קבלה

 


קבלה

"אם יש כסף מזומן אז לא צריך את הקבלה" - שוטי הנבואה

לאחרונה נתקלתי בסדרת הרצאות מעניינת ביוטיוב המטילה ספק על מקורו ההיסטורי ואמינותו הדתית של ספר הזוהר בפרט, ועל חכמת הקבלה ככלל. צירפתי את כל הקישורים בתחתית הפוסט. תהיה דעתכם אשר תהיה על הנושאים והדיעות המוצגות בהרצאות אלו, הנושא ללא ספק מעניין ושווה בחינה. 

מהי חכמת הקבלה?

לדת משה וישראל יש מספר אמונות עיקריות מוסכמות הנלקחות כאקסיאומות ולא נתונות למחלוקת. האמונה הראשונה היא אמונה באל אחד. האל מוגדר ככוח עליון קדמון לכל, אשר תמיד היה ותמיד יהיה. אין לו גוף, והוא אינו מוגבל במקום ובזמן. בורא ראשוני אשר אין לו ראשית ואין לו תכלית. האל הוא זה שברא את היקום ואף אחד לא ברא אותו כי אין קדמון לו. לא ניתן להבינו בשכל או למדוד בכלי מדידה מודרניים. על קיום האל אין ויכוח, או שאתה מאמין שהוא קיים או שאתה לא מאמין. 

האמונה השניה היא האמונה שהתורה היא אמת והמצוות אותם היא מצווה אותנו הם חוקי האל ועלינו לשמור אותם. על האמונה השניה יש הרבה יותר מחלוקות. המחלוקות הן לא על השאלה האם לשמור תורה ומצוות או לא, אלה על השאלה כיצד לשמרם נכון. אחרי שמשה קיבל את התורה מ-ה' בהר סיני, הוא קיבל חוקים אשר אותם הוא לימד לבני ישראל. החוקים הם כתובים (תורה שבכתב) ולחוקים קיימים הסברים (תורה שבעל פה). את התורה שבכתב יש לנו עד היום, אך התורה שבעל פה התחילה להשכח עם השנים ולכן החליטו חכמינו זכרונם לברכה (חז"ל) לרשום חוקים אלו. ככה נולדה הגמרא, המשנה, וההלכה. לדוגמא, התורה שבכתב מצווה "לא תבשל גדי בחלב אמו" (שמות ל"ד פסוק כ"ו) ואילו התורה שבעל פה מסבירה שיש להפריד בין בשר לחלב גם באכילה וגם בכלים.

על התורה שבעל פה יש חילוקי דעות ומנהגים שונים אך את רוב ההלכה שומרים כולם כמעט אותו דבר בשינויים קלים. למשל, כולם מתפללים תפילת עמידה, אבל קיימים הבדלי נוסחים בין יהודים מקהילות שונות בעולם. כולם שומרים כמות שעות מסוימת בין סוף אכילת בשר ותחילת אכילת חלב, אבל יש השומרים יותר זמן ויש פחות. לא כולם אוכלים מצה שרויה וקטניות בפסח, ולא כולם אוכלים חלב ודגים ביחד. כולם מניחים תפילין אבל יש כמה דרכים שונות להניחם. כולם מניחים טלית רק חלק אחרי החופה וחלק אחרי הבר מצווה. יש עוד חילוקי דעות רבים אבל בסופו של דבר כולם שומרים פחות או יותר את אותו הדבר. למעט קראים, רפורמים, ותנועות בסגנון אשר דרכם שונה מהרוב והם חולקים על כמות גדולה יותר של מצוות.

תורת הקבלה היא אוסף אמונות מיסטיות במושגים אל טבעיים אשר לא ניתן ללמוד עליהם בשום מקום אלה מספרי הקבלה בלבד. ספר הקבלה הכי מפורסם הוא ספר הזוהר אשר לפי המקובל כיום נכתב על ידי רבי שמעון בר יוחאי שחי במאה ה-2 לספירה. לפי הסיפור הרשמי, לאחר שנכתב ספר הזוהר, הוא נעלם למשך שנים רבות עד שהתגלה שוב במאה ה-13 והופץ על ידי המקובל רבי משה די לאון. ספר הזוהר הוא ספר פירושים לתורה ובעיקר הוא מדבר על מיסטיקה, עולמות עליונים, עין טובה, עין הרע, כוחות הסטרא אחרה (בארמית, הצד האחר) כגון שדים, שטן, מלאך המוות, סמאל, קליפות, מזיקים, וכד'. מלאכים טובים למיניהם, קמעות, לחשים, כישופים, ספירות הנשמה, רוח הקודש, זעיר אנפין, גלגולי נשמות, גימטריה, ועוד שלל מושגים "רוחניים" אותם לא ניתן להבין ולהשיג בהיגיון או למדוד בכלי מדידה. 

