איך לשרוף שולחן

איך ‏לשרוף ‏שולחן?

מה זה שולחן? מה זה כיסא? ובמה זה שונה מדמוקרטיה או קפיטליזם? התשובה יכולה להיות דיי מפתיעה - זה רעיון, זה קונספט. אני אסביר. הכל בעולם שלנו, בין אם הוא חומרי בין אם הוא אבסטרקטי, הכל זה רעיון. עבור מי שלא יודע ששולחן זה שולחן, עבורו זה יכול להיות פשוט כמה קרשים מחוברים יחד. מה שהופך ערימת קרשים מחוברים לשולחן זה הקונספט האבסטרקטי שקיים רק במוח שלנו שנקרא בשם - "שולחן". אם אני מחליף רגל אחת בשולחן זה עדיין שולחן. אולי זה אותו השולחן, אולי זה שולחן אחר לחלוטין, תלוי איך מסתכלים על זה, אבל זה ללא ספק שולחן. ואם אני מניח קרש על 2 אבנים, ועליו אני מניח את הצלחת עם האוכל שלי, זה גם שולחן. באותו הרגע שהחלטתי להשתמש בקרש הזה בתור שולחן - הוא שולחן. 

אבל לא רק דברים כמו שולחן או כיסא הם קונספטים, גם רעיונות הם קונספטים. קומוניזם, קפיטליזם, דמוקרטיה, דיקטטורה, פאשיזם, טרוריזם, דתות, כתות. כל הדברים האלה הם קונספטים. אמנם בניגוד לשולחן הם קיימים כרעיון ללא גוף. לשולחן יש גוף פיזי לאהבה אין, אבל זה וזה הם קונספטים שקיימים בראש שלנו. 

והנה שאלה יותר פרקטית - איך להרוס או ליצור קונספט? לשרוף שולחן במדורה יהרוס שולחן אחד ספציפי, לא את הקונספט של "שולחן". כי הקונספת של השולחן קיים מחוץ לגוף שלו. כנ"ל גם דיקטטורה, או קומוניזם או סוציאליזם. מרקס מת, לנין מת, אבל לא הקומוניזם. האבות המייסדים של אמריקה מתו, אבל לא הרעיון למדינה חופשית. הרצל מת, אבל לא הציונות. מחבלים רבים מתו אך לא הטרור. היטלר מת אך לא הנאציזם. 
זה לא משנה אם זה רעיון נהדר או נוראי, או ניטרלי - רעיון קיים מחוץ לגוף שלו וזה מה שחשוב. כדי להרוג רעיון, לא משנה איזה, צריך להרוג אותו במוחות של אנשים. כנ"ל גם כדי ליצור רעיון. 

כל אחד שקורא את הפוסט הזה יכול לקחת את זה לאן שהוא רוצה אבל המסר הוא דיי פשוט - הרעיון חי כל עוד מאמינים בו. כל עוד הקונספט של שולחן קיים, מישהו איפשהו ייצור שולחן. אותו הדבר גם עם כל קונספת אחר. קחו את זה לפוליטיקה, לשלום בית, לחנות רהיטים, קונספט הוא משהו מופשט והוא קיים במוחות שלנו. וכל עוד הקונספט חי במוח, הוא חי בעולם האמיתי. 


תמונה:
https://www.pngitem.com/middle/TRTxwJx_clipart-table-long-table-long-table-clipart-hd/

תגובות