מחה את זכר העמלק

מחה את זכר העמלק

מצוות ג'נוסייד?

כבד את אביך ואת אמך, לא תשנא את אחיך, לא תגנוב, לא תרצח, שמור את יום השבת… אה, ותעשה טובה, אכפת לך לבצע איזה רצח עם קטן על הדרך? תודה. הציווי למחות את זכר העמלק הוא אחד הציוויים הקשים ביותר בתורה. הוא לא מסתדר עם הערכים וההיגיון שלנו היום. איך אפשר פשוט למחוק עם שלם?! ולא רק להרוג את כל האנשים אלה גם את בעלי החיים ואפילו את הרכוש שלהם חובה להשמיד. התורה מצווה למחוק אותם ואת התרבות שלהם וכל זכר מהם מההיסטוריה. מה שבעצם רבים ניסו לעשות לנו לאורך השנים. הפוסט הזה מנתח כמה סיבות אפשריות לציווי זה. [1]


נעשה ונשמע

ההסבר הקל ביותר הוא לומר "נעשה ונשמע". אנחנו לא מבינים חשבונות שמיים ואם כתוב שזה מה שצריך לעשות, אז זה מה שצריך לעשות ולא להתווכח. לפי האמונה היהודית התורה נכתבה ברוח נבואה מבורא העולם בכבודו ובעצמו ומה שכתוב שם זה קדוש ולא ניתן לשינוי, ויכוח, או ביקורת. אבל ההסבר הזה לוקה בחסר. הוא מתרכז בחלק של ה-"נעשה" ומתעלם מהחלק של ה-"נשמע", או במילים אחרות, נבין. נכון שיש מצוות שאנחנו עושים גם בלי שאנחנו באמת מבינים את המהות שלהם. מצוות כגון הפרדה בין בשר וחלב, אי לבישת שעטנז, איסור אכילת בעלי חיים מסויימים וכד'. אבל דבר אחד לא לאכול חזיר ולהפריד כלי מטבח, דבר אחר לחלוטין להוציא להורג את כל העם, גברים, נשים, וטף. לכן זה חשוב שאנחנו נסתכל על הסברים פוטנציאלים כדי שנדע מה להשיב לאפיקורס, כדי שבעולם לא יגידו שהדת שלנו היא דת של רצח עם. 


הבא להורגך השכם להורגו

בתורה כבר יש ציווי על הגנה עצמית. אסור לרצוח, אבל מותר להרוג לצורך הישרדות. לפי הסיפור, העמלקים לא סתם היו אנשים חפים מפשע, הם תקפו אותנו, נלחמו בנו ועשו הכל כדי להשמיד אותנו. אבל בין אם זה העמלקים, הרומאים, האינקוויזיציה, הנאצים, או החמאסניקים, יש מצווה להרוג את אלו שמנסים לרצוח אותנו והיא כוללת בתוכה את כולם. ההסבר על הגנה עצמית לוקה בחסר גם הוא כי העמלקים לא היו היחידים שניסו להרוג אותנו.

בנוסף לכך, כמו שלא כל הפלסטינים מחבלים, לא כל הגרמנים היו תומכי היטלר, ולא כל הרוסים נתנו יד בפוגרומים, אולי לא כל העמלקים היו באמת רוצחים ושונאי ישראל. אולי היו עמלקים שוחרי שלום שלא רצו לקחת חלק במלחמה הזאת. בעיה נוספת היא שהעמלקים גם לא היו היחידים שנלחמו בנו ורצו להשמידינו, אז למה רק אותם הצתוונו למחות? לא, הגנה עצמית זה הסבר נחמד אבל לא מספיק טוב כדי לתת לגיטימציה לרצח עם והוא לא מסביר למה עמלקים כן ועמים אחרים לא.


יצר האדם רע מנעוריו

אולי העמלקים מיוחדים. אולי בניגוד לעמים אחרים, העמלקים נולדו רשעים עם דם בעיניים. אולי הם פראי אדם והמצווה להשמיד אותם, אפילו את הילדים, זו לא מצווה לרצח ילדים תמימים אלה לניטרול רוצחים פוטנציאלים מבעוד מועד. תחשבו על זה, אם הייתי חוזר אחורה בזמן, נכנס לחדר יולדות באוסטריה ויורה בוולד אחד מסויים, כולם היו חושבים שאני מפלצת. אבל אני לא מפלצת, אני הרגע הצלתי 85 מיליון בני אדם, שמתוכם 6 מיליון יהודים. אולי כל העמלקים נולדים ככה?