ספר הזוהר המקורי אבד בפעם השניה לאחר שהתגלה במאה ה-13 וכיום לא ניתן למצוא אותו באף מוזיאון ולערוך עליו תערוך פחמן אשר יבדוק את גילו המשוער. כמו שכבר ציינתי, על המושגים הכתובים בספר הזוהר ניתן ללמוד רק מספר הזוהר או מספרים המבוססים על ספר הזוהר כגון ספר התניא למשל. משום מה תמיד חשבתי שעל המושג סטרא אחרה כתוב בגמרא אבל זוהי הייתה מחשבה שגויה ולאחר בדיקה מעמיקה התברר לי כי המושג הזה לא היה קיים לפני הופעת ספר הזוהר. למעשה, זה לא המושג היחיד עליו למדתי בצעירותי שתמיד חשבתי שהוא חלק מהתורה אשר הופיע לראשונה רק בזוהר. חוסר הידיעה שלי מה מהתורה ומה לא מורה על חינוך תורני לקוי. חשוב שאנשים ידעו מהיכן המידע שהם מקבלים מגיע ועל מה הוא מבוסס.


כיצד השפיע ספר הזוהר וחכמת הקבלה על עולם היהדות?

כתוצאה מהתפרסמות ספר הזוהר וכתבי עט קבליים אחרים בקרב העם קמה תנועת החסידות אשר שינתה באופן דרסטי את עולם התורה. "המקובלים" (אנשים העוסקים בקבלה) יצרו סביבם הילת מיסטיקה וסודיות אשר לא הייתה נגישה לאדם הפשוט. וכשיש סוד, כולם רוצים לדעת אותו. ככה באמצע המאה ה-18 נולדה במערב אוקראינה של היום תנועת החסידות. רבי ישראל בן אליעזר, הידוע כבעל שם טוב דגל בשיטה שאומרת שהקבלה לא צריכה להיות סוד כמוס לפרה ולסוס אלה ניתן "להוריד" חוכמה עליונה זו לעולם הגשמי (העולם הפיזי) וללמד את סודותיה לכל העם. הרעיון הזה תפס וזמן קצר לאחר מכן הופיעו כתבי עט חסידיים המבוססים על חכמת הקבלה. בין ספרים אלו הספר הכי מפורסת הוא ספר התניא אותו אני אישית למדתי קצת.

בין החסידויות המפורסמות יש את תנועת חב"ד, ברסלב, גור, ויז'ניץ‏, ועוד הרבה. החסידים נוהגים ללבוש חולצה לבנה מכופתרת, כובע שסוגו משתנה מחסידות אחת לאחרת, וחליפה שחורה. יש הנוהגים לגדל פאות ארוכות ויש כאלה שלא, וכולם מגדלים זקנים. לנשים חסידיות אין לבוש מוגדר העיקר שיהיה כמה שיותר צנוע. אצל חלק נהוג לשים פאה ואצל חלק כיסוי ראש מלא.

לחסידויות השונות יש השפעות שונות על היהדות, חלקן חיוביות וחלקן שליליות. חב"ד למשל מפיצים דברי תורה, מניחים תפילין לאנשים ברחוב, מחזירים הרבה אנשים בתשובה, ומספקים מזון כשר למקומות בעולם בהם קשה להשיגו. כל החב"דניקים שיצא לי לפגוש אישית היו תמיד מסבירי פנים, אופטימיים, ודבקים במטרה. לא משנה במה אתה מאמין, כל עוד אתה מפיץ אהבת חינם זה כבר חיובי. ה-"סטרא אחרה" (צד האחר) של תנועת חב"ד הוא פחות יפה בעיני. הם מהללים את הרבי שלהם (הרב מנחם מנדל שניאורסון הידוע גם כרבי מלובביץ') באופן שלא מתאים לאדם יהודי דתי. הם שמים איקונות שלו בבתיהם, ומכריזים עליו שהוא המשיח (למרות שהוא נפטר בשנת 1994 לפני 28 שנים). רוב התורה אותה הם לומדים היא תורת הקבלה כפי שפירש אותה ספר התניא, ואם לא תניא אז שיחות של הרבי. פחות זמן הם מקדישים ללימודי המקרא, הלכה, רש"י, רמב"ם, וכל דבר אחר שהוא לא תורת הרבי. רוב השיחות וההרצאות שלהם מדברות על או נגמרות בביאת המשיח ובנייית בית המקדש השלישי. שזה לא בעיקר דבר רע, אבל יש עוד שלל נושאים אחרים עליהם ניתן ללמוד וללמד. בתור אחד שגדל וחונך בבית חב"דניקי אני חייב להודות שזה מזל שראיתי עוד גישות ליהדות, כי אם הייתי מכיר רק את חב"ד ודרכם הייתי כבר מזמן עוזב את הדת.

