכות הרפואה המודרנית. ללכת לסופר זה קל יותר מלצוד, ולהזמין משלוח באפליקציה זה יותר קל מללכת לסופר. מטוס מהיר יותר מספינה, ומי יודע אולי בעתיד ימציאו משהו מהיר יותר ממטוס. לקרוא חדשות באינטרנט זה מהיר יותר מלחכות למבזק של הערב, ולראות את התכניות האהובות עלינו היום ניתן בכל עת ולא רק מתי שמשדרים אותם בטלוויזיה. 

אבל לכל הקידום הזה יש גם חסרונות רבים. זיהום האוויר היום גדול מתמיד בזכות כלי הרכב המרובים. רשתות חברתיות עוזרות למידע שקרי להתפשט מהר מתמיד. אורך החיים הממוצע הרבה יותר ארוך היום וזה גורם לפיצוץ אוכלוסין מטורף. ככל שיש יותר בני אדם צריך לייצר יותר דברים כמו מזון, מים, חשמל, ביגוד, רהיטים, דלק, פחם, ומה לא? כל התעשייה הזאת הורגת את הכוכב שלנו. את הטבע, את איכות האוויר, את בעלי החיים וכמובן גם אותנו. אני יכול לכתוב פוסט שלם רק על נושא ההתחממות הגלובלית ונזקיה הרבים. ובכללי קצב החיים היום עלה משמעותית וזה משפיע על יכולת הריכוז והסבלנות שלנו. תנסו לצורך העניין לשבת ללא מעש כלל למשך כמה דקות. המוח שלכם יתחיל לרוץ והיד אוטומטית תחפש את הטלפון.

דבר נוסף שמפחיד בקידום הטכנולוגי הוא השתלטות של בינה מלאכותית על מקומות עבודה. דוגמה טובה היא פיתוח המכונית החכמה שיודעת לנסוע לבד. כיצד התפשטות הטכנולוגיה הזאת בעולם תשפיע על מקומות עבודה של נהגים מקצועיים? נהגי אוטובוס, נהגי מוניות, מורים לנהיגה, כל אלו עלולים למצוא את עצמם ללא עבודה אם מכוניות ייסעו לבד. מצד שני גם המצאת המחשב הפחידה אנשים רבים, הם טענו כי המחשב ייקח עבודות. ואולי זה נכון שהיום עבודות רבות מהעבר כבר לא קיימות, אבל כמות העבודות שהמחשב יצר גדולה מכמות העבודות שהוא לקח. אנמנם מומחים רבים כיום טוענים כי בינה מלאכותית היא שונה כיוון שהיא לוקחת מקומות עבודה אבל לפחות נכון לרגע זה לא יוצרת אותם. נכון שצריך צוות פיתוח שלם כדי לפתח בינה מלאכותית טובה, אבל כמות האנשים בצוות היא מאוד קטנה לעומת כמות האנשים שהבינה המלאכותית הזאת עלולה להחליף כך שזה נושא לדיון.


ומה לגבי התקדמות חברתית? בואו נחזור לסרטון. אני לא יודע אם מה שהם מספרים שם לגבי ילדים פרוותיים זה נכון כי הם הציגו בדיוק אפס הוכחות, אבל נגיד והם אמרו את האמת ותופעה כזאת קיימת. אולי לא כמו שהם מציגים אותה אבל קיימת ברמה מסוימת. למי שלא ראה אני מאוד ממליץ על הסרט TURNING RED של PIXAR. אמנם הסרט לא מדבר על פרוותיים FURRIES באופן ישיר אבל ניתן ללא ספק לראות בו ילדה חמודה שמסתובבת עם זנב ואוזניים של בעל חיים. אנשים רבים מתקשים לקבל תנועות כאלה ואחרות בהם אנשים מתנהגים בשונה מהנורמה. קעקועים ופירסינג בכל הגוף, אנשים א-בינריים שנלחמים בכל הנושא של תפקידים ונורמות על סמך המין הביולוגי, פרוותיים, ומושגים אחרים בסגנון שלא היו מפורסמים במיוחד בעבר הלא רחוק יחסית.

אני חושב שהעולם צריך להציב מטרות ברורות ולכוון למטרות אלו. מה שאנחנו באמת צריכים זה צדק חברתי. שלכל אחד יהיו זכויות אדם בסיסיות. שכל אחד יוכל להתבטא בחופשיות כל עוד חופש הביטוי שלו לא מנסה למנוע את חופש האחר ולא גורם ישיר לשנאה ואלימות. החברה צריכה לצעוד לכיוון של קבלת האחר והבנה הדדית. לכבד דעות או מנהגים של האחר כל עוד הם לא דעות פוגעניות וזדוניות. להילחם על אמינות מידע וייצוג הוגן של כל הצדדים. שלא תהיה פגיעה באף אחד על רקע דת, גזע, מין, או נטייה מינית. עולם פרוגרסיבי בעיני הוא עולם שבו האדם מקבל את כל הכלים שהוא צריך כדי לצמוח ולחיות טוב. אולי אפישהו צריך ללכת קדימה, אולי במקומות אחרים יש לקחת צד אחורה, אם המטרה שלנו ברורה אנחנו נבין לאן וכיצד ללכת אליה.

שימו לב שבמסקנה שלי לא דיברתי לא על להטב"ים, לא על פמיניזם, טבעונות, חיוביות גוף, או כל רעיון פרוגרסיבי כזה או אחר. הסיבה היא כי לאנשים בתנועות האלה יש גם חסרונות וכשאני מניף את הדגל שלהם כולם רואים גם את החסרונות של כל אחד מהרעיונות הללו. הדגל היחיד שאני מניף כאן הוא דגל של אחדות, שוויון, שלום ואחווה בין כולם. 

תגובות