הרצאות




הרצאות

נתקלתי בעיר שלי בשתי פוסטרים שונים בעלי מטרה משותפת. המטרה שלהם היא להודיע לקהל על קיום הרצאה בנושאי דת.  אני לא מציג כאן את הפוסטרים עצמם אלה הדמיה שלהם כי אני מנסה לדבר באופן נוסחאתי ולא לדבר על אנשים ספציפיים. כפי שאתם רואים, השוני הוא בתצורה הגרפית של הפוסטרים. כפי שאתם רואים, הפוסטר מימין מדגיש בגדול את נושא ההרצאה עם שם המרצה בקטן, ואילו הפוסטר משמאל את המרצה עצמו בגדול ובמקרה הזה, ללא נושא מסויים. וזה באמת גרם לי לחשוב. מה יותר חשוב? הנושא או המרצה?


חשיבות המרצה

כאשר מדובר באומנות כלשהי כגון שירה, נגינה, ציור, הצגה, או סרט. יש חשיבות ענקית למי שיוצר אותה. אני יכול להגיד שאני אוהב רוק למשל, אבל יש חשיבות גדולה לאיזו להקה אני שומע כי כל להקה עושה משהו אחר. או אם אני אוהב ציור, יש חשיבות רבה לצייר, כי יש ציירים שהייתי הולך לראות תערוכה שלהם ויש כאלה שלא. אבל מה לגבי הרצאות? כשאנחנו מדברים על אומנות אנחנו מדברים על הביטוי העצמי של האומן, לכן יש חשיבות רבה לאומן. אבל כאשר אנחנו מדברים על דברים חינוכיים, דברים שבאים ללמד מידע אובייקטיבי כלשהו, מה זה כביכול משנה מי המרצה? והתשובה היא שזה משנה כי אמנם האמת אובייקטיבית, האנשים שמציגים אותה הם לא.

תחשבו על זה ככה, למשל אתם רוצים לשמוע שיעור או הרצאה על אסטרונומיה. לאיזה מרצה תפנו? לאחד שמבין בנושא, או לאחד שאין לו מושג על איזה כוכב הוא בעצמו חי? תעדיפו שהמרצה יהיה פרופסור לאסטרונומיה של אוניברסיטה מכובדת? או איזה מישהו לא מוכר שלא בטוח מה ההשכלה שלו בנושא. או בואו ניקח דוגמה אחרת, זוגיות. תעדיפו לקבל הרצאה ממישהו שחי בזוגיות מאושרת כבר הרבה זמן או ממישהו שכל חייו היה רווק? וממי תעדיפו לשמוע שיעור תורה? מרב מוסמך עם תעודת רב שלמד בישיבה מוכרת? או מאחד שאפילו לא דתי וסתם שמע דברים פה ושם. ממי תרצו לשמוע שיעור על איך לנגן בפסנתר? ממישהו שיודע לנגן והוא ממש טוב? או ממישהו שרק מכיר הכל באופן רק תיאורטית ובחייו לא נגע בכלי נגינה ואין לו אפילו שמיעה מוסיקלית או חוש קצב. ממי תרצו לקבל ייעוץ בנושא רפואי? מרופא מוסמך שלמד ועבד שנים בתחום? מגוף רפואי מקצועי עם מוניטין, ניסיון, ושנים של מחקר? או מאחד שאפילו לא יודע איך גוף האדם פועל. אני חושב שהתשובה היא דיי ברורה לכל השאלות.

לכן יש חשיבות רבה למרצה או לארגון אשר מציג את ההרצאה. כל אחד יכול לדבר על כל נושא, אבל כמה הם באמת יודעים על הנושא ועד כמה הגישה שלהם היא אמינה ומבוססת תלויה בהקשר שלהם לנושא עליו הם מדברים. אני לא אלך לשמוע עורך דין שמדבר על רפואה, ואני לא אלך לשמוע רופא מדבר על דת, ואני לא אלך לשמוע רב מדבר על אסטרונומיה, ואני לא אלך לשמוע פרופסור לאסטרונומיה מדבר על חוקי המדינה. לכל אחד יש את התפקיד שלו והידע שלו בתחום. אני לא אקח טיפים לקריירה מוצלחת ממישהו מובטל או אחד שעובד בעבודה שאני לא רוצה לעבוד בה, ואני לא אקח טיפים לזוגיות מוצלחת מרווק או גרוש.

מה שאני אומר נשמע אמנם הגיוני ומובן מאליו לכאורה, אבל לצערי מגיפת הקורונה הוכיחה שלא כך הוא הדבר במציאות. וכשהעולם נמצא במגיפה, אנשים רבים שמעו הרצאות בנושאי רפואה מכל אחד שיש לו ערוץ יוטוב או דף בפייסבוק ולא ממיטב המומחים העולמיים לנושאי רפואה, חיסונים, ואפידמיולוגיה. מציאות ללא ספק מצערת. לכן חשוב לוודא מה מקור המידע שלנו ועד כמה הוא אמין. לא משנה מה נושא ההרצאה, העיקר שהמרצה מומחה ובקי בתחום הזה. 


חשיבות הנושא

אמנם המרצה הוא ללא ספק חשוב ולא כל אחד הוא מומחה בכל תחום, אבל בסופו של דבר אני מגיע לשמוע שיעור או הרצאה כדי להחכים, לכן הנושא הוא גם מאוד חשוב. אני מגיע ללמוד לא לשמוע אותו מדבר. אני רוצה להשכיל, לא לסגות לפולחן אישיות. מרצה שלא אומר על מה הוא הולך לדבר נשמע כמו אחד שפשוט הולך לדבר על כל מה שעולה לו בראש וזה לא נשמע לי מקצועי או מעניין במיוחד. דבר נוסף שאני חושב שיש לו חשיבות רבה היא הצניעות, במיוחד אצל אנשים שבאים ללמד אותך משהו. אדם עניו שהחכמה שלו הולכת לפניו ולא הפוך תמיד ישתדל לשים את הנושא בגדול ואת שמו בקטן כי אמנם הוא מומחה בתחום, אבל נושא ההרצאה הוא העיקר ולא השם שלו.


אז מה חשוב יותר?

חשוב שיהיה ברור מה נושא ההרצאה. חשוב שהמרצה מבין בנושא הזה ויש לו סמכות כלשהי או שהוא ידוע כאחד שמבסס את ההרצאות שלו על מחקרים של אחרים ומקורות מידע אמינים שהוא תמיד מציג. חשוב שהמרצה יודע לדבר באופן מעניין ולא מרדים כי גם הנושא הכי מרתק מפי המומחה הגדול ביותר עלול להיות נדוש ומשעמם אילו המרצה פשוט לא יודע לספר את זה נכון. וכמובן חשוב שנושא ההרצאה הוא מעניין ורלוונטי. כאשר כל אלו מתקיימים מדובר בהרצאה ששווה ללכת אליה. 


תגובות