יותר משני מגדרים



יותר משני מגדרים

זכר ונקבה ברא אותם

כל החיים על פני כדור הארץ - בני אדם, בעלי חיים, ואף צמחים, מתחלקים לשני מינים – זכר ונקבה. הדבר שקובע את המין של היצור הוא תסמינים פזיים כגון איברי רבייה. ישנם בריות מיוחדות כמו החלזונות אשר יכולים לשנות את מינם במהלך חייהם, ויש בריות כמו סוסוני הים בהם ההיריון מוטל על הזכרים. ישנם גם מוטציות גנטיות אשר גורמות להולדת תינוקות עם איברי רבייה לא שגרתיים. ויש ניתוחים פלסטיים שיכולים לשנות את תצורת איבר הרבייה מנשי לגברי ומגברי לנשי. אבל התהליך הזה הוא מאוד מסובך, ארוך, יקר, ובעל השלכות בריאותיות, לכן יש לשקול אותו בכובד ראש. אבל הרוב המכריע של היצורים החיים מתחלקים לזכרים ונקבות.


ויאמר להם פרו ורבו ומילאו את הארץ

הטבע ברא אותנו עם תפקידים מגדריים מובנים אשר כרגע אין ביכולתינו לשנות. הזכר מזריע זרע והנקבה מפרישה ביצית. הזרע נכנס בביצית וככה אנחנו מתרבים. יש יצורים שהביצה יוצאת מגופם ואחר כך בוקעת, ויש יצורים השומרים על הולד בתוך גופם עד שהוא יוצא החוצה. תהליך זה שומר על הישרדות המין של בעל החיים, ללא רבייה אין צאצאים וללא צאצאים אין המשכיות. 

מינים רבים נקחדו מהעולם עקב גורם כלשהו אשר מנע מהם להתרבות יותר מהר ממה שהם מתו. ואילו מינים אחרים עברו הליך אבולוציה אשר בעצם שינה את צורתם ולרוב שיפר את יכולת ההישרדות שלהם.  יצור אשר אינו מעביר את הגנים שלו לדור הבא לא יזכה להמשכיות. יש כאלה שרואים בזה חסרון ויש כאלה שזה לא מפריע להם. 


תפקידים מגדריים

תפקיד מגדרי הוא מושג האומר שהתפקיד החברתי של האדם תלוי במין הביולוגי שלו. זכרים יוצאים לציד ומלחמה, נקבות מתחלקות לאלו אשר מטפלות בילדים של השבט, אלו שמבשלות את האוכל שהזכרים צדו, ואלו שאוספות אוכל בשדה – פירות יער למיניהם, פטריות, צמחים אכילים וכד’. בתקופות יותר מאוחרות הזכרים עברו מציד בלבד לציד משולב עם חקלאות ובניית בתים, לנקבות גם נוספו תפקידים כמו תפירת בגדים, ומשק בית. כיום כמעט ואין תפקידים שהם מגדריים כי היום כולם מחוייבים לעבוד, ללמוד מקצוע, לטפל במשק הבית ובילדים. ובמשפחות שונות, ותרבויות שונות, מינים אחרים לוקחים חלק בנטל.

התפקידים המגדריים התפתחו בצורה טבעית מנסיבות ביולוגיות. הזכרים מסוגלים לבנות מסת שריר בקלות יותר מנקבות, לכן הם אלו שהלכו למלחמה, הגנה, וציד. הם קיבלו עליהם את נטל העבודה הפיזית. בעוד שהנקבות בעלות אמצעי רבייה, והנקה. מכיוון שההריון, וההולדה הם תהליכים מאוד קשים וכואבים, הגוף של הנקבה האנושית מוחלש יותר במהלך ההריון ואחריו. הולד האנושי הוא יצור קטן וחסר ישע, ובזמן שהזכרים צדו מזון הנקבות טיפלו והניקו את התינוקות. בזמן שהילדים הזכרים למדו שיטות ציד עם האבות, הילדות למדו תפקידים ביתיים יותר עם האמהות. ככה התפתחו התפקידים המגדריים.

במדינות מודרניות של היום אין דבר כזה תפקיד מגדרי רשמי. אבל בגלל התהליכים האבולוציוניים הטבעיים, יש הבדלים פסיכולוגיים בין זכרים ונקבות אנושיות גם עכשיו. שזה נכון להרבה יצורים, לא רק בני אדם. ההבדלים הפסיכולוגיים האלה יוצרים הבדלים חברתיים ויש להבדלים האלה השלכות רבות. זה משפיע על העדפות מסויימת בשוק העבודה, על סוגי תחביבים, ודפוסי התנהגות. כמובן שאני מדבר בצורה סטטיסטית בלבד ובטח שלא על כולם. אלמנט חשוב נוסף הוא כמובן התרבות שגם בה קיימים הבדלי מגדר.

