תיאוריות קונספירציה

תיאוריות קונספירציה

הקדמה

נתחיל בהגדרה. מהי תיאוריית קונספירציה? על מנת לענות על שאלה זו עלי תחילה להגיד את המושג הזה. יש לי פה 2 מילים "תיאוריה" ו-"קונספירציה". עלי תחילה להגדיר כל מילה בנפרד ואז את השילוב ביניהן. 


תיאוריה 

כמו שהוזכר בפוסט הקודם, תיאוריה היא נוסחה (לעיתים מתמטית אבל לא בהכרח) החוזה באופן מדויק תוצאות ניסוי. אם התיאוריה היא לא נכונה, היא לא חוזה תוצאות ניסוי באופן מדויק. ניסוי היא הדרך הטובה ביותר להפריך תיאוריה שגויה. 

דוגמא לתיאוריה היא התיאוריה של כוח המשיכה של ניוטון. לפי התיאוריה הזאת, עצמים בעלי משקל שונה תופסים תאוצה באופן זהה. אם התיאוריה הזאת נכונה, הם בשחרור בו זמני מאותו הגובה הם יפלו על הרצפה בו זמנית. כדי לערוך ניסוי ניקח כדור טניס וכדור באולינג ונזרוק על הרצפה בו זמנית. אם הם נוחתים בו זמנית זה לא אומר שהתיאוריה היא נכונה, כי מדובר על מקרה בודד בלבד ולא ניסוי בעל ניסיונות רבים, אבל זה כן אומר שהניסוי נכשל להפריך את התיאוריה. אם למשל נזרוק כדור באולינג ונוצה הם לא ינחתו בו זמנית כי הנוצה עוברת התנגדות אווירית. אותה ההתנגדות האווירית משבשת את תנאי הניסוי לכן גם ניסוי זה לא מפריח את התיאוריה כי הניסוי לא תקין. האוויר מהווה גורם שלא נכנס בנוסחה. 

אבל זוהי תיאוריה מעולם הפיזיקה בו הכל ניתן לחשב באופן מתמטי מדויק. יש תחומי עניין בחיים בהם לא הכל מדויק כל כך. אבל במקומות בהם לא עובדת מתמטיקה, יש לנו סטטיסטיקה. למשל התיאוריה שעישון סיגריות מקצרת את החיים לא תעבוד במאה אחוז מהמקרים. וזאת הסיבה למה אנחנו יכולים לראות אנשים שהם מאוד מבוגרים למרות שהם מעשנים כבדים. אבל אם נערוך מחקר סטטיסטי ונראה כי אחוז המוות בקרב המעשנים נמצא בגילאים צעירים יותר מאנשים לא מעשנים ניתן יהיה לראות האם התיאוריה נכונה. אם נמצא במחקר מספיק גדול, או בכמות גדולה מספיק של מחקרים שאין שום קשר בין סיגריות למחלות או מוות אולי שווה לנו לבדוק את אמיתות התיאוריה. כנ"ל גם לגבי נהיגה תחת השפעה של אלכוהול. לא כל אחד שהוא שיכור יבצע יותר עבירות תנועה ממי שלא שיכור, אבל אם הסטטיסטיקה מוכיחה כי יש קשר חזק, הסטטיסטיקה מחזקת את התיאוריה. 

כמובן שכמו במקרה עם הנוצה שלא תיפול באותה מהירות כמו כדור באולינג בגלל התנגדות אווירית, גם במחקרים סטטיסטיים יש הרבה פרמטרים שחשוב לציין. למשל כאשר בודקים תוחלת חיים של מעשנים לעומת לא מעשנים, יש להסתכל רק על אנשים שמתו עקב בעיות בריאותיות הנגרמות (לטענת התיאוריה) כתוצאה מעישון. אנשים שמתו מתאונות דרכים, מלחמות, או מחלות גנטיות תורשתיות לא ניתן להכניס למשוואה בכלל. במחקר של השפעת האלכוהול על הנהיגה חשוב לוודא את איכות הנהיגה לפני ואחרי השפעת האלכוהול וגם את הקשר בין רמת האלכוהול לכמות עבירות התנועה. אנשים שלא יודעים לנהוג עם או בלי אלכוהול כמובן שהם לא יכולים להיות רלוונטיים בניסוי. 


קונספירציה

קונספירציה זה כאשר כמה אנשים מתאגדים יחד ומסכימים זה עם זה לשקר לאחרים על מנת להשיג מטרה מסוימת. טכנית גם מסיבת הפתעה יכולה להיכנס תחת הקטגוריה הזו, אבל בדרך כלל למילה קונספירציה יש קונוטציה שלילית ומטרותיה זדוניות. 


תיאוריית קונספירציה

תיאוריית קונספירציה זה כאשר אנחנו מסבירים תופעות נצפות בכך שמישהו התאגד על מנת לשקר לנו כדי להשיג מטרה מסוימת. ברית המועצות היא דוגמא מצויינת. שם השלטון לא היה תמיד אמין עם העם ופעמים רבות הם שיקרו להמונים כדי להשיג מטרות של רווח כספי וכוח שלטוני. או במילים אחרות, השלטונות עשו קונספירציות נגד הציבור. אם מישהו בברית המועצות היה טוען כי המידע שהוא מקבל בתקשורת הוא לא מידע אמין אלה קונספירציה שלטונית, היו קוראים לזה תיאוריית קונספירציה. כלומר, תיאוריה האומרת שההסבר לתופעה הנצפית הוא קונספירציה מסוימת.  ואם הוא היה גם אומר את זה בקול רם, היו ככל הנראה עוצרים אותו. 

בואו ניקח דוגמא אחרת, חייזרים. התופעה הנצפית היא אורות או עצמים בלתי מזוהים בשמיים. לתופעה יכולים להיות הסברים רבים, יצורים מכוכב אחר הוא הסבר אחד. קשה לקרוא להסבר כזה תיאוריה כי לא ניתן לבדוק אותה במחקר מדעי, אבל ללא ספק ניתן לקרוא לזה השארה. באיזה שלב חייזרים הופכים לתיאוריות קונספירציה? בשלב שבו מישהו טוען כי הם ללא ספק קיימים אבל מישהו מסתיר את קיומם מאיתנו לצורך מטרה מסוימת. 


כיצד אפשר לנתח תיאוריות קונספירציה?

בניגוד לתיאוריות מדעיות שניתן לבחון במעבדה תחת מיקרוסקופ, או בעזרת ניסוי, חקר, וסטטיסטיקות. להוכיח תיאוריית קונספירציה יותר דומה להוכחה כמו שאנחנו מבינים במושגים של בית משפט. כלומר, להוכיח באופן כזה שישכנע את השופט. ומי השופט? לרוב האנשים אשר שומעים את התיאוריה. כלומר, כולם. ומה זה בעצם אומר? זה אומר שכאשר אנחנו נחשפים למידע כלשהו העונה על ההגדרה של תיאוריות קונספירציה, עלינו לקבל אותה בסקפטיות ולשפוט אותה כמו שופט בבית המשפט. אין זה אומר שעלינו לשלול כל דבר שנראה לנו כמו קונספירציה, יש קונספירציות אמיתיות שאכן היו. אבל לא כל תיאוריית קונספירציה יש לה בסיס, ראיות, או הסבר אלטרנטיבי.



תגובות