מי אני


מי אני?

לשאלה "מי אני?" ניתן לתת הרבה תשובות. מקצוע בשוק העבודה, תפקיד חברתי (בן, בן-זוג, אבא, סבא). אבל אלו הם הדברים שאני עושה, לא מי שאני. תשובה נוספת היא ש-”אני" מורכב מהחוויות שלי. חוויות יוצרות זיכרונות וכל מה שאני יודע על עצמי ועל העולם סביבי מבוסס על הזיכרונות שלי.

תחשבו אם הייתה מכונה או חומר שיכול למחוק הכל. להתחיל אותי מדף חלק. אני יוצא עם מוח נקי. לצורך הפשטות נגיד שאני זוכר איך ללכת, לאכול, לשתות, לדבר ואפילו לקרוא ולכתוב בכל השפות שידעתי לפני, אבל שום דבר מעבר. אני לא זוכר את שמי, לא מאיפה באתי ומה עשיתי. אני לא זוכר כלום.

האם זה אותו "אני" שהיה לפני? או שזה אדם חדש עכשיו? מצד אחד זה אדם חדש. אני לא מודע לכלום. מצד שני אנשים אחרים מזהים אותי. יש כאלה שאוהבים אותי, יש אלו ששונאים אותי. אמנם האישיות שלי נמחקה, ההשפעה שלי על העולם נשארה. יש כאלה שיבכו כי אני לא מזהה אותם. יש כאלה שיגידו שהם נפגעו ממני וזה לא הוגן שאני אפילו לא זוכר מה עשיתי להם כשהם צריכים לחיות עם זה. לאט-לאט אני אשמע סיפורים שיעזרו לי לחזור למי שהייתי. ואפילו שהזיכרונות שלי על העולם מחוקים, חזרתי לאדם שהייתי פעם על סמך העובדה שלמדתי מחדש מי אני בזכות ההשפעה שהשארתי על העולם סביבי. בת זוגתי תזכיר לי שאני אוהב אותה, הילדים שלי יספרו לי איזה סוג של אבא הייתי. ההישגים שלי, הקריירה שלי יכריחו אותי ללמוד מחדש את המלאכה שלי כדי לחזור לעבודה שעבדתי בה. הורי יזכירו לי שאני בנם, קרובי יזכירו לי כי אני חברם, הממשלה תעניק לי את תעודת הזהות שלי, וכל מה שאיי פעם יצרתי יזכיר לי מי הייתי. היומן שלי יזכיר לי את הסודות שלי, הבלוג את הדעות שלי, והרשתות החברתיות יזכרו לי מה מעניין אותי ומה אני אוהב.

אז אני לא זה לא המקצוע שלי, וזה לא התפקדי החברתי שלי, זה לא מה שאני זוכר, ומה שהעולם זוכר עלי. זה כנראה הכל ביחד. מאין שילוב של כל הדברים האלה. כדי באמת להתחיל מחדש עלי לא רק לשכוח הכל, אלה גם להיעלם מהסביבה שלי. תחת זהות חדשה ושם חדש, במקום בו אף אחד לא מכיר אותי. ואפילו אז, יש סיכוי שאנשים שהכירו אותי בעבר ימצאו אותי. אולי דרך בלשות פרטית, אולי דרך האינטרנט. אם לא קרובי משפחה או חברים, אז בטוח אלו שאני חייב להם כסף.

גם אם אני אמות, ההשפעה שלי על העולם תחיה. וככל שהייתי יותר מפורסם ככה יותר אנשים יזכרו אותי. יש שמות שלא נעלמים מההיסטוריה במשך אלפי שנים. יש כאלה שזוכרים אותם אישית, ויש כאלה שזוכרים אותם, אבל לא אישית לפי שם אלה כחלק מקבוצה. למשל, בני ישראל. אנחנו לא יודעים כל שם של כל אחד שהיה שם, אבל אנחנו זוכרים את הקבוצה הזאת כי הם היו אבותינו והמעשים שלהם עדיין משפיעים על החיים שלנו היום.

