האם אלהים יכול לברוא אבן שהוא לא יוכל להרים

 

האם אלהים יכול לברוא אבן שהוא לא יוכל להרים
לשאלה הזאת יש שורשים עוד מימי הביניים הקדומים. פילוסופים ותיאולוגים במשך דורות רבים ניסו לענות על השאלה הזאת, אז אין שגם אני לא אנסה. 

במטמטיקה יש פרדוקס מעניין לגבי המושג של האינסוף. מצד אחד לא יכול להיות משהו גדול יותר מהאינסוף, מצד שני הוכח כבר שקיימים גדלים שונים של אינסוף והם לא כולם שווים זה לזה. ניתן לחשוב על זה בצורה מטמתית או גרפית. אנסה להציג את שתי השיטות. בייצוג מטמתי של אינסוף תחשבו על סט המכיל את כל המספרים השלמים: 1, 2, 3… עד אינסוף. כמה אלמנטים יהיו בסט? אינסוף אלמנטים.  עכשיו תחשבו על סט של כל השברים העשרוניים 0.1, 0.2, 0.3… כמה אלמנטים יהיו בסט? אינסוף אלמנטים – אבל הסט הזה גדול יותר. כמה שברים יש בין 0 ל-1? אינסוף שברים 0.1, 0.01, 0.001… זה אומר שהסט של כל המספרים בין 0 ל-1 יהיה באותו גודל כמו הסט של כל המספרים השלמים. אבל אם לעשות סט של סטים של כל המספרים בין 0 ל-1, בין 1 ל-2 וכן העלאה – נקבל סט גדול יותר. 

תחשבו על רשת אינסופית בה על כל ס"מ מרובע יש נקודה שחורה. כמה נקודות שחורות יש? אינסוף. עכשיו תחשבו על רשת אינסופית שבה יש נקודה ירוקה על כל חצי ס"מ מרובע. גם ברשת הזאת יהיו אינסוף נקודות ירוקות. אבל אם על כל נקודה שחורה שקיימת נמחק נקודה ירוקה, ועל כל נקודה ירוקה נמחק נקודה שחורה, יישארו לנו אפס נקודות שחורות ואינסוף נקודות ירוקות. מה שאומר שכמות הנקודות הירוקות הוא גדול באופן אינסופי מכמות הנקודות השחורות למרות ששני הכמויות אינסופיות. ישנם גדלים שונים של אינסוף. 


ועכשיו נחזור לשאלה המקורית. אלהים הוא בעל כוח אינסופי, אבל על איזה אינסוף אנחנו מדברים? אנחנו מדברים על אינסוף אינסופים. כשאנחנו שואלים אם הוא יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אנחנו אומרים שהוא יישות אחת והאבן היא ישות אחרת. אבל הוא האינסוף של האינסוף, הוא מכיל בתוכו גם כולנו, את כל העולם הזה, ואת כל העולמות האפשריים גם אם יש אינסוף עולמות ויקומים מקבילים הכל הוא ברא. אלהים זה הכל, אפילו אותה האבן. זה כמו להגיד, אם יש סט של אינסוף אינסופים, האם יכול להיות אלמנט מחוץ לסט הזה? התשובה היא שלא. כי כל מספר לא משנה איזה, וכל סט לא משנה איזה, שייך לסט הגדול של אינסוף אינסופים. 

כדי להציג את המושג הזה מתמטית, תחשבו על של אינסוף אינסופים. כלומר, כל המספרים – רציונליים, לא רציונליים, שלמים, שברים, חיוביים שליליים, אמיתיים ובדיוניים. לא משנה איזה סט תמציאו הוא נמצא בסט הזה של אינסוף אינסופים. על מנת לברוא אבן שהוא לא יוכל להרים הוא צריך לברוא עוד אלהים שהוא לא חלק ממנו כדי שהאלהים האחר הזה יברא אבן שהוא לא יוכל להרים. אבל אלהים הוא מעל הזמן כלומר שאם יש נקודה שבה הוא ברא אלהים אחרים, זה אומר שהאלהים האחרים תמיד היה קיים כלומר שהוא חלק מהאלהים הנוכחי. 

השאלה הזאת היא כל כך לא הגיונית שלא ניתן לענות עליה תשובה הגיונית. על מנת ליצור אבן שהוא לא יוכל להרים הוא צריך ליצור יקום שהוא לא חלק ממנו. גם השכל הכי חכם לא יצליח להבין את השאלות ואת התשובות האלה. אנחנו יכולים לדמיין עוד יקום ועוד מימד זמן, אבל אלהים הוא כל היקומים וכל הזמנים בכל הרבדים וכל הממדים. העולם שלנו והמוח שלנו הוא תלת ממדי כאשר המימד הרביעי הוא הזמן, וגם עם זה קשה לנו. עכשיו תחשבו שאלהים הוא אינסוף ממדי. כל דבר שאיי פעם נוצר זה חלק ממנו. ולכן, השאלה היא לא רלוונטית כי האבן היא גם חלק ממנו.

תגובות