נובי גוד היה אנטישמי



נובי גוד היה אנטישמי

התחיל חודש דצמבר וזה אומר ששוב אנחנו עומדים בפני השאלה אם נכון ליהודים לחגוג… רגע? מה שם החג הזה? סילבסטר? נובי גוד? כריסטמס? 

יצא לי לקרוא הרבה דיעות חיוביות ושליליות בנושא, אבל כולן מדברות אם נכון או לא נכון לחגוג. פחות מדברים על מה בדיוק חוגגים. ולכן אני כותב את הפוסט הזה, קודם כל כדי לעשות קצת סדר. קשה להגיע למסקנה כזאת או אחרת לפני שמציבים את כל העובדות. 

נתחיל בזה שמדובר בשלושה חגים שונים. 

נובי גוד (ברוסית Новый год) זה שנה חדשה. נובי זה חדש וגוד זה שנה. יום סילבסטר הקדוש זה יום הזיכרון לכומר סילבסטר הראשון, וכריסמס זה יום ההולדת של ישו מנצרת. 

אז מה בעצם הקשר בין שלושת הימים האלו? ומה בדיוק חוגגים? ובכן, בליל בין ה-31 בדצמבר ל-1 בינואר חוגגים נובי גוד (שנה חדשה) מעבר לשנה חדשה בלוח השנה הגרגוריאני. ב-25 בדצמבר חוגגים את הכריסמס, Christ Mass שזה יום הולדתו של ישו. וגם ב-31 בדצמבר הכניסה האורתודוקסית המזרחית חוגגת את יום הסילבסטר הקדוש. חג שבמקרה נפל על אותו היום.


מנהגי החג ומקורם

עץ אשוח הוא אחד התסמינים הכי בולטים בחג. במדינות מסוימות נהוג לשים עץ בנובי גוד ואילו במדינות אחרות בכריסמס. מקור המנהג הוא פגאני והוא הגיע לנצרות מדתות קדומות יותר. אין מנהג לשים עץ אשוח בסילבסטר, ביום זה הולכים לכניסה סועדים ומתפללים מאוחר יותר הגיעו גם מסיבות וזיקוקים. 


סבא קור, סנטה קלאוס, פאפא נואל, ואפילו יולופוקי, הם דמויות שונות אבל עם רעיון דומה - סבא עליז שמביא שמחה ומתנות לילדים. הוא מגיע מהקוטב הצפוני, מלפלנד או מקומות קרים אחרים ומביא איתו את החג. הדמות מבוססת על ניקולס הקדוש או ארכטיפ עממי אחר תלוי במקום. 


מתנות. מתנות למעשה לא תמיד היו חלק כל כך חשוב מהחג, אך עם בו הקפיטליזם ותרבות הצרכנות, המתנות הפכו לחלק בלתי נפרד הודות לקמפיין פרסום חזק. 


סעודת חג ומסיבה. זה המנהג הכי מרכזי ואחד שמשתף את שלושת החגים יחד. לכל עם יש מאכלי חג שונים ודרכים אחרות לחגוג ולשמוח אבל שורה תחתונה מדובר בסעודה, מוסיקה, זיקוקים, ודברים בסגנון. סעודות חג היו קיימות משחר ההסטוריה בכל התרבותיות. 



קצת רקע היסטורי על החגים

הכל התחיל מיום ההולדת של ישו. זה היום ממנו סופרים 2021 שנה (נכון לרגע כתיבת הפוסט). אבל עם השנים הנצרות התפצלה לסוגים ותת קטגוריות. פעם היו נוצרים, כת קטנה עם מנהיג כריזמטי. היום יש כנסיה קטולית, פרוטסטנטית, פרובוסלאבית, וכולי וכולי. ככל שהנצרות התפשטה בעולם ככה היא קיבלה יותר וריאציות. אפילו תאריכי החג השתנו עם השנים ובמיוחד עם המעבר מלוח השנה היוליאני לגרגוריאני. (ראו ערך סטריי נובי גוד או השנה החדשה הישנה)

למרות הרקע הדתי, בעקבות סיבות היסטוריות שונות, כמו המהפכה הבולשביקית בברית המועצות שאסרה כל דת, הנובי גוד נהיה חג חילוני. אמנם זה עדיין 2021 שנה בערך מאז הולדת ישו אבל הם פשוט לא חושבים על זה ככה. הכריסמס יותר נאמן למקור אבל גם הוא היום נחשב לחג חילוני, ואפילו אתאיסטים חוגגים אותו. 

