מה היא התורה



מה היא התורה

התורה היא ספר החוקים המסורתי של עם ישראל המכיל בתוכו היסטוריה קצרה של העם והיווצרותו, חוקי המוסר לפיהם יש לאדם היהודי להתנהג , ואפילו חוקים לפיהם יש להנהיג מדינה יהודית מתוקנת. אבל מי כתב את התורה? מאין היא באה ומה חשיבותה?

מי כתב את התורה
לפי המסורת היהודית התורה נכתבה ע"י משה רבינו למעט החלק האחרון המתאר את מותו, שנכתב כבר על ידי הממשיך שלו יהושוע בן נון. ”ומי כתבן? משה כתב ספרו...” (תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף י"ד, עמוד ב' - דף ט"ו, עמוד א'). ישנם תיאוריות אלטרנטיביות כאלה ואחרות אבל הן לא מוכחות ולעטים גם חסרות היגיון ולכן אני לא מקבל אותן.
תיאוריה אחת למשל היא שהתורה הייתה כמה ספרים שונים שאז חוברו יחד לספר אחד. ובכן, התורה ללא ספק מורכבת מחמישה ספרים, אבל לא לזה הייתה הכוונה. הכוונה הייתה שהטקסט עצמו הוא חיבור של כמה אנשים שונים שאחרי זה "נתפר" יחד. לטענת הוגי הדעה הזאת זה מסביר סתירות כביכול בין פרקים שונים בתורה. לי ההסבר הזה נשמע מגוחך ואני אסביר גם למה. בואו ניקח למשל את פרק א' ופרק ב' של חומש בראשית. בפרק א' זכר ונקבה נבראו יחד בצלם אלהים, ואילו בפרק ב' הם נבראו קודם הוא ואז היא ולא בצלם אלה עפר מן האדמה. לכאורה זאת סתירה. סיפור אחד לקוח מספר אחד וסיפור שני מספר אחר. אבל אני לא חושב שזאת טעות של המחבר אלה סתירה מכוונת שבאה לספר משהו, להעביר מסר מסוים. מה הוגי הדעה הזאת חושבים? שהמחבר לא שם לב שפרק אחד סותר את הפרק הקודם לו? ברצינות? איך אפשר לא לשים לב לזה? הפוך, אם התנ"ך הייתה תפירה מכוונת היו בו פחות "סתירות" ו-"כשלי עלילה". אם הוא היה מחובר מכמה סיפורים שונים לסיפור אחד הוא היה נשמע הרבה יותר עקבי. אולי היו בו טעויות קטנות פה ושם, כמו שיש בהרבה ספרים, אבל לא ברמה שפרק אחד סותר לגמרי את הפרק הקודם לו. זה פשוט לא הגיוני.

באיזה אופן התורה נכתבה
אני חושב שהשאלה היותר מעניינת היא לא מי כתב את התורה אלה באיזה אופן היא נכתבה. יכולים להיות כמה אופציות. אופציה אחת היא שמשה קיבל אותה אות-אות ברוח הנבואה ופשוט רשם הכל כפי שהוא קיבל. זאת הדעה הרווחת בקרב האנשים המאמינים ברעיונות כמו הצופן התנכ"י, קדושתה של השפה העברית, ושהתורה נכתבה לפני בריאת העולם.
אופציה אחרת היא שהתורה כן נכתבה בנבואה אבל לא אות אחר אות אלה שהוא קיבל את הנבואה ואז רשם במילים שלו את מה שהוא ראה. אם ככה זה היה האופציה הזאת יכולה לענות לנו על הרבה שאלות מודרניות. למשל, מדוע בתורה לא כתוב על המפץ הגדול? התשובה היא כי למשה לא היו את המילים הנכונות לכתוב את הדברים שהוא ראה ולכן הוא רשם את מעשה בראשית בדרך משל או מטאפורה. משה גדל וחונך בארץ מצרים, אבל המיתוס המצרי של הבריאה שונה מאוד ממעשה בראשית המקראי. אמנם זה לא אומר לנו הרבה, אבל זה ללא ספק אומר כי משה לא רשם בתורה את מה שהוא למד בצעירותו. האופציה הזאת גם מסבירה מדוע התורה נכתבה דווקא בעברית. היא נכתבה בעברית כי היא נכתבה עבור העם דובר השפה העברית, מה שנקרא ככתבם וכלשונם. ידוע לנו כי השפה העברית עברה שינויים עם הזמן שזה כולל לא רק מילים אלה גם תצורה של אותיות, לכן הגיוני אפילו לשאר שאולי התורה נכתבה באותיות שנראו אחרת מהאותיות בהם אני מקליד את הפוסט הזה. 