הברסלבים מלאי שמחה והם משתפים את כולם בשמחתם. הם אוהבים מסיבות ומוסיקה רועשת והם מאמינים שכל העולם כולו הוא גשר צר מאוד והעיקר הוא לא לפחד כלל. הם טוענים שאין ייאוש בעולם כלל, שאם לתת חיוך הכל יהיה לטובה, ושלהיט שנות האלפיים המוקדמות Dragostea Din Tei של להקת O-ZONE הוא על רבי נחמן, נחמן מאומן. הם חושבים שאם לכתוב נ-נח-נחמ-נחמן מאומן על כל הקירות המשיח יבוא מהר יותר והם הוסיפו מנהג חדש לראש השנה - נסיעה לאומן לקברו של המשיח שלהם.

למשיח יש סימנים ברורים בהלכה כמובן אבל בלי התעמקות ביותר מדי פרטים, ניתן להבין שאם המשיח היה מגיע היינו יודעים על זה. כשהמשיח יגיע הוא יעשה דברים שרק המשיח יכול לעשות. הוא יבנה את בית המקדש השלישי, יושיע את עם ישראל מצורריהם, אולי יגלה לנו סודות שלא ידענו עליהם (כגון מהי משמעות החיים, ואיזו דרך היא הדרך הכי נכונה), ובכללי ישפר את איכות החיים על פני כדור הארץ. אבל בינתיים כל המשיחים שהגיעו היו משיחי שקר והם הלכו לעולמם בטרם השלימו את משימתם המשיחית. 

בגדול יש אספקטים חיוביים ושליליים לחסידויות שונות וניתן לדון בנושא זה עוד הרבה אבל אסכם עם הרעיון שכל עוד אין עבודה זרה, כפייה דתית, או התנהגות לא ראויה, אין בעיה להשתייך לתנועה חסידית אם זה מה שעושה לך טוב. העיקר שלא להגיע למצב של כפירה ועבודה זרה.


מיסטיקה בכתבי עת יהודים הקודמים לזוהר

ישנו ספר אשר קדם לספר הזוהר שכן מוזכרים בו דברים רוחניים ומופלאים שזה ספר חנוך אשר נכתב במאה ה-3 לספירה, אך הספר לא נחשב לחלק מהמקרא והסיפורים הנמצאים בו לא נחשבים כחלק מתורת ישראל. בנוסף לספר חנוך, תמיד היו בעם ישראל אמונות תפלות, מיטוסים, ואגדות אשר לא הגיעו מן התורה. דוגמא טובה לכך היא לילית. לפי המיתוס, לילית הייתה אשתו של אדם הראשון (לפני חווה) ועכשיו היא כועסת על כל בני האדם כי הוא בחר בחווה במקום בה. בתור נקמה היא שוכבת עם גברים וגונבת את זרעם על מנת להוליד שדים ומזיקים לעולם. מקורה של לילית היא מהתרבות המוסופותמית והיא ככל הנראה הגיעה מאפוס גלגמש אשר נכתב בסביבות אמצע האלף השלישי לפני הספירה, אך יש חוקרים הסבורים כי מקורה אף קדום יותר. ישנם דמויות המקבילות ללילית במיתולוגיה היוונית ותרבויות קדומות אחרות. הרבה לפני הופעת הקבלה כפי שאנחנו מכירים אותה כיום, יהודים במאה ה-4 לספירה השתמשו בקמעות קסם כדי להגן על עצמם בפני אותה לילית. למעשה, על עבודה זרה ומיסטיקה בקרב בני ישראל אפילו התורה כותבת. חוץ מעגל הזהב, מיסטיקה מוזכרת בתורה בספר דברים פרק י"ח כתוב: "לא ימצא בך מעביר בנו ובתו באש, קסם קסמים, מעונן ומנחש ומכשף. וחבר חבר ושאל אוב וידעני, ודרש אל המתים". כלומר, לא רק שהתורה ידעה על מיסטיקנים עוד אז, היא גם אסרה אותם. 