הבעיה היא שאם זהו הדבר, העמלקים לא יכולים להיות בני אדם. בני האדם נולדים עם בחירה חופשית, עם אפשרות לעשות טוב ורע, לטעות ולתקן, לחטוא ולחזור בתשובה. והעמלקים ללא ספק בני אדם, זה כתוב בתורה. (עמלק היה צאצא של עשו). העמלקים היו בני אדם כמו כולם, הם לא היו שדים, או יצורים מכוכב אחר, הם היו שבט נודד עם אותה כמות טוב ורוע כמו לכל בני האדם אחרים.

טוב, כמעט. העיניין הוא שחשוב להסתכל גם על תרבות. זה שהם לא נולדו מפלצות לא אומר שהם לא הפכו לכאלה בגלל התרבות שלהם. תרבות של שנאה ורוע יכולה לייצר רוצחים. תחשבו על ילדים רבים בעזה למשל. בזמן שהילדים שלנו לומדים עם מחברות וספרים, הילדים שלהם עם סכינים ואקדחים. בזמן שבבתי הספר שלנו מלמדים על אהבה לזולת וסובלנות, הם מלמדים את ילדיהם על שנאה ורצח. בזמן שאנחנו מגדלים דוקטורים, כימאים, מתכנתים, ומהנדסים, הם מגדלים שהידים. [2]

מה אם המצווה למחות את זכר העמלק היא סוג של המתת חסד? אולי בעם הזה הייתה תרבות שעודדה רק מעשים רעים ולא היתה מהם שום תועלת לעולם, רק נזק. זאת בהחלט נקודה מעניינת אבל היא גם בעייתית. העיניין הוא שלמרות התרבות, לא כל הפלסטינים מחנכים את ילדיהם ככה. יש לא מעט פלסטינים שוחרי שלום שלא רוצים את כל הטרור הזה [3]. אז אם זה נכון לגבי פלסטינים למה שזה לא יהיה נכון לגבי עמלקים? ונקודה נוספת, לא רק עמלקים ופלסטינים הם בעלי תרבות בעייתית. בתרבות האירופאית למשל יש הרבה כיבוש שטחים, אימפיריאליזם, וחילוק בני האדם לאריסטוקרטים ואספסוף. התרבות האיררכית של המערב היא לא פחות הרסנית. ועם זאת נצתוונו להרוג רק את העמלקים, ולא עמים אחרים בעלי תרבויות רעות.

אז לא - לא התרבות שלהם, לא הדת, ולא הטבע שלהם לא מתרצים רצח עם. גם התשובה הזאת לא מספקת ולא ניתן להשתמש בה כדי להבין את מצוות השמדת העמלק. צריכה להיות סיבה נוספת, משהו יותר הגיוני.


לעצור את מעגל האלימות

בואו ניקח מקרה דוגמא, כוחות הביטחון הישראלים ניטרלו מחבל. האם זה נגמר פה? התשובה היא שלא. מצידנו הסיפור נגמר, היה מחבל איים על חיי אדם, המחבל נוטרל הבעיה נגמרה. אבל מה הילדים שלו? מה עם אשתו? מה עם האחים שלו? הם לא רואים באבא שלהם מחבל, הם רואים בו לוחם חופש. באידיאולוגיה המעוותת שלהם הוא נהרג על קידוש האל. בשבילם הוא נרצח ביד האויב הציוני. העובדה שהוא נהרג באשמתו לא מעניינת אותם, הם לא רואים את זה ככה. על כל מחבל שאנחנו הורגים יש סיכוי שאנחנו מייצרים אחד חדש. אז נחזור לעמלקים, על מנת למנוע את מעגל האלימות, אולי התורה מצאה פתרון פשוט: תהרוג את כולם וזהו. אם נהרוג את כל העמלקים לא יישאר מי שירצה לנקום את נקמתם.