רוח הקודש ונבואה בתורה
החוקים שיש בתורה לא הולכים תמיד יד ביד עם חוקי העולם הקדמון. למשל הציווי "לא תרצח". ידוע לנו כי אנשי העולם הקדמון יצאו להרבה מאוד מלחמות כדי לכבוש שטחים ולכפוף את המקומיים הנתקפים לאלילים ולמלכים שלהם. כל האימפריות בעולם בנויות על רצח המוני למעשה. בתורה, למעט פעם אחד ספציפית בה הייתה הוראה מאוד ברורה וחד פעמים מ-ה' להיכנס לארץ ישראל, התורה אוסרת על רצח לכל מטרה חוץ מהגנה עצמית. אילו כולם היו חיים לפי חוקי התורה, לפחות עשרת הדברות, לא היו מלחמות בעולם כי כתוב "לא תרצח". גם מצוות "לא תגנוב" ו-"לא תחמוד אשת רעך" קשורות לאותו הנושא. כשהרומאים למשל יצאו למלחמות הכיבוש שלהם הם רצחו, בזזו שלל, ולקחו נשים של חיילים הרוגים בכוח.
התורה לא מלמדת אותנו לכבוש, להילחם, ולכפות את האל שלנו על עמים אחרים, (כמו שעשו דתות אחרות). התורה מלמדת אותנו דרכי נועם ושלום. יש לנו מצוות של בן אדם לזולת ובן אדם ל-ה'. מצוות אדם לחברו הופכות אותנו לחברה אנושית יותר טובה ומצוות בן אדם ל-ה' מתקנות את הנפש והמידות האישיות שלנו. לא ניתן לבנות חברה מתוקנת עם אנשים פגומים. אני לא יודע כיצד בדיוק נבואה פועלת ומה ההשלכות שלה בפועל אבל ניתן לראות כי החוקים של התורה בהחלט הגיעו ממקור טהור.

קדושתה של התורה
בפוסט הקודם הרחבתי על נושא הקדושה פה אני אקצר בכמה מילים. קדושה היא ייחודיות, חשיבות יתרה, ומעלה רוחנית. משהו שאנחנו אמורים לקחת במלוא הרצינות ולייחס לו חשיבות עליונה. על מנת שהתורה לא תשתנה עם השנים יש לשכתב אותה אות אחר אות כאילו כל אות היא ישירה מ-ה'.גם אם משה רבנו לא כתב את התורה אות אחר אות אלה במילים שלו, היום חייבים לשכתב אותה אות אחר אות בלי לפספס וזה על מנת לשמר אותה כפי שהיא הייתה אז. הסיבה שהשימור הוא חשוב היא כי ללא שימור מדוקדק התורה תשתנה עם השנים ועוד כמה עשרות שנים תהיה לנו דת חדשה. שינוי התורה או החוקים שלה אפילו קצת זה מה שיצר את הנצרות והאסלם. 
לשפה של התורה גם יש קדושה. אם לא נשמר על השפה היא תיעלם ותהפוך לעוד שפה היסטורית שאנשים צריכים להשתמש בארכיאולוגיה כדי לשחזר. תחשבו מה היה קורה אם היהודים היו שוכחים עברית? הם היו מאבדים את השורשים שלהם לגמרי. וללא ההיסטוריה שלנו, מה מאחד אותנו לעם? זוהי קדושתה של התורה ושל השפה בה היא כתובה.

התורה לפני בריאת העולם
ונושא אחרון שנגעתי בו ואני רוצה להרחיב עליו הוא כתיבת התורה לפני בריאת העולם. אני לא בטוח מה מקור הדעה הזאת אבל היא מספיק רווחת כדי שאדבר עליה. העניין הוא שהתורה מספרת לנו הרבה סיפורים של הרבה אנשים שעשו כל מיני בחירות בחייהם. אילו התורה הייתה נכתבת לפני שהם נולדו זה אומר שלאף אחד לא הייתה זכות בחירה חופשית. אם היה כתוב מראש על עגל הזהב, לא הייתה להם ברירה אלה לעשות אותו. וככה לגבי כל דבר שכתוב שם. לכן אני לא חושב שדעה של כתיבת התורה לפני בריאת העולם היא הגיונית במיוחד. אפילו העובדה שהתורה כתובה בעברית אומרת שלאף עם חוץ מהעם שלנו לא הייתה אפילו את האופציה לקבל את התורה. אמנם גם אנחנו לא בחרנו לקבל את התורה, נתנו לנו אותה. אבל אברהם היה זה שבחר להאמין שיש אל אחד ולא הרבה אלים, זמן רב לפני ש-ה' התגלה אליו. והסיבה למה דווקא אנחנו קיבלנו את התורה היא בגלל הבחירה החופשית של אברהם וההבטחה של ה' לאברהם שבזכויותיו, הילדים שלו ירשו את הארץ המובטחת ויהיו לגוי גדול. אם התורה הייתה נכתבת לפני בריאת העולם ועוד בעברית, זה אומר שהיינו העם הנבחר לקבל אותה עוד לפני שאבי האומה נולד ולפני שהוא כרת ברית עם ה'. 


תמונה
https://www.istockphoto.com/search/2/image?mediatype=illustration&phrase=open+torah+scroll 

תגובות