מהי אומנות?

מהי אומנות?

קשה באמת להגדיר מהי אומנות. המילים הראשונות שקופצות לי לראש כשאומרים לי את המילה אומנות זה ציור, צילום, פיסול, מוסיקה, וריקוד. אבל יש הרבה יותר. סרט טוב זה גם יצירת אומנות. כנ"ל גם גרפיקה ממוחשבת (ציורים ששנעשו בפוטושופ או תוכנות דומות). אנימציה, שירה, מחזה טוב, זה הכל אומנות. הכנת אוכל או עיצוב בגדים זו אומנות. כל דבר שהוא סוג של ביטוי עצמי זה אומנות. אם אני יכול לזהות לפי העבודה מי עשה אותה, זו אומנות. 


מהי אומנות טובה?

כל אחד יכול לכתוב שיר, לצייר, לצלם, ואפילו להכין אוכל (לפחות בסיסי). אז למה ציור אחד שווה עשרות אלפים ואף מיליונים ואחר לא שווה פרוטה? בואו ניקח את המונה ליסה לדוגמא. זה ציור יפה ללא ספק, אבל היום לא חסרים אנשים שיכולים לצייר משהו כזה ואפילו יותר מציאותי.

  

Mona Lisa. 1503-1506. Leonardo da Vinci. https://en.wikipedia.org/wiki/Mona_Lisa

Amanda Seyfried. Eduardo Calil. 2017-2023https://www.designstack.co/2018/06/celebrity-portrait-drawings-color-and.html

ומי אמר שציור חייב להיות מציאותי כדי להיות יפה? פיקאסו לא עושה דברים מציאותיים בכלל ועם זאת הציורים שלו תלויים במוזיאון.


ופיקאסו לפחות מצייר דברים שאנחנו מבינים מה מצוייר בהם. פיט מונדריאן צייר 9 ריבועים וזה תלוי במוזיאון Kunsthaus Zürich בשוויצריה. השווי של הציור הזה הוא 50,600,000 דולר. 50.6 מיליון דולר על ציור שאני יכול ליצור תוך פחות משעה. 
 

ואם חשבתם שזה... מעניין, בשנת 2019 אומן איטלקי בשם Maurizio Cattelan הדביק בננה עם סרט דביק לקיר ומכר את יצירת האומנות הזאת ב-120 אלף דולר


אז מה הופך אומנות ליפה? ובכן, יופי זה בעיני המתבונן. כנ"ל גם המחיר. אומנות לא שווה יותר ממה שאנשים מוכנים לשלם עליה. וינסנט ואן גוך חי את חייו בעוני מרוד. היום הציורים שלו נמדדים במיליונים של דולרים. 

אז למה יש היום ציירים עשירים שמוכרים יצירות שלהם במיליונים ויש כאלה שחיים את חייהם על משכורת ממוצעת ואף אחד לא מכיר אותם? ולא רק ציירים, כל האומנים. יש מעצבים שמרוויחים משכורת רגילה של מעצב ויש כאלה שכל העולם מחכה בקוצר רוח מה הדבר הבא שהם יוציאו? אני חושב שזה עניין של מוניטין. לואן גוך לא היה מזל. לאנשים אחרים יש מזל. שווי האומנות נמדד לפי השם של האומן, זה הכל. 


אז איך הופכים לאומן מפורסם?

אין תשובה חד משמעית. אבל הדרך הכי טובה היא חשיפה על ידי מישהו או משהו מפורסם אחר. הרבה זמרים, ציירים, ורקדנים, היום התפרסמו בעזרת רשתות חבריות כמו יוטוב, ואינסגרם. אם הרשת החברתית לא הייתה מפורסמת היא לא הייתה עוזרת לאמנים האלה להתפרסם. דרכים אחרות הן טלוויזיה, חברות תקליטים, מוזיאונים, ואפילו מופעי כשרונות.

אבל חשיפה זה לא באמת מספיק. יש לא מעט סרטים למשל שאנשים צוחקים עליהם עד כמה שהם גרועים. יש סאב-ז'אנר שלם ביוטוב של לעשות צחוק מסרטים לא יוצלחים. במיוחד כאשר הסרטים הגרועים הם ניסיון לחיקוי של סרט אחר מפורסם ומוצלח. דוגמה טובה היא הסרט של PIXAR בשם Ratatouille


שהוא ללא ספק יצירת אומנות. לעומת החיקוי שלו Ratatoing שזה גם סוג של אומנות אבל אנשים בדרך כלל צוחקים עליה ולא לוקחים אותה ברצינות.

החלק המצחיק הוא ששתי הסרטים מפורסמים (אמנם לא באותה מידה), רק אחד מפורסם באופן חיובי ואחר באופן שלילי. אחד לוקחים כמשהו רציני והשני כמשהו שגורם לגיחוך. ומי אמר שאומנות חייבת להיות טובה? אומנות שגורמת לך לחייך, לגחך, ליהינות להוציא את הזמן שלך עליה, זו גם אומנות.


אם כל אחד יכול להיות אומן והכל תלוי בפרסום, אז למה יש אנשים שלומדים אומנות?

