מהי הדת הכי נכונה?



מהי הדת הכי נכונה?

הקדמה

על מנת לענות על השאלה הזאת, או אפילו לנסות לענות עליה, תחילה עלינו לשאול את השאלות המקדימות. מה היא דת בכלל? מה המטרה של הדת? ולמה אנשים מצטרפים לדתות שונות? אלו ועוד יהיו השאלות בהם יעסוק פוסט זה.

מה זה דת?

דת היא לא משהו אחד אלה הרבה דברים יחד. דת היא מערכת חוקים ומוסר, היא הסטוריה של חגים, דת היא טקס פולחני של תפילה או הקרבת קורבן, והיא אמונה בכוח עליון. דתות שונות קיימות משחר ההסטוריה האנושית. כיום יש חוקי מדינה, יש מוסריות ויש חוקים דתיים, אבל בעבר שלושת המושגים האלה היו לאחד. המדינות התנהלו לפי חוקי הדת שכללו בתוכן גם אמונה בכח עליון, גם מוסריות וחוקי התנהגות, וגם חוקי מדינה. יש מדינות בהם זה עדיין ככה. למשל בארצות ערב רבות חוקי הקוראן מעורבים בחוקי המדינה ואנשים יכולים למצוא את עצמם מקבלים עונשים על חוסר ציות. במדינות יותר חילוניות הדת היא לא חלק מהחוק אבל הרבה חגים לאומיים מבוססים על דת ובעלי הסטוריה דתית. חג המולד, פסחא וכד’. מדינת ישראל לא מתנהלת 100% לפי הדת אבל אכן יש בה חוקים המבוססים על התורה. לדוגמא רוב החגים וכל השבתות הם ימי חופש לאומיים מה שאומר שמרבית העסקים והשירותים הציבוריים סגורים.

למה אנשים מצטרפים לדתות?

אנשים מצטרפים לדתות מכל מיני סיבות. יש כאלה המחפשים בדת משמעות לחיים, יש כאלה שחוו חוויה שגרמה להם להתעוררות רוחנית, ויש כאלה שגדלו בבית דתי וזאת הדרך בה הם תמיד הלכו. דת יכולה להיות בעלת השפעה מאוד חיובית אם לעשות אותה נכון. הדת יכולה להעניק לאדם חיזוק מנטלי, ידיעה שיש מישהו מלמעלה שמשגיח, שומר ועוזר, שיש למי לפנות גם כשהכל נראה אבוד. הדת יכולה לתת לאדם מוסר ודרך ארץ. אדם דתי תמיד אמור לזכור שיש מי שרואה את כל מעשיו ולכן אפילו אם אין עין אדם אחר רואה, עליו להתנהג בהתאם ולפי החוקים כי הפנקס פתוח והיד רושמת.

אבל הדת יכולה להיות גם בעלת השפעה שלילית. אנשים שלוקחים את הדת למקום של פנאטיות, אוסרים על עצמם כל מה שניתן לאסור, מחריבים את איכות החיים של עצמם ושל אחרים. מתנהגים באלימות, מלאי שנאה ותסכול. אנשים שיוצאים למלחמות ומבצעים פשעים בשם הדת. כל השפעה שלילית היא מפספסת את המטרה. דת יכולה לבנות משפחות, ואף תרבויות שלימות, אבל היא יכולה באותה קלות גם להחריבם.

מטרת הדת

הדת אמורה לשפר את איכות החיים שלנו, לקרב בין אנשים ולעשות שלום. אם הדת לא עושה את זה אז יש כאן 2 אופציות: או שאנחנו לא עושים את מה שהדת הזאת באמת מצווה עלינו, או שהדת הזאת לא שווה כלום ויש לאבד או לשנות אותה. נגיד למשל, אם הדת קוראת לנו לצאת למלחמות ולשפוך דם של חפים מפשע הדת הזאת היא דתם של רשעים. אם הדת מעוררת בנו שנאה כלפי אנשים אחרים שלא עשו לנו דבר הדת הזאת טועה, מטעה, ומסוכנת. אם הדת אומרת לנו לנזר את עצמנו מכל תענוגות העולם ולענות את עצמנו כל יום, הדת הזאת לא באמת עוזרת לנו לנהל אורך חיים בריא. אדם צריך לחיות טוב ולאהוב את עצמו ואת הסובבים אותו. היחיד אותו טבעי לשנוא זה את מי שרוצה לפגוע בך. 

הדברים האלה נכונים לא רק לדתות אלה לכל מערכת חוקים אני חושב. חוק שיוצר מצב בו משתלם לנהוג בחוסר הוגנות, לפשוע, לעשות נזק כזה או אחר לאיכות החיים, לרכוש, או לחיי אדם, הוא חוק רע ויש להחליפו. מערכת מוסרית שיוצרת רוע מכל סוג היא מערכת מוסרית שגויה. אבל פה אנחנו נכנסים לבעיה מסויימת. טוב ורע הם מושגים סובייקטיביים המשתנים מאדם לאדם ומתרבות לתרבות. זאת הסיבה למה יש הרבה דתות, והרבה מערכות מוסריות שונות, כי כל אחד רואה טוב ורע באופן אחר. אפשר אולי אפילו להגיד שאין דת יותר טובה או פחות טובה הכל תלוי את מי אתה שואל. ויהיה הגיוני להגיד ככה כי באופן מסויים זה נכון. על כל אדם לבחור לבד מה טוב ומה רע בעיניו ולאיזו מערכת מוסרית הוא משתייך.

אז מהי הדת הכי טובה?

בעיני התשובה "שזה סובייקטיבי" היא לא תשובה מספקת. חייבת להיות דרך לברור. הדרך השניה למדוד איכות של מערכת מוסרית היא עקביות. מערכת חוקית ו/או מוסרית שסותרת את עצמה לא ניתן לעקוב אחריה. אם אני אומר לך שנכון לעשות א’ ואחרי זה אני אומר לך לא לעשות א’ אני מעמיד אותך במצב של סתירה לוגית. מערכת לא עקבית היא מערכת שגויה שלא ניתן לחיות לפיה. דבר קריטי נוסף לעקביות הוא רמת דיוק. מערכת בעלת מוסר עמום ולא מובן שניתן לפרש בדרכים שונות היא גם מערכת לא טובה כי לא ניתן לחיות לפיה. מערכת עם מושגים אבסטרקטיים מידי שאין לי את היכולת להבין היא לא מערכת שאני יכול לחיות לפי חוקותיה. קרטיריונים פרקטיים נוספים יכולים להיות רמת היגיון בדרישות. מערכת מוסרית הדורשת מאיתנו לקפוץ מעל הראש ולהפוך סדרי עולם היא לא מערכת הגיונית. מערכת המעמידה בפנינו מטרות שאנחנו לא מבינים או לא מסוגלים להשיג היא לא מערכת טובה שניתן באמת לעקוב אחריה. 

סיכום

הדת, או המערכת המוסרית, הכי טובה היא מערכת שאם באמת לחיות לפי החוקים שלה, היא משפרת את איכות החיים שלנו ושל הסובבים אותנו. היא מערכת עקבית בעלת חוקים ברורים שלא סותרים זה לזה, ולא דורשים מאיתנו את מה שאין ביכולתינו לבצע. 


תמונה
https://www.istockphoto.com/vector/religion-symbols-flower-love-colors-gm471882104-63415473?phrase=different+religions

תגובות