בחירה חופשית




בחירה חופשית

הפוסט הזה מייצג דעה אישית ולא מבוסס על כתבי עט דתיים מפורסמים.

אם אלהים רואה את העתיד, האם זה אומר שאין לנו בחירה חופשית? ואם יש לנו בחירה חופשית, אז איך הוא יכול לדעת מראש מה נבחר?

כשאנחנו מדברים על אלהים עלינו להבין שמדובר בכח שהוא מעל הטבע. הזמן, הוא גם חלק מהטבע. בעבורנו העתיד עוד לא קרה, ולכן מהצד שלנו יש בחירה חופשית. בעבורו כל הזמן כבר קרה מרגע בריאת העולם ועד הסוף. לכן מנקודת המבט שלו, הכל כבר קרה ואת כל הבחירות החופשיות שיכולנו לעשות אנחנו כבר עשינו. זה כמו לצפות בהקלטת וידאו של משחק. בעת המשחק, הייתה לשתי הצדדים בחירה מלאה כיצד לפעול, אבל בסוף המשחק, כשצופים בהקלטה, אנחנו יכולים לחזות מראש מה כל שחקן יעשה כי זה כבר נעשה.

אלהים יכול להיות בו זמנית גם בתחילת המשחק וגם בסוף שלו כי הוא מחוץ לזמן. מה שאומר שהוא יודע מה נבחר לעשות אך עם זאת הבחירה שלנו היא חופשית לחלוטין כי בעת הבחירה שלנו, העתיד עוד לא היה קיים. ואם קצת קשה לעכל את זה הנה משהו שעוד יותר מסבך את העניין. מה לגבי נבואה?

נגיד והתגלה לי בנבואה שהיום זה היום האחרון שלי על כדור הארץ, האם יש לי דרך למנוע את זה? התשובה היא שלא. כי לא משנה מה אני אעשה, היום היה היום בו אני מתתי. בעבורי המוות הוא בעתיד, אבל בעבור מי שסיפר לי את זה המוות שלי כבר קרה בעבר. וכל התגובות שלי לנבואה הם כבר קראו. למעשה, אם הנבואה משנה את הדרך בה אנשים מתנהגים, השינוי הזה כבר היה בעבר ולכן גם אותו ניתן לחזות.

התגלה למשה כי עם ישראל עומדים לחטוא, אז לעם ישראל לא הייתה בחירה? הייתה. והם כבר עשו אותה. ואחרי שהם עשו אותה ה' התגלה למשה וסיפר לו על מה שהם כבר עשו. רק שיחסית לנקודת הזמן שבה משה נמצא כרגע, הם עוד לא עשו את זה. 

מאוד קשה לי לכתוב את זה ומאוד קשה לעכל את המידע הזה כי אני חושב במושגים של עבר הווה ועתיד. בעבורי העתיד עוד לא קרה והבחירות החופשיות שלי משנות אותו. אבל בעבור מי שנמצא מחוץ לציר הזמן, כל הבחירות שלי כבר נעשו. יומי הראשון והאחרון כבר היו. בריאת העולם וסוף העולם הכל כבר קרה הכל כבר על ציר הזמן. 

אז מה זה אומר על העתיד שלנו? זה אומר שאת הסרט של החיים שלנו עוד לא סיימנו לצלם. 

תמונה:
http://clipart-library.com/clipart/256289.htm

תגובות