בתור אחד שלמד כמה שנים בסטודיו לציור אני יכול לענות על השאלה הזאת באופן הבא. אם האומנות שאני מעוניין לעשות היא לא רק ביטוי עצמי אלה סגנון ספציפי, אז צריך ללמוד את זה. למשל, כל אחד יכול ללחוץ על קלידים, אפילו חתול. השאלה אם זה נשמע לאחרים כמו רעש או כמו מוסיקה. אם אני רוצה לעשות משהו שאנשים אחרים יהנו לשמוע אני צריך להשקיע ידע וללמוד כיצד יוצרים מוסיקה, או מצלמים, או מציירים, או כל דבר אחר. 

כמובן, שלפעמים גם ביטוי עצמי שלא דורש לימודים או כישרון מסויים יכול להיות מפורסם. קחו את הריבוע השחור של הצייר הרוסי קסימיר סבירינוביץ' מלייביץ'. זה ריבוע שחור שתלוי במוזיאון בגלריה בטריטייקוב ומחירו 85 מיליון דולר. 

אבל סגנונות אחרים כמו ריאליזם, אימפריסיאוניזם, וכד' דורשים יותר זמן ויכולות שאין לכל אחד. אני לא אומר שככל שליצור את האומנות זה קשה יותר ככה היא טובה יותר כי יופי זה בעיני המתבונן, אבל רוב האנשים מתרשמים מעבודות שדורשות השקעה וכישרון. לכתוב תסריט להצגה, סרט, או לכתוב ספר זו אומנות שלא דורשת ידע מקדים. כל אחד יכול. השאלה עד כמה אנשים יהנו לראות את זה.


סיכום

אמנות היא צורה של ביטוי עצמי. יש אינסוף דרכים לביטוי עצמי וכל הדרכים נכונות. אבל יש אמנות שאנשים נהנים לראות, לשמוע, או לטעום, ויש כזאת שלא. לפעמים ההבדל הוא ברמת הפרסום של האומן ולפעמים זה ברמת הכישרון הדרושה כי לעשות את האומנות הזאת. כל אחד יכול לבשל, אבל צריך ללמוד ולהתאמן הרבה כדי לבשל ברמה של שפים מפורסמים. כל אחד יכול ללחוץ על קלידים אבל לא כל אחד יכול לנגן בקונצרט שאנשים ירצו ללכת אליו. כל אחד יכול לצייר, אבל לא כל ציור יעורר השראה באנשים מספיק שהם ישלמו כסף כדי לראות את העבודות שלך. 

אין אמנות יותר יפה או פחות יפה, זה עיניין של טעם. אבל יש טעם של מעטים ויש טעם של הרוב. קחו למשל את הסרט PIXELS עם אדם סנדלר. אני חשבתי שזה היה סרט מעניין ומצחיק, אבל רוב חבריי פחות התחברו אליו ובאינטרנט הרייטינג שלו לא משהו. האם זה הופך את הסרט לפחות טוב? לא, אומנות זו אמונות. השאלה היא מה כמות האנשים שאוהבים את האומנות הזאת. ככל שהכמות גבוהה יותר ככה היצירה מפורמסת ויקרה יותר. לפעמים יש עיניין של מוניטין, אנשים ישלמו יותר כדי לראות אומנות של מישהו שהם מעריכים יותר, ולפעמים זה עיניין של כישרון. אנשים ישלמו כדי לראות משהו שהם עצמם לא מסוגלים לעשות. זמרים למשל, כל אחד יכול לשיר. גם אני יכול לשיר. אבל יש אנשים שאני מוכן להקשיב לשירה שלהם כי היא מוצאת חן בעיני ויש כאלה שלא. למה אייל גולן זמר מפורסם ואני לא? כי הוא שר יפה ואני לא. אם אני רוצה לשיר כמוהו אני צריך כישרון כמו שלו וזה לא משהו שבא לבד, פיתוח קול צריך ללמוד. 

לא תמיד, אבל לרוב, אומנות צריך ללמוד. נכון שזה ביטוי עצמי, אבל זה ביטוי עצמי שצריך לעשות באופן שאנשים אחרים ירצו לראות וכדי לעשות משהו שדורש כישרון צריך לפתח את הכישרון. רוב סוגי האומנות דורשים כישרון מסויים, וככל השכישרון יותר גדול ככה האומנות לרוב טובה יותר, כאשר טיבה נמדד בכמות האנשים שיכולים להסכים שהיא טובה. 


מקורות:
https://www.nicepng.com/png/detail/938-9386175_artistic-clipart-art-education-hand-made.png
Mona Lisa. 1503-1506. Leonardo da Vinci. https://en.wikipedia.org/wiki/Mona_Lisa
Amanda Seyfried. Eduardo Calil. 2017-2023https://www.designstack.co/2018/06/celebrity-portrait-drawings-color-and.html
Woman in a Hat (Olga). 1935. Pablo Picasso. https://www.royalacademy.org.uk/article/ra-magazine-picasso-portraits
Composition C (No.III) with Red. Piet Mondrian. 1930. https://www.kooness.com/posts/magazine/top-20-modern-artists
The Comedian. 2019. Maurizio Cattelan. https://www.gq.com/story/suddenly-the-koons-is-this-100k-banana
https://www.amazon.com/Poster-USA-Classics-Ratatouille-DISN131/dp/B01NA9L5FD
https://www.youtube.com/watch?v=TVzQhPWk83g
https://iw.birmiss.com/%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%AA%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%A5-%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%9A-%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%AA%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8/

תגובות