איך להתמודד עם בריונות?



איך להתמודד עם בריונות?

בין אם אנחנו מדברים על בריונות בספסל בית הספר, עולם הפשע, דיקטטורה בשלטון, או קונפליקטים מדיניים בהם מדינה גדולה וחזקה תוקפת מדינה קטנה וחלשה, בריונות היא מכה עולמית בכל ברבדים שלה ויש למגר אותה. השאלה איך?


תגובת הילחם או ברח

בעת תקיפה, האינסטינקט שלנו אומר שעלינו לתקוף או לברוח. שתי הדרכים נכונות כי שתיהן מצילות חיים. אבל יש בדרכים האלה גם חסרון. אם תמיד נברח מהביריונים אנחנו תמיד נהיה במצב נסיגה ומעולם לא נמצא מנוחה. אם נתקוף חזרה זה ייצור מעגל אלימות אינסופי. אנחנו נתקוף אותנו, הם יתקפו אותנו כנקמה על זה שתקפנו אותם, אנחנו נתקוף אותם כי הם תוקפים אותנו וזה לא ייגמר.


להתעלם

אפשר להתעלם מאדם שתוי ברחוב שצועק משהו לעברך. אבל מה בנוגע לבריון שמכיר אותך, יודע איפה אתה גר, או אחד שלומד / עובד איתך באותו מקום? לא ניתן להתעלם מאחד כזה. גם אם אפשר להתעלם מאלימות מילולית זה לא ייגמר באלימות מילולית, זה תמיד ייגרר לאלימות פיזית. ואם מדובר לא בבריון אחד אלה קבוצה שלמה?

להתעלם היא אופציה טובה כל עוד אתה לא מרגיש בסכנה ממשית, ברגע שאתה מרגיש בסכנה לא ניתן יותר להתעלם. מצד שני גם לא תמיד חכם לתקוף. קחו למשל את איראן, הם מאיימים עלינו אבל לא תוקפים אותנו. אם הם יתקפו נאלץ להתגונן, אבל כל עוד הם לא תוקפים אותנו פיזית לא יהיה חכם מאתנו לתקוף אותם בהתחשב לעובדה שהם הרבה יותר גדולים מאתנו. דוגמא נוספת היא פשע מאורגן. לתקוף עבריין המשתייך לקבוצת פשע רק יוביל ליותר אלימות כי הוא מה שנקרא "יביא ת’חברים שלו". הדבר הנכון לעשות מול אויב גדול ממך הוא להתעלם ולהתרחק כל עוד זה אפשרי ולהתגונן כשהוא תוקף.


לקרוא לעזרה

ילד יכול לפנות להורים ומורים, מבוגר למשטרה, ומדינה קטנה למדינה גדולה יותר. וזה מה שקורה בפועל, אנחנו מקבלים תמיכה מארצות הברית ואירופה, בזמן שהפלסטינים מקבלים תמיכה מאיראן, ארצות ערב, ארגוני טרור נוספים, ורוסיה. אזרחים מקבלים תמיכה מהמשטרה ועבריינים מארגוני הפשע. ילד אחד מקבל תמיכה מההורים שלו וילד אחר מההורים שלו. תפקיד הורים ומורים להגן על הילדים, תפקיד המשטרה לשמור על אזרחים בפני פושעים, ותפקיד המדינות הגדולות היא לדאוג למדינות הקטנות, או לפחות לא להתערב.


אבל כיצד למגר את האלימות בעולם האם זה אפשרי?

האלימות היא אמנם כרסום יסוד הדמוקרטיה, אבל היא גם חלק מהטבע כמו שינה ואכילה. בעלי החיים משתמשים באלימות כל הזמן. הם צדים כדי לאכול, נלחמים ואף הורגים אחד את השני על שטחים, אונסים כדי להתרבות, ואפילו רבים זה עם זה סתם בשביל הכיף. בני האדם הם גם סוג של בעל חיים לכן טבעי שישתמשו באלימות.

מצד שני יש לנו אינטליגנציה קצת יותר גבוהה מזו של בעלי החיים לכן אנחנו תיאורית כן יכולים לפתור קונפליקטים בדרכים יותר דיפלומטיות. אז למה זה לא קורה? למה בעולם בני האדם עדיין יש אלימות? ובכן, זה קורה בגלל שלא כולם חיים מעל האינסטינקטים והרגש. אנחנו לא רובוטים שעושים מה שמדעית יהיה טוב לכולם. עם כל הטכנולוגיה שלנו אנחנו בסה"כ קופים עם טלפון ביד. בעולם שלנו יש אנשים שעדיין יוצאים למלחמות כיבוש שטחים, יש כאלה שאלימים כלפי אחרים כדי לרצות אגו, או דחפים מיניים. יש כאלה שבאמת רע להם ולאף אחד לא אכפת, אז הם משתמשים באלימות כי אחרת לא הבעיות שלהם לא ייפתרו. ויש כאלה שלא מסוגלים לגבור על תאוות בצע ולא משנה כמה יש להם הם תמיד רוצים יותר. גם זאת התנהגות טבעית בעולם החי. והבעיה היא שברגע שצד אחד משתמש באלימות, הצד השני נגרר אליה עקב חוסר ברירה.

אני מאמין שעל מנת למגר את האלימות בעולם, בני האדם חייבים לעבור שלב נוסף באבולוציה. אמנם אנחנו לא צדים יותר למחייתינו אלה שהפכנו את הדבר להריגה סיסטמתית בה רוב האנשים לא לוקחים  חלק פעיל ואלים. ואולי רוב העולם לא יוצא יותר למלחמות כיבוש שטחים באותה רמה כמו בימי הביניים. אבל אנחנו עדיין רחוקים מעולם ללא אלימות. יש לנו עדיין פשע וטרור בדיוק כמו בעולם החי. מלחמה תמידית בין חזקים לחלשים על הישרדות בעולם בו ניתן היה לחיות בשלום עולמי אילו היה ניצול נכון וחלוקה הוגנת של משאבים ושטח.

אז האם יש תקווה לעתיד יותר טוב? אני מאמין שכן. יש דרך, אבל היא לא טובה במיוחד. בדרך כלל מה שמביא לתיקון עולם היא החרבת כמות גדולה מאוד של האוכלוסייה. אני לא יודע אם משבר האקלים או מלחמת עולם שלישית אבל אם חלק מאוד משמעותי של האנושות יימחק, השורדים יאלצו לשים את ההבדלים שלהם בצד כדי להתאחד ולשרוד. זה קרה בעבר אחרי המגיפה השחורה, שתי מלחמות העולם האחרונות, ואפילו הייתי אומר שהקורונה עשתה שינוי בהתנהלות העולם, אך לא ברמה משמעותית מידי. כל משבר כזה או אחר שמצמצם את האוכלוסייה הגלובלית באופן משמעותי מביא איתו שינוי. אנחנו יכולים רק לקוות שהמשבר הבא יביא שינוי לפני שהוא יקרה ולא אחרי, ובמקום לריב נמצא דרך למנוע אותו. 

דרך אחרת בה ניתן לתקן את כל האלימות בעולם היא אם יצורים מהחלל החיצון בעלי אינטליגנציה גבוהה משלנו ישתלטו על העולם וישללו מהאדם זכות בחירה. זה יכול לשנות את העולם לטוב ולרע תלוי אם אותם יצורים רוצים לטובתנו או לטובת עצמם.


תמונה: https://www.dreamstime.com/illustration/bully.html

תגובות