אבל התשובה הזאת לא רק אכזרית אלה גם לא נכונה. תחשבו לרגע מה היה קורה אם היינו פשוט הורגים את כל הפלסטינים, האם זה היה מביא לנו שלום? ממש לא. עמים אחרים היו תוקפים אותנו כדי לנקום את נקמתם. תראו את יפן וארצות הברית. למרות כל הזוועות שיפן חוללה בזמן מלחמת העולם השניה [6] כולם זוכרים רק את מה שנעשה להם בהירושימה ונגסקי. והיפנים אפילו לא הושמדו, הם קיימים עדיין. תחשבו מה היה קורה אם היו משמידים אותם לגמרי. העולם לא היה סולח את זה לארצות הברית. פה אותו סיפור, אם היינו משמידים את העמלק זה לא היה פותר לנו את כל הבעיות, זה היה מסכסך אותנו עם החברים שלהם ולא עוצר את מעגל האלימות.


זכור את אשר עשה לך עמלק

אז למה צריך למחות את זכר העמלק? זה לא מטעמי הגנה עצמית, וזה לא בגלל התרבות שלהם. העמלקים הם בני אדם בדיוק כמונו וגם להם יש בחירה חופשית ואפשרות לשנות את דרכיהם הרעות. זה לא יעזור לעצור את מעגל האלימות וזה לא משהו שאפשר פשוט לעשות בשם הדת מבלי לתת דין וחשבון לאף אחד. אני חושב שעל מנת לענות על שאלה זו יש להסתכל על הציווי עצמו קצת יותר לעומק.

נתחיל מהמעשה הכי חמור של העמלקים. הרבה עמים נלחמו בנו, והעמלקים לא היו הגרועים ביותר אפילו. הבבלים והרומאים החריבו לנו את בית המקדש והוציאו אותנו לגלות. הגרמנים רצחו אותנו במחנות השמדה. הפלסטינאים רצחו הרבה מאיתנו בפיגועי טרור והסיתו עמים רבים נגדינו בעזרת שקרים ופרופוגנדה. ואני לא יכול להצביע על עם אחד שבו אין את האנטישמי המצוי, על מדינה אחת בה יהודים לא סבלו מגזענות. להילחם בנו, להרוג אותנו, לשנוא אותנו, לנתק אותנו מהשורשים שלנו בכפייה כמו שעשו הרומאים או הקומוניסטים, כל אלו בעיני התורה לא ראוים לעונש השמדת עם. מה שהעמלק עשה בעיני התורה הוא חמור יותר מכל המעשים המפורטים לעיל. והשאלה המתבקשת היא, אז מה הם כבר עשו?

יש הסבר ששמעתי על בסיס פרשנות רש"י שהעמלקים לא היו היחידים שנלחמו בנו, נכון, אבל הם היו הראשונים שעשו את זה. כל שאר העמים ראו את מכות מצרים ונפלה עליהם מורא שמיים, ורק העמלק הראה לעמים שבני ישראל הם לא מיוחדים ושניתן להרוג אותם. ההסבר בעצם טוען שהעמלקים התחילו את המושג אנטישמיות עוד לפני שזה נקרא ככה [5]. ההסבר הזה הוא מצויין וזה ההסבר המקובל למעשה. אבל שאלה אחרונה נותרה לא פתורה, אז מה עכשיו?


העמלק היום

שימו לב למשהו מעניין שלא דברתי עליו, העמלק לא קיים היום כעם. למעשה יש כל כך קצת מידע על העם הזה שחוקרים היסטוריונים מסויימים מטילים ספק בקיומו מלכתחילה. לא ידוע לנו כמעט כלום עליו. מקור המידע היחידי המדבר על העמלק הוא התנ"ך. אנחנו לא יודעים הרבה על הדת שלהם, על התרבות. לא נשארו אגדות, כלים, ציורים, כלום. העמלקים כאילו מעולם לא היו קיימים. אם לא אנחנו, מישהו אחר ללא ספק מחה את זכרם בשבילנו. אז האם אפשר להגיד שזהו? מצווה קויימה?

התשובה רחוקה מפשוטה. הדיעה הרווחת בנושא העמלקים היא שהם לא קיימים כעם אבל הם התערבבו עם עמים שונים וזאת הסיבה שיש אנטישמיות בעולם. אין עמלקים, אבל האנטישמיות היא מה שנשאר מהם. חז"ל מסבירים שהעמלק היום הוא לא עם אלה סמל [4]. העמלק הוא קונספט. וכמו שאמרתי בפוסטים קודמים - קונספטים, רעיונות, אידיאולוגיות, הם דברים שאין להם גוף מוחשי, אך הם קיימים והם משפיעים על העולם. הם אלו שמעודדים אותנו להתגייס לצבא, או ההיפך להצטרף לארגון טרור ולהילחם על מה שאנחנו מאמינים בו.