הפיזיאולוגיה שלנו משפיעה גם על הבגדים שאנחנו עלולים למצוא כנוחים יותר. תכונות כמו עובי העגן והשוקיים, רוחב הכתפיים, וגודל החזה ללא ספר משפיעים על סוגי הבגדים שאנשים יעדיפו. גם לסוג ומיקום השיער יש השפעה. אצל גברים צומח זקן אבל הראש מקריח, ואילו הנשים לא צומח זקן אבל הראש מלא שיער. זה משפיע על בחירות בגדים גם לנוכות וגם ליופי. כמובן ששוב, הכל באופן סטטיסטי ויחסי.

הבדלי מגדר תמיד היו הן בתרבות החילונית והן בדתית. כמו שאומר המשפט "גברים ממאדים ונשים מנגה”. לשוני הזה יש כמובן יתרונות וחסרונות. מה שבטוח, העדפה והגדרה עצמית צריכה להגיע מהאדם ואסור שהחברה תכתיב לאנשים כיצד עליהם לתנהג ובמה עליהם לעסוק על סמך מינם הביולוגי. הטבע נתן לנו הבדלים בגוף שלנו, צריך לנצל את ההבדלים האלה לטובה, לא לרעה. 


נפש בריאה בגוף בריא

דבר נוסף חשוב בעיני זה לאהוב ולטפח את הגוף שלך "נפש בריאה בגוף בריא". כמובן שיש אנשים שמעדיפים לבצע שינויים כי הם לא אוהבים את הגוף שלהם כפי שהוא, ואנשים כאלה צריך לקבל על בחירתם ולא לשנוא אותם. אבל מלכתחילה יש לעודד אנשים לאהוב את עצמם כפי שהם נולדו. אדם אשר לא אוהב את הגוף שלו, לא מתחבר לאיך שהוא נראה צריך לעשות הכל כדי שהוא יאהב את הגוף שלו. זאת הסיבה שאנחנו מורידים במשקל, מעלים במשקל, הולכים לחדר כושר, אוכלים בריא, מקשטים את עצמנו בקעקועים ופירסינג, עונדים תכשיטים, בוחרים בגדים יפים וכו’. ניתוח לשינוי מין עם כל הקשיים שבתהליך, יש אנשים שבעבור הבריאות הנפשית שלהם זאת הדרך לקבלה עצמית.


יותר משני מגדרים

לאחרונה יש תנועה חדשה יחסית הטוענת כי יש יותר משני מגדרים. זכר, נקבה, וא-בינארי. אנשים שלא מגדירים את עצמם לא כגבר ולא כאישה. כמובן שביולוגית הם או נשים או גברים אבל לטענתם יש הבדל בין מגדר למין. המין הביולוגי שלך לא קובע את המגדר שלך. אם לשאול אותם מהו מגדר, התשובה היא שמגדר זה קונספט חברתי הנועד כדי לחנך אותנו לתוך תפקידים מגדריים מוגדרים כדי למנוע מאיתנו בחירה חופשית. 

מצד אחד הם צודקים שיש בחברה שלנו לחץ מסויים לתפקידים מגדריים. הלחץ מגיע בעיקר מסרטים, טלוויזיה, עיתונים, מוצרים בסופר, ספרים, דתות, וכו’. זה מתחיל מהגיל הכי קטן, צעצועים של בנים, צעצועים של בנות. סרטים/ספרים לבנים, סרטים/ספרים לבנות. בסרטים הישנים למשל, תמיד היו תפקידים מאוד ספציפיים לדמויות של גברים ונשים. אז אני לגמרי מבין את הטענה הלגיטימית שלהם.

אבל מצד שני אני חושב שצריך לתקן את הדרכים בה החברה רואה מגדרים ותפקידים מגדריים. להילחם על חברה שיוויונית יותר בה אין תפקידים מגדריים וכולם עושים מה שהם מרגישים לנכון, לובשים מה שהם רוצים, ולא מתביישים בגוף שלהם ובטבע שלהם. זה בעיני עדיף מאשר להמציא עוד מגדרים שלא קיימים בטבע.

תגובות