לגבי הסילבסטר, זה תמיד היה חג דתי נוצרי אבל הקשר שלו לנובי גוד או כריסמס הוא רק בעובדה שזה יצא על אותו היום. 


האם סילבסטר היה אנטישמי?

יש אכן הרבה סיפורים על זה באינטרנט אבל קשה מאוד למצוא מידע מדויק ואמין. בהתחשב לתקופה וליחס הכללי של הכנסייה הנוצרית ליהודים באותה תקופה, אני לא אתפלא אם הוא אכן היה אנטישמי ואולי אפילו ציווה על רצח יהודים.  


איך החג הגיע לארץ?

התשובה היא פשוטה - העליה המסיבית של שנות ה-90 מברית המועצות. הם הביאו את החג הזה איתם. את הקישור לסילבסטר שחל במקרה באותו היום החג קיבל פה בארץ, שם בברית המועצות הסילבסטר היחידי שהם הכירו היה סילבסטר החתול, או סטאלון. 


וכמובן לשאלה המרכזית - האם נכון ליהודים לחגוג את החג הזה?

ובכן אין לי תשובה אחת נכונה כי זה תלוי בדיעה האישית של כל אחד. ומכיוון שזה עיניין של דיעה, אני אשתף את הדיעה שלי. כמובן שבשל היותי יהודי דתי הדיעה שלי לא יכולה להיות 100% אובייקטיבית, אבל לפחות אני מצהיר כי מדובר בדיעה שלי ולא מציג את זה כעובדה או תקנה.

למרות שכמו שכבר אמרתי, אין פה שום קשר לסילבסטר שסביר להניח היה אנטישמי, לחגוג את השנה החדשה זה לחגוג את יום הולדתו של ישו. נכון שזה קצת בעקיפין כי ברית המועצות ניסתה להרחיק בין העובדה שזאת שנה חדשה לעובדה שזה סופר את גילו של ישו אבל היסטורית הקשר עדיין שם. בסוף החודש ישו יהיה בערך בן 2022. ואני אומר בערך תאריך הלידה האמיתי שלו עבד עם השנים.

כמו שרוב היהודים לא יחגגו את יום ההולדת של מוחמד, או קרישנה, או בודהה, למה שיחגגו את ישו?


אבל מה עם העובדה שיהודים משתמשים בתאריך לועזי?

אכן, עקב היסטוריה ארוכה של גלות, יהודים משתמשים בלוח השנה הגריגוריאני. והיום אף אחד לא באמת מקשר בין הספרה 2021 לגילו של ישו, היום זה פשוט התאריך הלועזי. לנו יש תאריך עברי ואפילו חג שנה חדשה - ראש השנה.

אנחנו משתמשים בתאריך הלועזי במידה כזו או אחרת ולכן יהודים רבים לא רואים משהו פסול בציון היום בו התאריך בו אנו משתמשים מחליף שנה. 


לסיכום

לסיכום, ובהתחשב לכל העובדות שציינתי אני חושב שזה לשיקולו של כל אחד אם לחגוג את השנה החדשה או לא ואם לחגוג אז באיזו מידה. אני לא שופט כאלה שחוגגים או כאלה שלא חוגגים, אני רק מציין עובדות. 

השנה הגרגוריאנית מבוססת על גילו של ישו מנצרת. הנובי גוד והכריסמס בעלי היסטוריה משותפת אבל היום זה לא אותו החג והתאריך שונה. הסילבסטר סתם נפל על אותו היום והקשר שלו הוא צירוף מקרים היסטורי. 


אם תרצו לדעת עוד על החגים צירפתי רשימת מקורות. 


מקורות:

נובי גוד https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%95%D7%91%D7%99_%D7%92%D7%95%D7%93#%D7%94%D7%97%D7%92_%D7%9C%D7%90%D7%97%D7%A8_%D7%94%D7%AA%D7%A4%D7%A8%D7%A7%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%A6%D7%95%D7%AA

חג המולד

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%92_%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%9C%D7%93

סילבסטר

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%91%D7%A1%D7%98%D7%A8_%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F

יולופוקי

https://en.wikipedia.org/wiki/Joulupukki

פאפא נואל

https://en.wikipedia.org/wiki/P%C3%A8re_No%C3%ABl

הלוח הגרגוראני

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9C%D7%95%D7%97_%D7%94%D7%92%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%A0%D7%99



תגובות