שפתם הסודית של בעלי החיים



שפתם הסודית של בעלי החיים

כמו בני האדם, גם לבעלי החיים יש שפה, ולכל זן שפה משלו. יללות, צרחות, צעקות, נהומים, נביחות, ציוצים, ואפילו שפת גוף הם דרכי תקשורת והעברת מידע. ממחקרים עולה כי אפילו עצים וצמחים מתקשרים זה עם זה דרך השורשים. בתור אחד שמגדל זוג כלבים אני חייב להודות כי הכלבים יודעים לדבר, הבעיה שאנחנו לא תמיד יודעים להקשיב. הכלבים לא מדברים באותו אופן כמו שאנחנו מדברים, אין להם מילים. אבל שפת הגוף שלהם היא מאוד ברורה אם לומדים אותה. אני יודע מתי הם רוצים לאכול, מתי הם רוצים לצאת, מתי כואב להם משהו, מתי הם מקשקשים בזנב בשמחה ומתי בסטרס. הם נובחים כדי להגן על עצמם, עלינו, ועל הבית. הם יודעים איך לבקש אוכל גם ללא מילים מדוברות. והכי חשוב, הם מבינים אותי חזרה. הכלבים שלי למדו הרבה מאוד מילים בשפה שאני מדבר איתם, ואני יכול לראות תגובה בכל פעם שאני אומר להם את המילה טיול, או ארצה. למעשה, כל אחד שמגדל בעל חיים מבין את השפה שלהם אם הוא רק מתבונן מספיק. השפה של בעלי החיים היא לא כזאת סודית.

אבל לא רק חיות בית, גם חיות פראיות מדברות זו עם זו. חיות פרא מתריעות זו לזו על מיקום של אוכל או סכנה. לא פעם ראיתי ציפור שמוצאת אוכל ואז קוראת לכל החברים שלה להגיע לאזור. חתולים נוהמים זה על זה כשהם רבים, קופים, אריות, דולפינים, כולם מדברים, צריך רק מספיק סבלנות ותצפיות כדי ללמוד את מה שיש להם להגיד. 

יש סיפור מפורסם על גורילה בשם קוקו שלימדו אותה את שפת הסימנים. קוקו הייתה פרויקט של אוניברסיטת סטנפורד. היא הבינה יותר מ-1,000 מילים בשפת הסימנים האמריקאית, והבינה כ-2,000 מילים באנגלית מדוברת. למעשה, הרבה חיות מבויתות מבינות את השפה שלנו. אולי לא ברמה כמו בן אדם, אבל מספיק כדי שנוכל להעביר להם מסרים בסיסיים. אחת השפות הכי מפותחות עם כמות המילים כי גדולה היא שפת הדולפינים. בניגוד לבעלי חיים אחרים, הדולפינים פתחו שפה כה מסובכת שהמדע עדיין לא מצליח לפענח עד הסוף.

כל היצורים החיים מדברים, אם רק נקשיב להם אנחנו נבין אותם. יש אינספור מחקרים וספרים בנושא. אז מדוע הדירוג הנפוץ הוא "דומם, צומח, חי, מדבר”? כל בעלי החיים ואפילו הצמחים מתקשרים זה עם זה, כולם מדברים. אז מדוע אנחנו קוראים לעצמנו "מדברים" כאילו זה משהו יוצא דופן? התשובה היא שבני האדם משתמשים בדיבור באופן הרבה יותר מורכב. קוקו הגורילה יכלה להעביר מסרים בסיסיים של מה קורה כאן ועכשיו. היא אפילו ידעה לספור. היא הבינה אם יש בננה או אין בננה. אבל היא לא יכלה להבין את הספרה אפס, או מתמטיקה גבוהה. היא יכולה להבין אם אני מתאר לה מה קורה עכשיו או מה אני רוצה, אבל לא מטאפורה. בניגוד לבני אדם, קוקו הגורילה לא מסוגלת לחשוב באופן מופשט.

היכולת לחשיבה מופשטת הבדילה את האדם מן הבהמה. אנחנו יכולים לדבר ולחשוב על מושגים שלא קיימים בעולם הפיזי. מושגים רוחניים, אבסטרקטיים. גם בעלי חיים יכולים להרגיש אהבה, אבל לנו יש את המילים להסביר ולחקור אותה. גם בלהלקות של בעלי החיים יש חוקים, אבל אנחנו יכולים להעלות אותם על כתב ולדבר עליהם גם אם אנחנו לא רואים מישהו עובר על חוקים אלו באותו הרגע. כמו שכתוב בספר בראשית, אנחנו יודעי טוב ורע. אנחנו בעלי היכולת לחשיבה מופשטת. בעלי חיים רבים מסמנים את הטריטוריה שלהם בעזרת ריח, אנחנו בעזרת דגל. אבל הם לא יכולים לכתוב חוקים, או לצייר מפות. הם יכולים להזדווג ואפילו להקים משפחות, אבל לא להתחתן ולחתום על הסכם חלוקת רכוש משותף. הם יכולים להתאבל על המת ביום מותו, אבל לא לעשות טקס הזכרה שנתית. 

אך אין העובדות האלה אומרות שאין לנו מה ללמוד מבעלי החיים. אורך החיים של בעלי החיים הוא לא תמיד בריא יותר משלנו, אבל הוא יותר טבעי. יש יתרונות רבים לאורך החיים המלאכותי שלנו, אבל הוא גם נוראי עבורנו. לשבת מול המחשב כל היום במקום לצוד, לנשום אוויר מזוהם בדלק במקום אוויר נקי בטבע, לבהות במסך שעות במקום בהרים, בים, בעצים. לקום עם השעון המעורר ולא עם הזריחה, להירדם על הספה לאור הטלוויזיה במקום נצנוץ הכוכבים של שמי הלילה. לשמוע מוסיקה מוקלטת במקום מוסיקה חיה מכלי נגינה.

כמובן שהחיים בטבע הם גם בעלי חסרונות רבים. חשיפה לשמש ללא מוצרי הגנה, חשיפה לאלמנטים כמו קור וחום, ושלא נתחיל לדבר על שלל היצורים החיים ביערות שיכולים להרוג אותנו, מאריות ועד ליתושים נושאי מחלות. אני חושב שנכון למצוא כיצד להתחבר לטבע יותר מבלי לוותר על יתרונות הטכנולוגיה.

אם נבין את בעלי החיים, העצים, והטבע בכללי נוכל לתקשר עמו ולהתחבר אליו יותר. זה יעזור לנו לקחת את הכלים והטכנולוגיה שלנו לכיוון הנכון כדי לשמר על הטבע ולחיות איתו בהרמוניה במקום להשמיד ולהרוס אותו. אז תנסו להקשיב לטבע, כי יש לו מה להגיד...

תגובות