רוחניות

רוחניות היא מושג מופשט וקשה להסביר מה זה בדיוק. אבל לא כל דבר שהוא רוחני ולא גשמי הוא בהכרח פסול ויש מקום לרוחניות בדת ישראל. טומאה וטהרה הם מושגים רוחניים ריטואליים מופשטים אשר אין להם הסבר אך הרבה מהמצוות מבוססים דווקא על זה. הטומאה והטהרה הם ניקיון וזכיות רוחנית ועל האדם להשתדל שלא להיות טמא. טומאה קיימת בחיות לא כשרות וזאת הסיבה בגללה אנחנו לא אוכלים אותם. טומאה קיימת ביחסי מין בזמן או שבע ימים אחרי המחזור ויש להימנע מהם. טומאה קיימת על המת ולכן יש לרחוץ עצמך אחרי יציאה מבית העלמין, וטומאה קיימת על כפות הידיים ולכן אנו נוטלין לפני האוכל ואחרי השירותים. מצוות אחרות הכשורות בטומאה וטהרה ניתן למצוא בבית המקדש בעבודת הכהנים. בנוסף לרוחניות של טומאה וטהרה יש גם ניסים בתורה כמו קריעת ים סוף, סנה בוער, מעמד הר סיני, ועוד הרבה.

אבל קיים הבדל משמעותי בין דברים אלו לבין סיאנסים, קריאה בקלפים, כתיבת קמעות קבלה, סגולות, ושאר הריטואלים מהקבלה. טומאה וטהרה הם מצוות דאורייתא (כלומר תורה שבכתב) והיחס אליהם הוא שלטומאה אין כוחות, בחירה חופשית או שהיא בכלל יצור כלשהו בעל מודעות עצמית כמו לילית או הסמאל. אלה שלא טוב להיות טמא כמו שלא טוב להיות מלוכלך. לטהר מישהו זה לנקות אותו ואין כאן עיניין של כישוף או לחש אפילו אם הליך הניקוי הוא ריטואלי. לגבי ניסים גם כאן אין עבודה זרה כי כל הניסים הם ביד ה' ולא ביד מכשף או כל אחד אחר אשר הוא לא ה', להבדיל מניסים של קמע הישועות מאמותת מוסדות ישועות יצחק שעושים מזה כסף.


שרלטנים

אם יש כל מיני דברים שהם מיסטיים והם מעל ההיגיון שלנו ואין לנו כל דרך למדוד או לבדוק את אמינותם, אפשר לעשות מהם כסף. היום הקבלה הפכה לביזנס. מוכרים לך קמעות, ישועות, סוגולות, ברכות, תפילות על שמך, והרבה הרבה ספרים. למעשה, גם הזוהר מכר דיי טוב כשהוא "התגלה" על ידי רב משה די לאון. היום בזערת הקבלה ניתן למכור שלום בית, ברכה לבית, ברכה לעסק, רפואה, מציאת זוגיות, מזל, שמירה נגד עין הרע, (מוכרים לך עין הרע, מוכרים לך גם תרופה נגדו), וכל דבר אחר שאנשים פשוט צריכים להתפלל ולשאוף אליו במקום לקנות אותו. השימוש המסחרי בקבלה הוא ללא ספק סטרא אחרה (הצד האחר) של דרך התורה ויש להימנע מזה ולא לתת כספכם להבלים ושטויות.


סיכום

אם להסתכל במקורות ובהוכחות המובאות בסדרת ההרצאות מטה ניתן לקבל על עצמך את תורת משה גם בלי קבלה ולהיות יהודי מאמין גם ללא סטרא אחרה וחבריו השדים. אדם אשר לא מאמין בכל הדברים האלה הוא לא כופר לא משנה מה יגידו רבנים מסויימים ותמיד טוב לחקור משהו לעומק ולא להאמין באופן עיוור. וזה כלל נכון לכל מוגש בחיים. אבל אם בכל זאת בחרת שכן להאמין לדברי הקבלה ואתה שייך לחסידות מסויימת, נסה להתרחק מעבודה זרה בטעות ותתרכז יותר בריבוי תורה בעולם ופחות באמונה במשיחי שקר.


שאלות פתוחות

יש לי שאלות ללא מענה המופנות לכותב הקבלה ולמאמיניה. לא משנה מי כתב את הקבלה, השאלות שלי הן רלוונטיות:

אם כותב ספר הזוהר הוא נביא, והקבלה נכתבה ברוח הקודש כמו מעשה המרכבה, במה הקבלה שונה ממעשה הרכבה ומדוע אחד גלוי לעם והאחר סוד שמור למקובלים בלבד. אם התורה נתנה לכולם למה הקבלה רק לבודדים? ומה לגבי האנשים שחיים בעולם ללא הידע של חכמת הקבלה, האם הידע הזה עדיין רלוונטי אליהם? אם כן אז למה הם לא יודעים אותו למה לא ללמד אותם? ואם לא, אז למה זה רלוונטי בכלל למישהו?