נגיד בואו ניקח אותי אישית. אני לא אדם מפורסם. אבל יש לי את אשתי ואת ילדי, יש לי חברים וקרובי משפחה, יש לי חברים לעבודה, ויש את הבנק שימצא אותי גם מתחת לאדמה כי אני צריך לשלם להם משכנתא אחד לחודש למשך שלושים השנה הקרובות. אני רשום במרשם האוכלוסין הארצי. יש לי מספר תעודת זהות, מספר אישי צבאי. בארץ אני מוכר במקומות מסוימים, אני קיים ויש לקיום שלי השפעה מסוימת. וזאת רק ההשפעה שלי בארץ. בעולם לא מכירים אותי אישית, אבל אני חלק מכמה גופים מוכרים בעולם. אני תושב מדינת ישראל, שירתתי בצבא ההגנה לישראל, אני עובד בחברה שמייצרת דברים בארץ ובחו"ל, כל דבר שאני קונה זה פרנסתו של מישהו אחר. אני אדם קטן ופשוט, אבל השארתי טביעת אצבע בכל העולם.

"אני" זה שילוב של הזיכרונות והחוויות שלי מהעולם עם הזיכרונות של העולם ממני. וגם אם למחוק את הזיכרונות שלי, העולם יזכור אותי. יהיו כאלה שיזכרו אותי כאדם פרטי ויהיו כאלה שיזכרו את הקבוצה אליה השתייכתי, בה נתתי חלק מעצמי. כל אדם שנולד משפיע על העולם כולו. אפילו אם הוא מת בלידתו, הוא משאיר השפעה מסוימת. על הוריו, ועל כל מי שמכיר את הוריו. על הרופאים שניסו להצילו, על הסטטיסטיקה שאורכים על תינוקות שמתו בלידתם, ועל המחקרים בעקבות הסטטיסטיקה הזאת.

כשאנחנו שואלים את השאלה "מי אני?” התשובה היא: “אני חלק מהעולם". ועם המשפט הזה מגיעה גם האחריות הכרוכה בעיניין. כל הדברים שאנחנו אומרים ועושים הם בעלי חשיבות, בעלי השפעה. אפילו שטויות כמו תגובות ברשתות חברתיות. חשבתם פעם שאולי מישהו יקרא את התגובות שלנו? כיצד זה ישפיע עליהם? כיצד הם ישפיעו על העולם בעבקות מה שכתבנו? האם האנשים שאנחנו מפרנסים כשאנחנו קונים את המוצרים שלהם הם אנשים טובים שאנחנו רוצים לפרנס? האם הקבוצה בה אנחנו לוקחים חלק היא קבוצה שעושה משהו שאנחנו באמת מסכימים איתו? האם העבודה בה אנחנו עובדים עושה משהו מועיל או מזיק? כיצד האוכל שאנחנו אוכלים משפיע על העולם? כיצד הזבל שאנחנו מייצרים משפיע על הסביבה? לכל מעשה, לכל מילה שלנו יש השלכה. אנחנו לא חיים בוואקום בכוכב מרוחק כל אחד לבד, אלה שאנחנו חיים כולנו יחד על כוכב אחד וכל מעשה שלנו משפיע על כל הכוכב.

אז פעם הבאה שתשאלו "מי אני?”, התשובה היא: “אני" תושב כדור הארץ. אני אדם השייך לשבט כזה, לקבוצה כזאת. הפרנסה שלי היא כזאת וככה היא משפיעה על העולם. אני מפרנס אחרים וככה הפרסה שלהם משפיעה על העולם. אני שייך למשפחה, אני שכן לאנשים, אני גר בעיר, במדינה, אני מצביע למנהיג כזה שההשפעה שלו היא כזאת. כשזאת תהיה התשובה לשאלה "מי אני?" גם האחריות על המעשים שלנו תהיה בהתאם.


Image
https://play-lh.googleusercontent.com/TuOrxOz_A7Fm5PIdGTvoHmrgKEpddiE9QjXdWUPHFWlb6OTY51YJxZntAWjYC3fetqI

This is me
https://www.youtube.com/watch?v=F2ZLege5wF8


תגובות