כל הנאצים המקוריים כבר מתו או בדרך, אבל הנאציזם עדיין קיים וניאו-נאצים חדשים נולדים. העמלקים היום הם לא עם אלה רעיון. תחשבו על זה, למה יש אנטישמיות בעולם? למה היו גירושים, אינקוויזיציה, פוגרומים, שואה? למה האשימו אותנו בצליבה של ישו כשהרומאים צלבו אותו? למה הייתה שנאה נגדינו בכל מדינה בה חיינו בגלות? למה כשרוסיה תקפה את אוקראינה עם רקטות כולם מזדהים עם אוקראינה וקוראים לפוטין פושע מלחמה, אבל כשהפלסטינים עושים פשעי מלחמה עוד מקום המדינה, אנשים רבים בוחרים להזדהות איתם? ואם כבר, למה הערבים כל כך שונאים אותנו מלכתחילה? (להזכירכם, מדינות ערב היו נגד הקמת מדינת ישראל ובעד היטלר). למה בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו? מה עשינו לעולם שכולם שונאים אותנו? מאיפה האנטישמיות הגיעה לעולם? התשובה למקור האנטישמיות היא אחת מסודות היקום שהאנושות לא יודעת את התשובה אליהם.

מדענים ופסיכולוגים יכולים להביא תירוצים שיהודים הם מיעוט ומיעוט תמיד משמש כשעיר לעזעזל. הם יכולים להגיד שעמים אחרים גם סבלו מגזענות. שיהודים מעולם לא היו אימפריה לכן קל להיטפל אליהם. אבל כל התירוצים האלה לא יסבירו אנטישמיות סטטמתית כלל עולמית בכל מקום ובכל עם במשך אלפי שנים. אנטישמיות קיימת מאז שהעם היהודי קיים.

בנוסף, האנטישמיות משמשת ככלי להשגת כוח. אם היטלר היה עושה הכל אותו דבר אבל לא מדבר על יהודים הוא לא היה משיג את כל התמיכה שהוא השיג. הוא הקדיש חלקים גדולים בנאומים שלו ספציפית ליהודים וזה מה שעזר לו לאסוף מעריצים. אנטישמיות היא הסיבה שאנשים מרגישים כל-כך הרבה חמלה וסימפטיה כלפי הפלסטינים, אפילו שבדיקת עובדות פשוטה מספיקה כדי לראות שהם משקרים. לא צריך לפקפק במידע ולבדוק עובדות כשמדובר בשנאת יהודים. לפעמים נוצרת ההרגשה ששנאת יהודים היא אינסטיקט טבעי בדיוק כמו שינה, אכילה, והגנה עצמית. והעמלק הם הסמל של השנאה הזאת כי הם אלו שהתחילו אותה, הם אלו שנלחמו בנו ראשונים [5].

אז מה לעשות? כיצד היום ניתן לקיים מצווה להרוג עמלקים אם אין עמלקים? אני מאמין שיש לי תשובה. היום אין עמלקים אבל האידיאולוגיה שלהם קיימת. להרוג את היהודים בכל מחיר, אפילו בהקרבה עצמית כמו מחבלים מתאבדים. היום לא צריך לבצע רצח עם, אבל חייבים להוציא להורג את כל מי שחי לפי האידיאולוגיה שלהם, או במילים אחרות - את כל האנטישמים. היום העמלק הוא אנטישמיות, והאנטישמיות זה כמו נגיף מדבק ומסוכן. יש כאלה שניתן עוד להציל, ויש כאלה שהם מקרה אבוד וכל מה שנשאר לעשות להם זה המתת חסד. 



תמונה
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Anti-Nazi-Symbol.svg
[1] עמלק https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%9E%D7%9C%D7%A7
[2] מה הם עושים לילדים פלסטינים https://www.terrorism-info.org.il/he/20471/
[3] לא כל הפלסטינים https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5549190,00.html
[4] חז"ל על העמלק https://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=13672 
[5] חטאו של העמלק https://www2.biu.ac.il/JH/Parasha/vayikra/kle.html 
[6] פשעי מלחמה יפניים
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94:%D7%A4%D7%A9%D7%A2%D7%99_%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%94_%D7%A9%D7%9C_%D7%99%D7%A4%D7%9F_%D7%91%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%AA_%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D_%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%94

תגובות