אם כותב הספר הוא נביא כיצד אנחנו יודעים שהוא נביא אמת ולא נביא שקר? ואם היה נביא, מדוע לא מופיע במקורות אחרים שהוא היה מקובל בעולם כנביא? אם הרשב"י או אפילו ר' משה די לאון היו נביאים, למה לא מסופר עליהם ואין עדויות לנבואתם? וכיצד נדע האם היו נביאי אמת או נביאי שקר?

אם כותב ספר הזוהר לא היה נביא זה אומר שכל העולמות העליונים, כוחות הטומאה, קמעות, שמות הקודש שלא מופיעים בתנ"ך, עין הרע, ספירות הנפש, ושאר הדברים שאין להם מסורת הם פרי דמיונו של הסופר. ואם היה זה פרי מוחו של הסופר מדוע שאסמוך על דעתו בנושאים כאלה? אתה אומר שיש עולמות עליונים אני אומר שלא. על סמך מה קבעת שיש אותם? אם על סמך מסורת, אנא הצג את המקורות שלך, אם לא על סמך מסורת ולא על סמך נבואה, איך אני יודע שאתה לא ממציא את זה?

אם אנחנו רוצים ללמוד כיצד הגיעו חז"ל מגדי בחלב אמו להפרדה בין בשר לחלב אנחנו פותחים בגמרא ולומדים על התהליך שהביא להלכות אלו. יש שרשרת לוגית של ויכוחים, אי הסכמות, טענות ודרישות עד שהגיעו להלכה. כל הגמרא זה ויכוח אחד גדול על מה נכון ומה לא ומה הוחלט בסוף. ההלכה היא החוק, הגמרא זה הסבר מפורש כיצד החוק נקבע. בספר הזוהר הקשר הלוגי הזה חסר. ספר הזוהר מציג לנו עולמות עליונים ודברים רוחניים כעובדות גישה של "קבל ולך ואל תשאל שאלות". אם הדברים בקבלה הם לא נבואה אז על סמך איזה חקר הם מבוססים? מדוע לא כתוב איך הגיעו ממה שכתוב בתורה לזעיר אנפין או לסתרא אחרה?

אם הקבלה התגלתה, נמצאה איפה הספר המקורי? אם הקבלה הייתה מסורת, מנין המסורת והאם יש לך הוכחות שהיא מסורת ולא פרי דמיונך? 

תשאלו את הרבנים שאתם סומכים עליהם. ואל תקבלו תשובות בסגנון: "זה כבר נחקר על ידי גדולי ישראל ואין טעם לדון בנושא זה" כתשובות הולמות.

מקורות:

סדרת הרצאות על ספר הזוהר: https://www.youtube.com/watch?v=IPOOOifVCeg&list=PLvj57A2iSqC6u68GQ5NpLIgIqy5uRrHuI

על ספר הזוהר:

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%A4%D7%A8_%D7%94%D7%96%D7%95%D7%94%D7%A8

תנועת החסידות: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%AA_%D7%94%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%95%D7%AA

לילית:

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%AA_(%D7%9E%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94)#%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%AA_%D7%91%D7%AA%D7%A8%D7%91%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%AA

חזירים: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%97%D7%96%D7%99%D7%A8_%D7%91%D7%99%D7%94%D7%93%D7%95%D7%AA#:~:text=%D7%97%D7%96%22%D7%9C%20%D7%9E%D7%A0%D7%95%20%D7%90%D7%AA%20%D7%90%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%A8,%D7%91%D7%A9%D7%A8%20%D7%90%D7%95%20%D7%9E%D7%90%D7%9B%D7%9C%20%D7%A9%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%95%20%D7%9B%D7%A9%D7%A8.

קמע ישועות:

https://www.yeshuot-itzhak.com/p/%D7%A7%D7%9E%D7%A2-%D7%9C%D7%9B%D7%9C-%D7%94%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA

רבי נחמן מאומן השיר המלא: https://www.youtube.com/watch?v=5cFbRkFpVRM

שוטי הנבואה: https://www.youtube.com/watch?v=wSsbWdxJgiI

זוהי התשובה שאני קיבלתי: 
https://www.kipa.co.il/שאל-את-הרב/1143556-1/?key=288194767a00741b40ca5bc2019a3591

תמונות:
https://www.pinterest.com/pin/545568942344590810/
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Kabbalistic_Tree_of_Life_%28Sephiroth%29.svg

תגובות